جداسازی عناصر نادر خاکی به کمک تکنیک های نوین

نسیم حیدریان دهکردی، مدیر مرکز مطالعات و خدمات تخصصی علوم زمین جهاددانشگاهی واحد شهید بهشتی در گفتگو با سیناپرس گفت: بخشی از ماده معدنی به دنبال استحصال ماده معدنی و انجام فرآیند فرآوری، تغلیظ و پرعیارسازی به صورت باطله جدا می شود. عناصر و فلزات موجود در باطله های معدنی به‌ طور مستقیم قابل استفاده نیستند اما می توان با استفاده از تکنیک‌های نوین، عناصر نادر خاکی با ارزش را از باطله ها استحصال و فرآوری کرد و به سودآوری دیگری برای تولید کننده رساند.

وی افزود: ما اکنون در یک کشور در حال توسعه زندگی می کنیم و ناگزیر به توسعه معادن و بهره برداری روز افزون از این بخش هستیم از اینرو حجم باطله های تولید شده نیز بسیار خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

باطله های معدنی بلایی دیگر بر جان محیط زیست

رونق اقتصاد با استحصال عناصری ارزشمند از باطله های معدنی

باطله های معدنی، ثروت های پنهان دنیا

مدیر مرکز مطالعات و خدمات تخصصی علوم زمین جهاددانشگاهی واحد شهید بهشتی اظهارداشت: نحوه استخراج باطله ها بر حسب نوع باطله و عناصر فلزی و غیر فلزی قابل استحصال متفاوت است. مثلا در بحث بازیابی عناصر نادر خاکی، با توجه به آنکه هر یک از عناصر نادر خاکی ویژگی های منحصر به فردی دارند، روش استحصال شان متفاوت است؛ اکسیداسیون انتخابی، احیای انتخابی، کریستاله شدن جزئی یا کسری، ته نشینی جزئی، تبادل یونی و استحصال مایع-مایع از جمله این روش هاست.

وی ادامه داد: انتخاب روش استحصال و بازیابی بر اساس نوع عنصر موجود در باطله های معدن متغیر است بنابراین باید با توجه به نوع ماده معدنی و عنصر یا عناصر قابل استحصال، روش استحصال بهینه مورد استفاده قرار بگیرد.

حیدریان خاطرنشان کرد: معادن و صنایع معدنی، از مهم ترین بخش های اقتصادی کشور ما هستند که رشد آن می تواند به عنوان یکی از محرکه های اقتصادی، نقش انکارناپذیری را در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط تحریم ها، افزایش تقاضا و پتانسیل معدنی و مستعد بودن کشور، انجام پژوهش‌های کاربردی- توسعه ای در راستای رفع مشکلات و نیاز صنایع و معادن امری لازم و ضروری است که این امرمهم هم اکنون در اولویت اساسی جهاددانشگاهی قرار دارد.

مدیر مرکز مطالعات و خدمات تخصصی علوم زمین جهاددانشگاهی واحد شهید بهشتی افزود: هم اکنون اعضای هیات علمی و پژوهشگران پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاددانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی با بهره گیری از تجارب و همکاری اساتید معتبر دانشگاهی، در راستای رفع نیاز صنعت معدن کشور پروژه هایی را در راستای بازیافت و به کارگیری مجدد باطله ها و ضایعات به ویژه بازیابی باطله ها و پسماندهای نفتی به منظور استحصال عناصر نادر خاکی و عناصر با ارزش و همچنین کمک به کاهش مسائل زیست محیطی معادن و صنایع اجرا کرده اند.

وی در پایان گفت: همچنین این پژوهشکده علاوه بر همکاری و اجرای پروژه های بین سازمانی، بر مبنای تفاهم نامه های منعقده با شرکت های فعال در بخش زمین شناسی و معدن و بهره گیری از اساتید مطرح، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با اکتشاف، استخراج، فرآوری و بازیافت ضایعات، پساب و باطله های معدنی کرده است.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا