مغز هم اثر انگشت دارد

به گزارش سیناپرس، یکی از محققانی که در باره اثر انگشت منحصر به فرد مغز تحقیقات عمیقی انجام داده، انریکو آمیکو، پژوهشگر ارشد مرکز نوروپروستتیک موسسه EPFL اروپا است.

او می گوید: تحقیقات ما، شبکه ها و ارتباطات درون مغز و به ویژه پیوندهای بین مناطق مختلف آن را مورد بررسی قرار می دهد تا بینش بهتری در مورد نحوه کار مغز به دست آوریم. ما این کار را عمدتا با استفاده از اسکن MRI انجام می دهیم که فعالیت مغز را در یک بازه زمانی مشخص اندازه گیری می کند. 

چند سال پیش، دانشمندان مغز و اعصاب در دانشگاه ییل با مطالعه این اتصالات دریافتند که هر یک از ما یک اثر انگشت منحصر به فرد از مغز خود داریم. 

این محققان با مقایسه نمودارهای حاصل از اسکن MRI از موضوعات مشابه که چند روز با هم فاصله داشتند، توانستند در 95 درصد موارد، دو اسکن را از یک موضوع معین به طور صحیح با یکدیگر مطابقت دهند. به عبارت دیگر، آن ها می توانند یک فرد را بر اساس اثر انگشت مغزش به طور دقیق مورد شناسایی قرار دهند.

آمیکو می گوید: این موضوع واقعاً چشمگیر است، زیرا شناسایی فرد فقط با استفاده از اتصالات عملکردی انجام شده است. با این حال او تصمیم گرفته است که چنین اثر انگشتی از مغز را به جای چند دقیقه، تنها در چند ثانیه شناسایی کند. این اقدام، گام مهمی رو به جلو خواهد بود.

بر این اساس دانشمند فوق اشاره دارد: ما متوجه شدیم که اطلاعات مورد نیاز برای ارائه شدن اثر انگشت مغز در مدت زمان بسیار کوتاهی قابل دستیابی هستند. برای این کار، نیازی نیست که فعالیت مغز را به مدت پنج دقیقه با MRI اندازه گیری کنیم.به گزارش سیناپرس، چراکه چنین کاری در مقیاس های کوتاه مدت نیز قابل انجام است.

این بررسی ها که در نشریه Science Advances انعکاس یافته اند، همچنین نشان می دهند که سریع ترین اثر انگشت مغز از مناطق مربوط به پردازش حسی آن به ویژه در نواحی مربوط به حرکات چشم و درک و توجه بصری ظاهر می شود.

همچنین با گذشت زمان، مناطق قشر جلویی مغز درکنار مناطق مرتبط با عملکردهای شناختی پیچیده تر، شروع به افشای اطلاعات منحصر به فرد در مورد شخص می کنند.

آمیکو با بیان آن که قدم بعدی مطالعات آن ها، مقایسه اثر انگشت بیماران سالم با بیماران مبتلا به آلزایمر است، می گوید: تکنیک های مورد استفاده ما می توانند در بیماران مبتلا به اوتیسم، سکته مغزی یا حتی در افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش سیناپرس، این دانشمند در انتها می افزاید: «این تنها گام کوچک دیگری درجهت درک آنچه مغز ما را منحصر به فرد می کند، است. بدون تردید فرصت هایی که این بینش قابلیت ایجاد آن ها را دارد، نامحدود هستند».

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا