توسعه گردشگری با هوش مصنوعی

دکتر فرید جواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران، موضوع هوش مصنوعی را یکی از بخش های بسیار پویا و جذاب در حوزه گردشگری در ایران و دنیا عنوان کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: اساسا یکی از راهکارهای توسعه گردشگری و توریسم در دنیا از جمله ایران استفاده از هوش مصنوعی است. امروزه با کمک هوش مصنوعی، یک سری داده ها، نرم افزارها یا سیستم های اینترنتی جایگزین روش های سنتی و دستی صنعت گردشگری شده اند.

وی افزود: هم اکنون این نرم افزارها و پلتفرم ها با ارایه خدمات مطلوب، بسیاری از کسب و کارهای این صنعت را در دنیا رونق بخشیده اند. کسب و کارها باید بتوانند با استفاده از این نرم افزارها و پلتفرم ها، انواع داده های مالی، تجاری و علایق مشتری هایشان را رصد، پایش و ارزیابی کنند و بر اساس آن اقدام به بخش بندی مشتریان خود نمایند. آنها باید قیمت گذاری های انعطاف پذیر را انجام دهند و به نوعی استراتژی های کسب و کارشان را تدوین کنند.

وی اظهارداشت: ما هم اکنون توانسته ایم کم و بیش در فضاهای گردشگری مان از هوش مصنوعی استفاده کنیم. در حال حاضر بسیاری از مراکز گردشگری و صنایع وابسته کشورمان دنبال این هستند تا بتوانند از این فرایندها استفاده کنند. آنها مشاوره های لازم را با شرکت ها انجام می دهند.

وی در گفت و گو با سیناپرس عنوان کرد: در حال حاضر بخشی از کسب و کارهای نوین به ویژه در زمینه استارتاپ ها، عملا به این مساله ورود پیدا کرده اند و اکنون قادرند با کمک هوش مصنوعی، فعالیت های خودشان را توسعه دهند.

جواهرزاده ادامه داد: هرچند هم اکنون هوش مصنوعی در ایران کمابیش مورد استفاده است و فاصله زیادی نسبت به کشورهای پیشرو در این زمینه داریم اما امروزه کمتر کسب و کاری را می توانیم در حوزه گردشگری سراغ داشته باشیم که بتواند بدون استفاده از هوش مصنوعی، فعالیت های خودش را ادامه دهد.

به گفته وی، خوشبختانه طی چند سال اخیر نیز یک سری از مراکز نوآوری، رشد و شتاب دهنده ها، صندوق های سرمایه گذاری در حوزه IT  ایجاد شده اند و کمک کرده اند تا یک اکوسیستم نوآوری در حوزه گردشگری ایران به وجود بیاید.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران در پایان گفت: این اکوسیستم نوآوری علاوه بر اینکه در حوزه های مهارت افزایی برای مدیران و دست اندرکاران (مخصوصا کارآفرینان) می تواند کمک بسیار زیادی داشته باشد، باعث می شود که یک سری فعالیت های گردشگری به روز شود و سطح خدمات تسهیل پیدا کند. از قبل این مسایل، منافعش هم عاید صنعت گردشگری می شود.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا