آیا نسل نوین کشاورزی در راه است؟

به گزارش سیناپرس، در حالی که اکنون با پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن فناوری جدیدی به نام اینترنت اشیا تحول عظیمی در صنعت کشاورزی ایجاد شده است و کشورهای پیشروی جهان بر پایه علم و فناوری توانسته اند به پیشرفت های زیادی در این حوزه دست پیدا کنند اما کشاورزی در ایران همچنان به صورت سنتی اداره می شود و با مشکلات مدید و زیادی مواجه است.

دکتر شاهین رفیعی، عضو هیات علمی گروه ماشین ‌های کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در این خصوص به سیناپرس گفت: تنها استفاده از دستگاه های نوین در مزارع باعث پیشرفت کشاورزی نمی شود. پیشرفت کشاورزی کشور در گروی صنعتی شدن آن است؛ اگر صنعت و کشاورزی را جدا از یکدیگر در نظر بگیریم، کشاورزی مان نابود می شود زیرا کشاورزی همیشه در رقابت با صنعت عقب می ماند.

این دکتری مکانیک و ماشین های کشاورزی اظهارداشت: زمانی یک محصول کشاورزی صنعتی می شود که بهره ‌وری و توجیه اقتصادی داشته باشد. این امر تنها در سایه کشاورزی صنعتی تحقق پیدا می کند. متاسفانه هنوز کشاورزی ما صنعتی نشده است.

وی افزود: یکی از گام های صنعتی شدن این است که تولید را به فروش وصل کنیم تا تولید کننده بهره وری اقتصادی بیشتری پیدا کند. وی به سیناپرس گفت: هم اکنون کشاورزان ما، با درصد سود خیلی کم محصولات کشاورزی شان را بفروش می رسانند. اصل تلاش کار را آنها انجام می دهند اما واسطه ها با قیمت خیلی نازل این محصولات را خریداری کرده و در بازار با قیمت خیلی بالایی به فروش می رسانند زیرا کشاورزی ایران هنوز کار صنعتی انجام نمی دهد. اگر کشاورزی ما صنعتی می شد، کشاورز محصولش را پیش فروش نمی فروخت.

وی عنوان کرد: همچنین بخش کشاورزی ما در حوزه دامداری نیز هنوز سنتی است. به عنوان مثال شهرستان طالقان فاصله زیادی با تهران ندارد اما گوسفندداری آن منطقه کاملا سنتی انجام می شود. اگر این بخش صنعتی می شد، کشاورزان به جای اینکه شیر را خام بفروشند، آن را تبدیل به انواع محصولات مختلف لبنیاتی می کردند و با ارزش افزوده بالا می فروختند و سود واقعی خودشان را بدست می آوردند. این امر باعث می شد تا سطح تولیدشان را هم توسعه دهند.

وی ادامه داد: اکنون بی توجهی به کشاورزی، دامداری و گوسفند داری، ضربه مهلکی به این بخش از اجتماع وارد کرده است و چوپانان و کشاورزان زیادی با توسعه صنایع غیر کشاورزی در مناطق مستعد کشاورزی بیکار شده اند. جوانان این خانواده ها پس از بیکاری به سمت بزهکاری و انجام کارهای خلاف پیش رفته اند. چه کسی مسوول این مشکلات است؟ مدیری که رای به ساخت یا توسعه صنایع غیر کشاورزی در این مناطق را داده است.

رفیعی خاطرنشان کرد: هم اکنون امکان توسعه کشاورزی صنعتی در کشورمان وجود دارد. باید بحث کشاورزی صنعتی در دولت و مجلس به طور جدی (نه صوری) پرداخته شود. دولت باید به جای ساخت و افتتاح کارخانه در مناطق مستعد کشاورزی، توسعه صنعت کشاورزی را در اولویت خودش قرار دهد و صنایع را به خدمت کشاورزی بگیرد. اگر کشاورزی ما صنعتی شود، ضمن ایجاد امنیت غذایی، حتی می توانیم صادرات و اشتغال زایی مفیدی نیز داشته باشیم. از سوی دیگر کشاورزی مان با صنعتی شدن، نوین هم خواهد شد. تا زمانی که کشاورزی ما صنعتی نشود، نوین شدن آن بیشتر جنبه خیالپردازی دارد.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا