شرکت های دانش بنیان فعال حوزه کشاورزی حمایت می شوند

دکتر محمد حسین بهشتی، رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت وگو با سیناپرس گفت: هم اکنون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دلیل اینکه در شرایط تحریم بسر می بریم و سیاست های کلان کشور نیز مبتنی بر خودکفایی با اتکای به نیروهای متخصص داخلی است، از طرح هایی حمایت می کند که مورد نیاز کشور باشد.

وی افزود: در حال حاضر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور تحقق اقتصاد دانش بنیان و بحث خودکفایی کشور، حمایت از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه سلامت، امنیت غذایی و حوزه کشاورزی را جزو اهداف کلان خود قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از طرح های این حوزه ها ارزبری بسیاری برای کشور دارند و ضمن پیشگیری از خروج ارز، نیازهای داخلی کشور را برآورده می کنند. همچنین این طرح ها در شرایط تحریم بسیار کاربردی هستند لذا اکنون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از چنین طرح هایی حمایت کرده و قراردادهایی نیز با شرکت های دانش بنیان فعال در این عرصه منعقد کرده است. به عنوان مثال یکی از سیاست های کلان کشور توسعه تولیدات گلخانه ای مانند گوجه فرنگی خیار و فلفل است زیرا در این روش تولید آب کمتری مصرف می شود.

وی به سیناپرس گفت: بذوراین محصولات اکثرا وارداتی هستند. حدود 2 سال پیش ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این مساله اندیشیدیم که اگر شرایط تحریم ها سخت تر شود، ممکن است که ما برای تامین این بذور با مشکلات زیادی مواجه شویم لذا حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور فعال در این حوزه را در اولویت کاری خود قرار دادیم.

رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان اظهارداشت: هم اکنون حدود 10 درصد از بذرهای محصولات گلخانه ای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شوند. انتظار داریم تا پایان سال 1400 نیز بتوانیم حدود 20 درصد از نیاز داخلی کشور را تامین کنیم. اگر این برنامه ها و حمایت ها استمرار پیدا کند، می توانیم طی سال های آتی به خودکفایی کامل در این حوزه برسیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا