مصرف زیاد کربوهیدرات، سیستم گوارش را مختل می کند

به گزارش سیناپرس،مصرف کربوهیدرات قبل از انجام ورزش های سنگین هوازی، یک سنت قدیمی است، اما آیا این روش واقعاً یک روش سالم است؟  محققان بیمارستان زنان بریگام وابسته به هاروارد و مرکز پزشکی بوستون در مطالعات جدید خود دریافتند که خوردن حجم زیاد کربوهیدرات‌ منجر به تجزیه آنتی ‌اکسیدان‌های قوی می‌ شود، فرآیندی که با افزایش تولید انسولین بدتر می ‌شود.

به اعتقاد محققان، متابولیسم بر تمامی سلول های بدن تأثیر می گذارد. از آنجایی که این فرآیند به سلول های بدن کمک می کند انرژی دریافت کنند، بسیار مهم است که هیچ چیز این روند را مختل نکند. مطالعات پیشین محققان، چاقی را با کاهش متابولیسم مرتبط دانسته اند. ارتباط چاقی با دیابت نوع ۲ و مقاومت به انسولین نیز به مصرف کربوهیدرات ها به عنوان عامل ایجاد اختلال متابولیک اشاره دارد.

به گزارش سیناپرس،تاکنون، تحقیقات مختلفی، اثرات مصرف قند را بر متابولیسم بدن نشان داده است. متأسفانه، مطالعات قبلی در ارزیابی اینکه چگونه مقادیر زیاد کربوهیدرات در صورت مصرف همزمان، بر متابولیسم کلی تأثیر می‌گذارند، ناموفق بوده اند.

دکتر نوفل استفان، پژوهشگر و متخصص  بخش غدد درون ریز مرکز بریگام در این رابطه می گوید: زمانی که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را درمان می کنیم، تمرکز ما اغلب بر کاهش قند خون است تا جلوگیری از تغذیه بیش از حد کربوهیدرات، که در رژیم های غذایی ما بسیار رایج است. نتایج مطالعه ما نشان می دهد که اگر تغذیه کنترل نشود، برخی از روش های سنتی درمان دیابت، مانند دادن انسولین بیشتر به بیماران برای کاهش قند خون، به طور بالقوه می تواند مضر باشد.

در طول این مطالعات، دانشمندان آزمایشی را با حضور ۲۴  زن انجام دادند که به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه با شاخص توده بدنی سالم (BMI) و یک گروه با شاخص توده بدنی بالا در محدوده اضافه وزن تا چاقی که البته هیچ یک از این زنان دیابت نداشتند.

در طول این مطالعه، همه شرکت کنندگان در یک وعده غذایی حجم زیادی کربوهیدرات دریافت کردند. برای درک بهتر این موضوع در نظر بگیرید که برخی از این افراد بیش از ۳۵۰ گرم کربوهیدرات در یک وعده مصرف کردند.

محققان پس از تجزیه و تحلیل نمونه های خون و چربی این افراد دریافتند که آنتی اکسیدان گلوتاتیون بدن آن ها از الکترون های موجود در سلول ها حذف می شود. در این میان افراد چاق تر بیشتر مستعد این فرآیند بودند. محققان بر این باورند که سلول‌ های بدن، الکترون ‌ها را از آنتی اکسیدان دریافت می‌ کنند تا فرآیند تبدیل چربی از کربوهیدرات‌ها را تامین کنند.

به گزارش سیناپرس،نمونه های چربی از شرکت کنندگان دارای اضافه وزن نیز کاهش عملکرد متابولیک را در مقایسه با افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و مقاومت به انسولین نشان داد. از آنجایی که انسولین جذب کربوهیدرات‌ها توسط سلول‌ ها را افزایش می ‌دهد، به دلیل عدم تجهیز سلول‌ ها برای مقابله با چنین حجم بالایی از کربوهیدرات، اثرات اختلال متابولیک را تقویت می‌ شود.

این مطالعه نشان می دهد که خوردن  کربوهیدرات زیاد می تواند منجر به کاهش متابولیسم بدن شود. به طور کلی کربوهیدرات زیاد، سلول ‌ها را مجبور می ‌کند که این ماده را به ‌عنوان لیپید یا چربی ذخیره کنند. این فرآیند شامل تبدیل کربوهیدرات ها به چربی است که به الکترون نیاز دارد.به گزارش سیناپرس، طبق این مطالعه، با تولید چربی اضافی، الکترون ها از سایر فرآیندهای متابولیکی مهم مانند تولید آنتی اکسیدان بازمی دارد. کربوهیدرات به میزان زیاد در مواد غذایی همچون برنج، سیب زمینی، ماکارانی و نان وجود دارد.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Physiology-Endocrinology and Metabolism منتشر شده است.