چرا سریال بازی مرکب، محبوب شد؟

به گزارش سیناپرس، بر اساس آمارهای موجود، در ۲۸ روز نخست پس از انتشار سریال بازی مرکب، این مجموعه بیش از ۱۴۲ میلیون  بار دیده شده است. بر اساس این آمار می توان مدعی شد که سریال بازی مرکب  بیش از هفت برابر محبوب تر از پر بیننده ترین قسمت  بازی تاج و تخت  باشد.

حال ممکن است برای بسیاری از کارشناسان و مردم عادی این سوال مطرح شود که چرا سریال «بازی ماهی مرکب» اینقدر محبوب شد؟ هم منتقدان تلویزیونی و هم روانشناسان در مورد جذابیت خشونت وحشیانه سریال و تفسیر اجتماعی به موقع آن مطالب زیادی نوشته اند. در این میان برخی پژوهشگران نیز به بررسی این موضوع پرداختند که چرا این سریال به یک پدیده جهانی تبدیل شده است؟به گزارش سیناپرس، در حقیقت پیش ‌بینی اینکه آیا یک سریال یا فیلم به محبوبیت خواهد رسید یا خیر، کار بسیار دشواری است و تنها پس از موفقیت یک مجموعه است که منتقدان مدعی می شوند که این موفقیت به دلیل ویژگی‌های خود برنامه مانند  بازیگری، داستان یا مضامین آن است.

از منظر تخصصی، سلیقه و رفتار مصرف کننده بر اساس اطلاعات مربوط به انتخاب ها و رفتار افراد دیگر شکل می گیرد و این فرآیندها می توانند به تبدیل هر قطعه مناسب رسانه ای به یک پدیده جهانی کمک کنند.به گزازرش سیناپرس، در ادامه به بررسی عواملی که می توانند به محبوبیت این مجموعه کمک کنند می پردازیم:

اطلاعات اجتماعی

اگر شما به یک شهر خارجی سفر کرده و قرار است بین دو رستوران انتخاب کنید که ناهارتان را در آن صرف کنید و هر دو رستوران دارای رتبه ۴ ستاره بوده ولی رستوران اول در شبکه های اجتماعی دارای سه نظر ثبت شده و دومی دارای 800 نظر ثبت شده باشد، کدام را انتخاب می کنید؟
در این شرایط، اکثر مردم رستوران دارای نظرات بیشتر را انتخاب می کنند. موضوع فوق به این دلیل است که مردم از اطلاعات اجتماعی در مورد آنچه که دیگران در گذشته انتخاب کرده اند برای تصمیمات خود بهره می گیرند. در واقع اگرهمه چیز برابر باشد، مردم محصولاتی را انتخاب می کنند که بیشتر مورد استفاده قرار گرفته باشند.

تحقیقات نشان می‌ دهد که این نوع فرآیند اجتماعی توضیح دهنده این است که چرا پیش ‌بینی موفقیت فیلم ها و سریال ها، بسیار سخت است.

محققی به نام سالگانیک و همکارانش در سال ۲۰۰۳  یک سری آزمایش را برای بررسی اینکه چگونه اطلاعات اجتماعی بر محبوبیت رسانه های آنلاین تأثیر می گذارد، انجام دادند. به گزارش سیناپرس، در این آزمایش ‌ها، کاربران از وب‌ سایتی بازدید کردند که در آن می ‌توانستند به کاتالوگ آهنگ‌ هایی که به ‌طور تصادفی انتخاب شده بودند گوش داده و آن را دانلود کنند. سپس محققان آزمایش کردند که چگونه افزودن اطلاعات اجتماعی و تعداد دفعاتی که هر آهنگ توسط کاربران دیگر دانلود شده است، بر محبوب شدن آهنگ‌ ها و انتخاب ان ها توسط کاربران تأثیر می ‌گذارد.

بر این اساس مشخص شد ارائه اطلاعات اجتماعی به کاربران دو اثر دارد: نخست اینکه زمانی که شرکت ‌کنندگان می ‌توانستند ببینند چند بار آهنگ ‌ها توسط کاربران دیگر دانلود شده ‌اند، تحت تاثیر قرار می گرفتند. به عبارت دیگر، اطلاعات اجتماعی باعث می ‌شد تعداد کمی از آهنگ‌ها تعداد بازدید زیادی داشته باشند. در حقیقت موضوع فوق به این دلیل است که محبوبیت جمعی یک اثر می تواند به سرعت بر نظر کاربران تاثیر داشته و به طور تصاعدی رشد کند.
دوم، اطلاعات اجتماعی همچنین پیش ‌بینی محبوبیت آثار را سخت ‌تر می کند. بر این اساس ارتباط بین کیفیت و محبوبیت زمانی ضعیف ‌تر می‌شود که اطلاعات اجتماعی درباره انتخاب‌ های دیگر کاربران را در اختیار داشته باشیم.

به گزارش سیناپرس، در حقیقت به اعتقاد کارشناسان، هر نمایشی با افزایش محبوبیت اولیه می تواند به سرعت بسیار موفق شود. در مورد بازی مرکب نیز باید بگوییم که در ابتدا این سریال مورد استقبال گروهی از افراد قرار گرفته و به ناگاه میزان پست های منتشر شده در شبکه های اجتماعی و بحث های مردم عادی در مورد این مجموعه افزایش یافته و این موضوع سبب شد تعداد بیشتری از مردم به تماشای آن علاقه مند شده و در ادامه آن ها نیز به جمع نظردهندگان اضافه و این چرخه تداوم پیدا کند.

در زندگی واقعی، احتمالاً تأثیرات اطلاعات اجتماعی حتی قوی ‌تر از تأثیرات آزمایش ‌های سالگانیک است، جایی که دستکاری اطلاعات اجتماعی نسبتاً ظریف بود اما یان موضوع در مورد سریال فوق صورت نگرفته و حتی در نتفلیکس، تبلیغ نمایش‌ های محبوبی مانند «بازی ماهی مرکب» به طورمستقیم ‌تر صورت می گیرد.
در حال حاضر مسلماً سریال «بازی ماهی مرکب» با ۹۳ درصد تأیید منتقدان و ۸۴ درصد تأیید تماشاگران توانسته است موفقیت قابل توجهی به دست آورد.

توضیح و پیش بینی ادامه محبوبیت

همانطور که گفته شد پیش بینی آینده یک اثر هنری بسیار سخت است. از سوی دیگر در حال حاضر در بسیاری از شبکه های اجتماعی و وب سایت هایی مانند نتفلیکس، اتاق‌ های گفتگویی مملو از افرادی وجود دارد که پیش‌بینی کرده‌اند آینده این سریال موفقیت‌آمیز خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، باید در نظر داشت ساختن هر اثر موفق سینمایی یا تلوزیونی  به این توانایی نیاز دارد که ده ها نفر را متقاعد کند که موفق خواهد شد. اما موفقیت در نهایت به تصادفی بودن اطلاعات اجتماعی بستگی دارد و البته در شرایط مناسب، هر نمایش خوبی می تواند این موفقیت را تکرار کند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: psychologytoday

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا