ارز دیجیتال ملی چه سودی برای دولت ها دارد ؟

به گزارش سیناپرس، این روزها جهان درگیر بحث هایی جدی در مورد استفاده یا عدم استفاده از ارز دیجیتالی بی ‌پشتوانه در مبادلات تجاری است. این استدلال زمانی مطرح شد که چین برای اولین بار اعلام کرد که نسخه ‌ای از ارز دیجیتال خود را می ‌سازد تا به نوعی با هرج و مرج موجود در این حوزه مبارزه کند، اما این تنها مشکل پیش آمده درباره ارز‌های دیجیتال نیست. بحث سیاسی بین چین و آمریکا و سایر دولت ها را نمی توان تنها مانع در توسعه ارزهای دیجیتال دانست بلکه مواردی مانند توزیع آسان تر ارز و عدم اعتماد مسافران، مهاجران یا گروه‌های دیگر مردم  که به مبادله فیزیکی ارز می‌پردازند نیز باید بررسی شده و البته استفاده از این نوع ارزها، همواره خطر پول ‌شویی را به همراه دارد.

در چند ماه گذشته  شنیدیم که فیس بوک قصد دارد که ارز دیجیتال لیبرا را وارد بازار کند و شاهد عکس العمل منفی چین در این خصوص بودیم .  مسئله‌ اصلی چین با لیبرا این است که، لیبرا بخشی از فیس ‌بوک  که به خاطر مسائل سیاسی رسماً در چین ممنوع شده است، محسوب می شود. به گزارش سیناپرس، شاید اگر هر شرکت دیگری این ارز دیجیتال را عرضه می ‌کرد، چنین پاسخی از سوی دولت چین  دریافت نمی شد.  پس این نشانه ایی است که احتمالا دولتها با ارز دیجیتال مشکلی نداشته و یا حتی با اکراه هم که شده مجبور به قبول این موضوع شده اند.

ارز دیجیتال ملی و رویکرد کشورهای مختلف

باید توجه داشت که این تنها مسئولان اقتصادی کشور ما نیستند که در فکر راه اندازی ارز دیجیتال بوده و در ماه های اخیر کشورهای دیگری نیز در این رابطه اقداماتی انجام داده اند. در این میان اگر از مباحث غیر تخصصی و نظریات افرادی که از ارز‌های دیجیتال وحشت دارند صرف نظر کنیم، از بعد تخصصی می توان مزایای واضحی را در چنین سیستمی مشاهده کرد. به گزارش سیناپرس، مهمترین دلیل استقبال از ارزهای دیجیتال ملی این است که انتشار پول در آینده بسیار آسان ‌تر شده و توزیع پول توسط دولت ها هزینه ‌ای جز هزینه ‌های رایج تورمی نخواهد داشت. دیگر برای چاپ اسکناس کاغذی هدر نمی رود، بنابراین این اقدام، تلاشی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و حفظ محیط زیست خواهد بود.

شاید جدی ترین موضع گیری بین المللی در زمینه ارزهای دیجیتال دولتی را بتوان به وزیر دارایی آلمان منتسب کرد که به طور رسمی گفت: استفاده از یورو دیجیتال به طور قطع در درازمدت به نفع اتحادیه اروپا خواهد بود، زیرا اقتصاد در سطح جهانی در حال رسیدن به نقطه ای است که دیگر پول نقد ابزار مناسبی برای ایجاد مشارکت محسوب نمی شود.

این موضوع به طور خاص زمانی که مبادلات بین دو نیمکره مختلف انجام می ‌شود، مفید خواهد بود. با این حال، او قاطعانه مشروعیت لیبرا را انکار می‌ کند، زیرا او قرار گرفتن لیبرا در کنار بقیه رمزارز‌ها را تجاوز یک بخش خصوصی به قلمروئی می‌داند که قرن ‌ها توسط دولت‌ها اداره شده و باید همین طور هم باقی بماند زیرا سیاست های پولی و مالی بیشتر برای ایجاد تعادل هستند و در موارد بسیار کمی برای سودآوری دولت اجرا می‌شوند، در حالی که انجام این کار توسط بخش خصوصی قطعا با دیدگاهی منفعت طلبانه خواهد بود.

مزایای ارز دیجیتال دولتی

شفافیت مالی: بدون شک  یکی از مهمترین مزایای ارز دیجیتال دولتی این است که دسترسی به هرگونه تراکنش در شبکه‌ های مجاز را برای دولت ‌ها ممکن می‌سازد.
 این روزها کنترل جریان نقدینگی و جلوگیری از موارد کوچک پولشویی در کشورهای مختلف، به ویژه در کشورهایی که هنوز پرداخت‌ها به صورت نقدیهستند، دشوارتر شده است. 
 اگر معاملات از طریق ارز دیجیتال انجام شود، دیگر فرار از قوانین دولت و کشور غیر ممکن شده و بازار سیاه تقریباً به طور کامل از بین می ‌رود، زیرا طی چند دقیقه پس از معامله، امکان جستجوی داده‌های آن وجود دارد.

 کاهش هزینه چاپ پول:  ارز دیجیتال می‌تواند میلیون‌ها دلار هزینه روزانه برای چاپ پول در سراسر جهان را متوقف کند. طبق آمارهای رسمی با احتساب تورم و موارد دیگر چاپ  هر اسکناس در ایران، ۱۲۰ تومان برای دولت هزینه دارد و سالانه حدودا ۸ میلیون قطعه اسکناس در کشور چاپ میشود. به گزارش سیناپرس، حالا تصور کنید که هزینه کاغذ مورد استفاده به طور کامل حذف شود و تنها هزینه تورمی باقی بماند. از منظر فنی این عمل می تواند تا حدی اثرات چاپ پول بر تورم را کاهش ‌دهد، اما نه به میزانی که در مباحث کلان قابل توجه باشد. با این حال، هرچه میزان پول چاپ شده توسط دولت بیشتر باشد، هزینه بیشتری را نیز به همراه داشته و در نتیجه کاهش عرضه شدید‌تر می‌شود.

ایا دیجیتالی شدن ارزها ارزشمند است؟

به طور قطع، مزایای دیجیتالی شدن ارز‌های دولتی بیشتر از پیامدهای آن برای اقتصاد کشور‌ها است. مزایای این سیاست شامل کاهش اتلاف منابع برای چاپ اسکناس‌، کنترل بیشتر بر خروج و ورود پول به کشور و در نتیجه ایجاد فضایی برای بودجه ‌بندی بهتر و برنامه‌های اقتصادی دقیق و در کل محیط بسیار ایمن ‌تر خواهد بود.

البته این موضوع را نیز باید مد نظر قرار داد که دیجیتالی شدن جهانی ارزها باید یک تلاش مشترک باشد نه به صورت جدا جدا توسط کشور‌ها و در صورتیکه یک کشور ارز دیجیتال داشته باشد و کشور و یا کشورهای  دیگری آن را قبول نکنند، امکان تجارت و مراودات مالی بین المللی وجود ندارد.
در یادداشت بعدی به طور خاص به بررسی جنبه های مختلف ارز دیجیتال دولتی در ایران خواهیم پرداخت.

 

دکتر پوریا جهانبخشیان- مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس- مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا