سلاجقه: توافقنامه پاریس جاده ای یک طرفه است

به گزارش سیناپرس، نخستین نشست خبری دکتر علی سلاجقه معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تبیین نگاه و برنامه‌ ها و گزارشی از دستاوردهای سفر به اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی گلاسکو (COP26) روز سه شنبه 25  آبان ماه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

گفتنی است، پیش از این نشست آیین گرامیداشت زنده یاد ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی دو خبرنگاری که در سانحه واژگونی اتوبوس دار فانی را وداع گفتند، برگزار شد. در این گرامیداشت دو نهال برای یادبود عزیزان از دست رفته به همت رییس سازمان محیط زیست غرس شد.

پنج در صد کاهش انتشا کربن داشتیم

یکی از محور های اصلی این نشست ارائه گزارش از مواضع  ایران در نشست اقلیمی گلاسکو (COP26)بود و از آنجایی که در جدول منتشر شده از اجلاس تغییر اقلیم گلاسگو میزان ضریب کربن صفر خالص کشورها تعیین شد، با وجود اینکه ایران در رتبه هفتم انتشار دهندگان قرار دارد در این جدول جزو کشورهای تعیین نشده بود، سلاجقه ضمن ارائه نظر دولت در باب پیگیری اقدامات موثر در تعدیل گرمایش جهانی در پاسخ به پرسش خبرنگار سینا پرس مبنی بر تعیین کردن عددی برای کاهش انتشار کربن در یک بازه زمانی مشخص و برقراری ارتباط با سازمان هایی نظیر سازمان هواشناسی و گروه IPCC که به ارائه گزارش های علمی و مستند می پردازند، گفت: هدف گذاری کرده ایم که در برنامه توسعه کشور، میزان انتشار کربن را کاهش دهیم؛ ولی باید این را هم بدانیم که ما محاصره اقتصادی شده ایم و اگر با دنیا ارتباط داشته باشیم، می توانیم با همکاری های فناورانه و اقتصادی اقدامات جدی تری را به ثمر برسانیم.

وی با اشاره به پیگیری قانون هوای پاک افزود: ما به تعهدات چهار درصدی خودمان در پرتوکل کیوتو پایبند بودیم و دنیا هم این گزاره را اذعان می کند که چنین اتفاقی افتاده است و در درون کشور هم وضعیت مطلوبی به لحاظ پیگیری اقدامات برای کاهش انتشار کربن داریم. گفتنی است، در قالب قانون هوای پاک 23 دستگاه مکلف هستند  در قالب این قانون تکالیف خود را انجام دهند و هر کدام وظایف مشخص شده ای دارند. گفتنی است بر اساس آمارهای مستند تا کنون پنج درصد کاهش انتشار کربن داشتیم.

جای خالی نماینده سازمان هواشناسی در گلاسگو

به گفته سلاجقه، متاسفانه در بحث  ارتباط بین دستگاهی به ویژه در بحث تغییر اقلیم بسیار ضعیف عمل کرده ایم در سفری که به گلاسگو برای شرکت در نشست تغییر اقلیم داشتم، جایگاه سازمان هواشناسی و گروه هیات بین دول تغییر اقلیم موسوم به (IPCC) در نشست گلاسگو خالی بود در حالیکه این گروه و این سازمان منبع موثقی برای ارائه گزارش های علمی مستند است. به اعتقاد من باید در قالب کارگروه های مشترک در بحث کاهش آثار تغییر اقلیم در کشور و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای همکاری های سازمانی جدی تر پی گیری شود. انتهای هفته سفری دارم به استان خوزستان شهرستان بیدبلند برای آغاز پروژه حذف آلاینده های منتشر شده که گامی مهم و اساسی در راستای تلطیف جو است.

وی ادامه داد: در اجلاس گلاسکو موضوع اصلی بحث تغییر اقلیم بود که مبتنی بر آن تنوع زیستی دچار مشکل شده است. گفتنی است، در نشست پاریس بحثی مطرح شد که کشوور ما باید در شرایط تحریم چهار درصد و  در شرایط رفع تحریم ها هشت درصد میزان انتشار خود را پایین بیاورد. اما توافقنامه پاریس برای ما تعهد آور نیست و هنوز هم در مجلس مصوب نشده است. یک سری شبهاتی وجود دارد که من آن را در اجلاس گلاسکو هم مطرح کردم اما بی جواب مانده است.

سلاجقه گفت: کشورهای توسعه یافته طبیعت دنیا را آلوده کرده اند و در یک بازه زمانی طولانی سوخت های فسیلی زیادی را سوزاندند و اکنون که دنیا را تخریب کرده‌ اند می‌خواهند ما هزینه تمیز کردن جو را بدهیم. این یک سیاست استثماری است. توافقنامه پاریس دستاوردی برای ما ندارد اما با توجه به سیاست‌های ابلاغی چهار درصد خود را کاهش داده ایم که این امر ۱۷ میلیارد دلار برای ما هزینه داشت اما اگر  بخواهیم به ۱۲ درصد تعهد داشته باشیم باید ۵۱ میلیارد دلار هزینه کنیم. کشور ما در محاصره تحریمی است کدام بانک در فضای بین الملل به ما پول می دهد؟ در واقع توافقنامه پاریس یک جاده یک طرفه است. کشورهای توسعه یافته مواضع خود را اعلام کردند اما روند همچنان ادامه دارد. خوشبختانه رویکرد کاهش کربن را در پیش گرفته ‌ایم و در تلاش هستیم با توسعه انرژی های پاک به این هدف برسیم.

وی افزود:در این راستا نشست های مختلفی با سازمان‌های بین‌المللی در گلاسکو برگزار کردیم و دنیا پذیرفت که ما توانسته‌ایم میزان انتشار کربن خود را کاهش بدهیم و این برای آنها غیرمنتظره بود. اکنون ما در تعامل با جامعه جهانی هستیم و در تلاشیم دیپلماسی محیط زیست خود را توسعه دهیم و با کشورهای همسایه نشست های چهارچوبی خوبی برگزار کنیم یکی از مسائلی که پیوند دهنده می تواند باشد توافق ۲۵ ساله با چین و جاده ابریشم است که می خواهیم به یک تمدن سازی اکولوژیکی برسیم.

در ادامه سلاجقه درباره استفاده از آب های ژرف گفت: باید نقشه الگوی کشت کشور اعلام شود اقدام بعدی فرهگ سازی در باب تغییر الگوی کشت است و مردم باید نسبت به این موضع آگاهی لازم را کسب کنند  ما مبتنی بر داشته های  سرزمینی و شرایط فعلی باید الگوی کشت جدید طراحی کنیم. در این زمیه تمام گزینه های آبی کشور چه مرئی  و نا مرئی باید شناسایی شود. ابتدا باید با صرف هزینه کمتر بهترین دستاورد را داشته باشیم  و بعد در زمان اظطرار سراغ آب های ژرف برویم.

نمی گذاریم به طبیعت کشور آسیب بزنند

سلاجقه با اشاره به اقدامات وزارتخانه ها به ویژه وزارت صمت در قالب کمیته مقررات در تصمیمات محیط زیستی کشور گفت: مقررات به معنای قانون نیست و ما نظارت جدی در اقدامات دیگر وزرات خانه ها داریم و اجازه نمی دهیم به طبیعت کشور آسیب بزنن.د در همین راستا یکی از اقدامات ما ارائه مجوز برای برنامه های دیگر نهاد ها است. همچنین اقدامات جدی در حق آبه شرب، حق آبه کشاورزی و حق آبه محیط زیست در دست داریم. برای مثال سالانه چیزی حدود 4/3 میلیارد مکعب حق ابه دریاچه ارومیه است که در شرایط کم آبی میان آبی و پرآبی حتمن باید احصا شود.

با محیط زیست نرم تر برخورد می شود

وی با اشاره به احیای دریاچه ارومیه گفت: رویکرد جدیدی که در دریاچه ارومیه  اتفاق می افتد رویکرد «نرم با طبیعت برخورد کردن» است و این رویکرد در دستور کار ما قرار دارد. گفتنی است؛ در این بخش  الگوی بسیار مناسبی در حوزه آبخیز دریاچه اورمیه شکل گرفته است رویکرد های متفاوت و مشابه دیگری از جمله کشاورزی احصا شده است و به اعتقاد من این رویکرد می تواند برای سایر حوزه ها از جمله آبخیز داری در امر محیط زیست موثر واقع شود.

وی افزود: در ستاد احیای دریاچه ارومیه، کارهای سخت افزاری آبرسانی به دریاچه انجام شد و بسیاری از پروژه ها تمام شده و برخی در حد ٧٠ درصد پیشرفت داشته‌ اند و کار تونل کانی سیب نیز به زودی تمام می شود و آب در آن رهاسازی می شود. رویکرد ستاد تاکید به پروژه های سخت افزاری است .دار بحث نرم افزاری مجموعه معاونت انسانی کار بسیار جامعی ارائه داده اند که تمامی نهاد های کشور را به همکاری می طلبد.

ارزش گذاری بر منابع طبیعی یکی از اصول اساسی همه دنیا است و ما هم باید منابعی که در اختیار داریم را قیمت گذاری کنیم  متاسفانه ما تا به امروز تنها از بین بردیم اما اکنون باید  هر آنچه داریم را ابتدا بشناسیم و نظارت حاکمیتی و حمایتی داشته باشیم. شالوده اصلی محیط زیست محیسط طبیعی است و محیط انسانی شالوده های طیعی را با مشکل مواجه کرده است بنابراین رویکرد ما حفظ محیط طبیعی برای طبیعت است و اینجا اعلام می کنم که مجموعه منابع طبیعی محیط زیست یک مجموعه واحدی است. در این شرایط از بسیاری از موازی کاری ها و زمین خواری ها جلوگیری می شود.

سلاجقه در ادامه این نشست با اشاره به فرونشست ها در استان های مرکزی گفت: متاسفانه ما طبیعت را برمبنای داشته هایش بهره ‌برداری و مدیریت نکرده ‌ایم. در واقع هر کاری که دلمان خواسته است را تاکنون انجام داده ایم و متاسفانه به بیلان آبی هم توجه نداشته ‌ایم که نتیجه اش فرونشست ها استان های مرکزی است. اما باید طبیعت را بر مبنای داشته های خودش مدیریت کنیم. در اینجا جای خالی آمایش سرزمین در کشور به خوبی احساس می ‌شود و سال‌های سال است که اتفاق نیفتاده است. در استان اصفهان هم سفره های آب های زیر زمینی در اثر همین موانع تخلیه شده اند و اکنون در معرض فقدان آب در این استان هستیم.

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا