ارزش افزوده داروهای زیست فناوری دو برابر نفت است

دکتر علیرضا خاکدامن، رئیس گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری در گفتگو با سیناپرس گفت: اکنون محصولات زیست فناوری حجم عظیمی از بازار دنیا را به خود اختصاص داده اند. پیش بینی می شود طی 2 تا 3 سال آینده حدود 700 تا 800 میلیارد دلار از حجم بازار دنیا را اشغال کنند. ما نیز می توانیم حجمی از این بازار را به خود اختصاص دهیم.

دکترای مدیریت تکنولوژی افزود: خوشبختانه در حال حاضر ایران فاصله زیادی در حوزه زیست فناوری و تولید داروهای نوترکیب با کشورهای پیشرو دنیا ندارد و می تواند در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی اظهارداشت: امروزه نسل جدید داروها، زیست فناوری اند؛ داروهایی که کم حجم اما با ارزش اطلاق می شوند. واکسن های انسانی و دامی نیز در مقوله داروهای بیوتیک تقسیم بندی می شوند. اکنون ایران بی اغراق از لحاظ فناوری تولید این محصولات چیزی کمتر از کشورهای پیشرفته دنیا ندارد. اگر چنانچه زیرساخت ها و امکانات لازم برای این امر مهیا شود، می تواند با کشورهای پیشرو نیز رقابت کند.

خاکدامن بیان کرد: طبق برآوردها، ارزش افزوده این نوع محصولات حداقل دو برابر قیمت نفت است. اگر چنانچه هم اکنون منابع مالی شرکت های دانش بنیان این حوزه تامین شود و محصولات فناورانه آنها به تولید برسد، می تواند ارزآوری بیشتر از نفت به همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت این مساله باعث شده تا اکنون ما در ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری، کمک کنیم تا بذرهای فناوری زیستی در شرکت های دانش بنیان کاشته شوند و مورد حمایت قرار بگیرند. بخشی از این حمایت ها مالی هستند و بخش مهمتر آنها برقراری تعاملات بین سازمانی برای اخذ مجوزهای لازم، ورود آنها به بازار و کاستن ریسک و همکاری با شرکت های بزرگتر است.

رئیس گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری یادآورشد: ما اکنون با ارایه این خدمات به این شرکت ها، بخش عظیمی از ریسک را می پذیریم تا شرکت های فناور به یک دانش تثبت شده ای برسند و رشد پیدا کنند. پس از طی شدن این مرحله، دیگر کار پیچیده نیست. این شرکت ها توسط صندوق ها به ویژه صندوق نوآوری و شکوفایی که پیشروتر از بقیه نهادهای مالی است، در ریسک این شرکت ها سهیم می شوند. پس از آن سرمایه گذارانی مانند بانک ها، بورس و … حاضر به سرمایه گذاری این محصولات هستند. همین امر باعث می شود کار شرکت ها در دو مرحله بعد عملیاتی تر شود از اینرو ما کمک می کنیم تا کار گلوگاهی که رشد اولیه است، اتفاق بیفتد. مهمترین معیار ما در این مرحله افزایش توانمندی فنی آن تیم یا شرکت است.

خاکدامن گفت: اگر در مرحله نخست مشاهده کنیم که آن شرکت توانمند است، در مرحله بعدی سعی می کنیم محصولی که مورد نیاز جامعه و جزو اولویت کشور است را با کمترین و چابک ترین روال اداری زیر چتر حمایتی خودمان قرار دهیم.

 وی ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون تعاملات سازنده و همکاری های امیدوار کننده ای میان دستگاه های اجرایی وجود دارد. امیدواریم شرکت های دانش بنیان به جای اینکه شرکت های کوچک و خلاق کنار دانشگاه ها دیده شوند، در مسایل مهم کشور هم جایگاهی پیدا کنند.

به گفته وی، شرکت های دانش بنیان ها باید بتوانند به روی مسایل اصلی کشور تمرکز کنند و با اتکا به توان فنی شان مشکلات جامعه را رفع کنند.

وی تاکید کرد: ما باید این شرکت ها را به بازی بگیریم و در تحولات کلان کشور دخیل کنیم. شرکت های دانش بنیان تازه تاسیس و کوچک هستند. ما باید به این شرکت ها مساله بدهیم، با آنها قرارداد ببندیم تا بتوانند فناوری شان را توسعه دهند از اینرو از همکاران دولت جدید توقع داریم تا نقش این شرکت ها در حل مسایل کشورها را جدی بگیرند و جایگاه و ساختار درست و حسابی برای آنها تعریف کنند و از این بدنه جوان بخواهند با تمام توان شان برای حل مشکلات کشور گامی بردارند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا