چرا رمز ارزها مجددا گران شدند؟

به گزارش سیناپرس، بازار رمزارزها این روزها با هجوم گسترده سرمایه گذاران مواجه شده و تقریبا تمام ارزهای دیجیتال اصلی شاهد افزایش قیمت بودند. در این یادداشت به بررسی مهمترین دلایل افزایش قیمت بیت کوین و سایر ارزها موجود می پردازیم.

بدون شک پس از سیاست بازدارنده چین در مورد بیت کوین، سرمایه گذاران بیت کوین با امید به سبد صندوق قابل معامله (ETF)‌ و نگرانی‌های تورمی در امریکا، به آینده این ارز امیدوار شده و با افزایش خرید، ارزش  بیت کوین را به بالاترین سطح قیمت طی ۶ ماه گذشته رسانده اند .
پیش بینی می شود اگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) اعتراضی به این موضوع نداشته باشد، صندوق ETF بیت کوین معاملات خود را در همین هفته آغاز کند.
به این ترتیب  سایر مدیران صندوق می‌ توانند صندوق ‌های قابل معامله بیت کوین را در روزها و هفته‌ های آینده لیست کنند، این امر در نهایت منجر به سرمایه‌ گذاری گسترده‌ تری در دارایی ‌های دیجیتال خواهد شد.

رویدادهای فوق باعث شد قیمت بیت کوین به ۶۲ هزار و ۲۸۸ دلار برسد  که بالاترین قیمت ۶ ماه گذشته این ارز محسوب شده و تا حد زیادی به بالاترین رکورد خود در ماه آوریل که ۶۴ هزار و ۸۹۵ دلار بود، نزدیک شده است.


 اتریوم ، دیگر رمز ارز محبوب جهانی نیز از اواخر سپتامبر همراه با بیتکوین روند صعودی گرفته و طی روزهای گذشته حدود ۳ هزار و ۸۶۶ دلار معامله شده است.
 کریس وستون، سرپرست تحقیقات مرکز پپراستون در ملبورن  استرالیا در این رابطه می‌گوید: «اخبار مربوط به پیش‌بینی ETF برای کسانی که بازار را به دقت دنبال و بررسی می‌کنند اتفاق جدیدی نیست، بلکه فقط گامی به سمت جلو در همان روند قبلی محسوب می شود. این روند ممکن است نیاز به کار بیشتری در زمینه  تدوین مقررات داشته باشد.»

به گزارش سیناپرس، نکته قابل تامل در این میان، رویکرد مثبت برخی از بزرگترین چهره های دنیای اقتصاد همچون پروشرز، VanEck Trust، اینوسکو، والکری و دارایی گلکسی دیجیتال به ارزهای دیجیتال است که سبب شده صندوق قابل معامله بیت کوین در ایالات متحده را اغاز کنند.

طبق گزارش منتشر شده توسط سی ‌ان ‌بی ‌سی در روز یکشنبه، گری اسکیل، بزرگترین مدیر ارزهای دیجیتال جهان، در حال برنامه‌ ریزی برای تبدیل محصول اصلی خود، تراست بیت‌ کوین گری اسکیل (GBTC) به صندوق قابل معامله  بیت کوین است.

پس از ماه‌ ها کشمکش بین اداره کل اوراق بهادار و عرضه کنندگان احتمالی صندوق قابل معامله بیت کوین، به نظر می‌رسد نهاد نظارتی اماده است تا‌ تعداد انگشت شماری از پرونده‌ها را باز کرده و دسترسی سرمایه ‌گذاران خرده فروشی و نهادی را به رمز‌ارز‌ها گسترده ‌تر  کند.

بر اساس قوانین عرضه‌کنندگان ETF، اداره کل اوراق بهادار و داد و ستد آمریکا (SEC) مجبور نیست به صراحت صندوق ‌های قابل معامله را تأیید کند ولی در صورت عدم اعتراض نهادهای نظارتی ایالات متحده، ETF می‌تواند پس از پایان یک دوره ۷۵ روزه راه اندازی شود.

به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر  افزایش نگرانی‌ های تورمی در جهان، تقاضا برای خرید بیت کوین را بالا برده است، زیرا در مقابل ارز‌هایی که در سال‌های اخیر توسط مقامات پولی برای تحریک اقتصاد به مقدار زیادی چاپ شده است، بیت‌کوین عرضه محدودی دارد.

به گفته ماکوتو ساکومرا، پژوهشگر موسسه تحقیقاتی NLI ، خیلی از سرمایه گذاران فکر می ‌کنندکه تورم پیش روی جهان، موقتی نیست و ممکن است بیت ‌کوین انتخاب خوبی برای مقابله با تورم باشد بنابراین سرمایه گذاران بزرگ در کمین خرید بیت کوین و یا سایر رمزارزها هستند و نقطه ضعف این کار این است که ممکن است این سرمایه گذاران کلیه خریدهای بیت کوین خود را نقد کرده و موجب کاهش ارزش بیت کوین شوند.

 

* دکتر پوریا جهانبخشیان- مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس

مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا