برای ایجاد صمیمیمت از شادی ها بگویید

به گزارش سیناپرس، داستان سرایی موفق به طور کلی می تواند موجبات همگامی فعالیت مغزی را بین گوینده و شنونده فراهم کند، اما همه جور داستانی در این خصوص نمی توانند مفید باشند.بررسی های جدید علمی نشان می دهند که به اشتراک گذاشتن یک داستان و ماجرای شاد بسیار بیشتر از داستان های غمگین، احساس نزدیکی و صمیمیت را افزایش داده و فعالیت مغز را بین گوینده و شنونده به خوبی هماهنگ می کند.

در این پژوهش علمی که توسط محققان دانشگاه ایست چاینا نرمال در کشور چین انجام شده است، چگونگی تأثیر داستان های احساسی بر روابط و ارتباطات بین فردی بررسی شده است.

در این مطالعه، ابتدا یکی از شرکت کنندگان به عنوان سخنران عمل کرده و ویدئوهای مختلف شاد، غمگین و خنثی را که پیشتر تماشا کرده بود، توضیح می داده و این توضیحات او به صورت ویدئو ضبط می شد.  

سپس از سایر شرکت کنندگان به عنوان شنوندگان درخواست می شد که این فیلم ها را دیده و به روایت های فرد گوینده، گوش فرا داده و سعی کنند میزان نزدیکی خود را به سخنران ارزیابی نمایند.به گزارش سیناپرس، همچنین در این پژوهش هم از گوینده و هم از شنوندگان نوار مغزی یا EEG گرفته می شد تا فعالیت مغزی آن ها بررسی شود.

نتایج این بررسی ها نشان داد که اشتراک‌گذاری داستان‌های شاد باعث یادآوری بهتر در شنوندگان و همچنین رتبه‌بندی بالاتری از نظر نزدیکی بین فردی می شود. 

بر این اساس، افزایش احساس نزدیکی با افزایش همزمانی بین فعالیت مغز گوینده و شنونده به ویژه در قشر گیجگاهی پیشانی و چپ مرتبط بوده است. نواحی فوق به ترتیب درگیر پردازش عاطفی و نظریه ذهن هستند. طبق این یافته ها همگامی مغز دو فرد که به دنبال ارائه ماجراهای شاد توسط گوینده رخ می دهد، می تواند معیاری برای ارتباطات موفق باشد.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است این یافته های جالب در نشریه بین المللی eNeuro منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا