آیا مصرف همزمان امگا3 و ویتامین E توصیه می شود؟

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر مکمل ‌های ویتامین E به عنوان آنتی ‌اکسیدان قوی در میان مردم محبوب هستند؛ آنتی اکسیدان ها روند پیری سلول را کمتر کرده و از سلول ‌ها در برابر آسیب رادیکال‌ های آزاد محافظت می ‌‌کنند. رادیکال ‌های آزاد باعث تضعیف و تجزیه سلول‌ های سالم می شود.

ویتامین E محلول در چربی است. ویتامینی که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها مانند روغن و تخمه آفتاب گردان، آجیل تازه (فندق٬ بادام٬ گردو)٬ اسفناج٬ کلم پیچ، کلم بروکلی، جوانه گندم، آواکادو وجود دارد و بدن ما می تواند آن را ذخیره و در صورت نیاز از آن استفاده کند. در حال حاضر قرص های مکمل این ویتامین نیز وجود دارد که نباید در مصرف بیش از حد آن زیاده رویی کرد.

دکتر کرمانی، متخصص تغذیه در اینباره گفته است: مصرف بیش از حد قرص‌ های ویتامین E باعث حالت تهوع، سردرد، خونریزی، خستگی و سایر علائم می ‌شود.

وی افزوده است: افرادی که از داروهای رقیق کننده خون یا داروهای دیگر استفاده می‌ کنند نباید مکمل ویتامین E را بدون مشورت پزشک مصرف کنند.

وی عنوان کرده است: مصرف دوزهای بالای این ویتامین به شکل مکمل می ‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. یک عارضه جانبی جدی افزایش خطر سکته مغزی خونریزی دهنده است.

به گفته وی، اگر از مکمل‌ های مصنوعی استفاده می ‌کنید، دوز آن نباید از ۱۰۰۰ واحد بین المللی (IU) در روز فراتر رود.

اسیدهای چرب امگا ۳ نیز یکی از مواد مغذی بسیار مهم برای سلامت بدن هستند که تقریبا کمبود آن در برنامه غذایی اکثر افراد مشاهده می شود.
دکترعباس یوسفی نژاد، متخصص تغذیه و رژیم درمانی نیز درباره نقش و عملکرد اسیدهای چرب امگا ۳ گفته است: در حال حاضر از چربی های امگا ۳ برای چرب و روان کردن مفاصل (روغن کاری مفاصل)، حفظ خاصیت انعطاف پذیری غشای سلولی و کاهش التهاب استفاده می شود. اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین برای فعالیت سیستم اعصاب مرکزی نیز ضروی هستند.

وی افزوده است: امگا ۳ باعث کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL)، افزایش کلسترول خوب (HDL)، رقیق شدن خون، کاهش خاصیت چسبندگی پلاک ها، بهبود عملکرد حافظه، روان شدن حرکت مفاصل می شود. همچنین برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل های امگا ۳ به درمان برخی از بیماری های پوستی از قبیل اگزما، پسوریازیس، خارش و التهاب پوست کمک می کند.

وی اظهارداشته است: بدن انسان قادر به تولید اسیدهای چرب امگا ۳ نیست به همین دلیل نیاز است آنها را از مواد غذایی دریافت کنیم. ماهی به ویژه تن (Tuna)، آزاد (Salmon) و ساردین یک منبع غذایی عالی برای اسیدهای چرب امگا ۳ است.

وی بیان کرده است: افراد بالغ و سالم در صورتی که علاقه ای به خوردن ماهی ندارند می توانند ۳ الی ۴ عدد در هفته و هر بار ۱۰۰۰ میلی گرم از مکمل های امگا ۳ استفاده کنند؛ بهترین نوع مکمل های امگا ۳ روغن ماهی (Fish Oil) است که در دوزهای مختلف ۲۵۰، ۵۰۰، ۱۰۰۰ میلی گرم و غیره تولید و عرضه می شوند. روغن بذر کتان نیز حاوی میزان قابل توجهی از اسیدهای چرب امگا ۳ است.

هرچند تامین اسیدهای چرب امگا3 برای بدن مفید و لازم است اما مصرف مداوم آن باعث کمبود ویتامین E می شود بنابراین باید از مصرف خودسرانه این مکمل‌ ها پرهیز کنید. مصرف این مکمل ها فقط در شرایطی که بدن به هر دلیلی نتواند نیازش را به ماده ‌ای از طریق مصرف مواد غذایی تامین کند، بلا مانع است.

اما اگر بدن تان نیاز به استفاده از این مکمل غذایی دارد، می توانید همزمان از ویتامین E نیز استفاده کنید زیرا بسیاری از مطالعات نشان داده که مصرف همزمان ویتامین E با امگا 3 مفید ﺍﺳﺖ و به جذب بهتر آنها کمک می ‌کند.

تالیف: بیتا اکبری

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا