هر کودک نهالی یگانه در جامعه

به گزارش سیناپرس، آیین اختتامیه جشنواره جايزه ملی خلاقيت ذهن كارآفرين كودكان ثروت ساز (ياقوت2021) با معرفی برندگان خود با حضور ابراهیم نبیونی، معاون فناوری مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ، علی رنجبر، مدیر عامل شرکت کودکان ثروت ساز  و دیگر دست اندرکاران این مجموعه برگزار شد.

رنجبر در این مراسم با اشاره به همکاری های صورت گرفته از سوی نهادهای گوناگون دولتی و خصوصی در برگزاری این جایزه گفت: شهريور ماه سال گذشته بود که جرقه برگزاری اين جشنواره با توجه به شیوع پاندمی كرونا و خانه نشين شدن كودكان در موسسه كودكان ثروت ساز، زده شد و ماه بعد طرح پیشنهادی جشنواره و هزينه های برآوردی آن برای تصمیم گیری به معاونت فناوری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ارائه شد که در نهایت این مجموعه دستور آغاز به فعالیت را صادر کرد. اما یکی از مهمترین دغدغه ما در اجرایی شدن این طرح مشکلات مالی و عدم داشتن بودجه کافی بود.  

وی افزود: بر همین اساس دبيرخانه جشنواره شكل گرفت تا بتوانیم در حل معضلات مالی نظام مشخصی داشته باشیم. در این مسیر تقريبا با همه وزارتخانه های دولت وقت و سازمان های مختلف دولتی و شركت های خصوصی موضوع را مطرح كرديم که اغلب این نهادها تنها به حمایت معنوی جشنواره آن هم در حد معرفی پرداختند؛ چراکه كودكان و كار فرهنگی برای كودكان چندان جدی گرفته نمی شود. البته به جز وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات دولت پیشین و معاونت علمی و فناوری رياست جمهوری كه همواره حمايت های خود را بی دریغ اعمال کردند. همچنین سازمان منطقه آزاد كيش و چند مجموعه در بخش خصوصی جوايز كاربردی را برای برگزيدگان درنظر گرفتند و معاونت فرهنگی كميته امداد امام خمینی (ره) مراتب همكاری را به جا آورد.

وی افزود: از دیگر نهادهایی که کمک شایانی به برگزاری این جشنواره کرد، صندوق كارآفريني اميد و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري بود که تسهيلاتي از سوی آنان برای جشنواره مصوب شد. گفتنی است، از محل خلاق شدن پروژه اكانت لند و حسابداري شركت ها، توليدي ها و فروشگاه ها برنامه ريزي دقيقي برای بازپرداخت تسهيلات انجام شده است.

رنجبر با اشاره به همزمانی افتتاحیه این جشنواره با سالروز شهادت سردار سلیمانی، گفت: با توجه به همزمانی آغاز این جشنواره با سالروز شهادت سردار دلها در اين راه همكاران جهادي مجموعه کودکان ثروت ساز  با توجه به پاندمی کرونا و حتي خارج از ساعات اداري تا آخرين ساعات و روزهاي پاياني سال مشغول ارسال بسته هاي جشنواره براي فرزندان تحت پوشش كميته امداد بودند.

در ادامه این مراسم متن ارسالی از سوی خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی قرائت شد؛
بنام خدا
ضمن تبریک حلول شورانگیز هلال ربیع و آرزوی بدر دیدن تمامی هلال های نورسته سپهر ایران زمین.
کودکان ثروت حقیقی و اساسی ترین بخش پیوند دهنده زمان حال به آینده هستند، خانواده در زمان فقط از طریق کودکان می تواند هویت و اصالت خود را بسط و گسترش دهد، جامعه موفق و پیشرو هر کودک را نهالی یگانه می داند و می شناسد، هر کودک واجد اختصاصات و ویژگیهایی است که به تنهایی می تواند موجب رستگاری یک اجتماع گردد.

همانگونه که نجات هر نفس نجات یک جمعیت است به همان قیاس کمک به رشد و بالندگی هر بذر و نهال انسانی که همان کودکان هستند می تواند نوید بخش آینده ای عاری از اختلالات رایج باشد. رهبری در مصاحبه ایی در پایان بازدید از نمایشگاه کتاب در سال هفتاد و چهار  می فرمایند :(( باید پدرها و مادرها ، بچه ها را از اول با کتاب محشور و مانوس کنند. حتی بچه های کوچک باید با کتاب انس پیدا کنند. باید خرید کتاب ، یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب شود. جان مایه اصلی کلام گوهر بار ایشان همان تلاش و ممارست مداوم و بی وقفه در جهت تربیت و پرورش کودکان است. در بیاناتی دیگر در جمع معلمان  در باب نوجوانان می فرمایند باید نوجوانان را با روحیه کار ، استقلال و علم طلبی ، پرورش دهید. در واقع همت ،تلاش و کوششی که  در قالب برنامه‌ های کودکان ثروت ساز از جهات مختلف مصروف می گردد در حقیقت ناظر به همین توجه حقیقی به آینده در زمان حال است ، نکته ایی که برنامه سازان و برنامه ریزان فرهنگی و کارآفرینان بلند همت در این مسیر به عنوان قطب نما و راهنما نباید از آن لحظه ایی غافل گردند، اهمیت بومی سازی و تجدید ساختار اصول و ارزشهای گرته برداری شده بر اساس بنیان های اصیل تمدن در فلات فرهنگی ما و مبتنی بر اعتبار بخشی اسلامی باشند. اصل ،رستگاری بر مبنای دانش است برای موجودی که برای بجا آوردن آداب خلق گردیده است، دانش کلید فهم است و دانش عملی همان حکمت است، حکمت کلید ادراک و دروازه ای است رو به حق و حقیقت. در خاتمه اشاره ایی به چند بیت مشهور خسرو بلخ خالی از لطف نیست.»
نرجس سلیمانی
نوزدهم مهرماه ۱۴۰۰ خورشیدی
مطابق با چهارم ربیع الاول ۱۴۴۳
   
گفتنی است، در این جشنواره از بیست و یک شرکت کننده 9 نفر در بخش خلاقیت و 9 نفر در بخش کسب و کار و سه نفر در بخش جنبی به عنوان برگزیدگان این دوره از یاقون 2021 شناخته شدند.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا