آگاهی جوامع از تغییرات آب و هوا اندک است

محققان در مقاله ای که اخیرا در مجله تغییرات طبیعی آب و هوا Nature Climate Change به چاپ رسیده است به این نکته اشاره کردند که اولین هدف در جهان در زمینه تغییرات جوی باید معیار آگاهی و درک احتمال خطر باشد. محققان می گویند اطلاع رسانی تغییرات جوی و افزایش آگاهی عمومی و درک اجتماعی در هر کشور می تواند اثر بخشی موثرتری در جامعه جهانی داشته باشد.

آنتونی لزرو ویتز،کمک نویسنده مقاله و مجری پروژه تغییرات آب و هوایی دانشگاه ییل (Yale) در این زمینه می گوید: یافته های ما نشان می دهد که چیزی در حدود 40 درصد از انسان های بالغ در سراسر جهان تا کنون چیزی در ارتباط با تغییرات آب و هوایی نشنیده اند. این آمار در بعضی از کشور های در حال توسعه مانند مصر،بنگلادش و هند به بیش از 65 درصد می رسد و همچنان نیاز است که ادبیاتی ابتدایی از تغییرات جوی برای بعضی کشورها آماده کنیم.

اضرا مارکوویتز از دانشگاه ماساچوست نیز می گوید : قشر تحصیلکرده جوامع غربی و اروپایی از تغییرات جوی آگاه هستند و می دانند که بشر مسئول ایجاد این گونه تغیییرات است. محققان این نتایج را از تحلیل و آنالیز نمونه های 119 کشور عضو یک نظر سنجی جهانی در سال 2007 تا 2008 بدست آوردند.

دکتر مارکوویتز، دانشیار علوم محیط زیست از دانشگاه ماساچوست معتقد است تحلیل اطلاعات جهانی این نکته را یادآوری می کند که روش تحریک مردم در مشارکت در یک وظیفه عمومی در جوامع مختلف متفاوت است. او اضافه کرد:این می تواند یک پیغام مهم برای مسئولین باشد که با وجود تنوع بسیار سلیقه مردم، چگونگی مردم را متوجه تغییرات آب و هوا کنند.

این بانک اطلاعاتی بزرگ شامل پاسخ هایی به سوالاتی درباره آگاهی از تغییرات جوی و درک میزان جدیت تهدید ها برای بشریت است. محققان پاسخ ها را با توجه به جنس، سن، دین، تحصیلات، موقعیت، وضعیت مالی، وضعیت هوا و وضعیت آب مصرفی دسته بندی کردند .همچنین پاسخ ها به دو گروه "آگاه" و "نا آگاه" از تغییرات آب و هوایی تقسیم شده است. در کشور های آمریکای شمالی، اروپا و ژاپن بیش از 90 درصد از عموم مردم از تغییرات و تهدیدات آب و هوا آگاه هستند ولی بسیاری از کشورهای در حال توسعه، با وجود تغییراتی در آب و هوای منطقه خود باز از تغییرات جوی ناآگاه هستند.    

مارکو ویتز در این زمینه می گوید: نتایج آماری در این تحقیق همانند دیگر تحقیقات علمی نبوده است و تکنیک های دیگری در آمارگیری لازم است تا عوامل بیشتری را با توجه به شرایط کشورها آنالیز کنیم. این روش به ما اجازه می دهد تا بفهمیم که مثلا مهمترین عامل برای مردم کشور آمریکا در تغییرات آب و هوایی چه چیزی است؟ و یا کیفیت هوای محلی برای مردم چین، چقدر اهمیت دارد؟

منبع  

 

 
 
 
 
 
 
No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا