ساخت ماژول عمق بيهوشي در ايران

مانيتور علائم حياتي البرز B9 ماژولار با ماژول های BFA و NIBP با قابليت PSG برای اولین بار در کشور توسط یکی از شرکت های دانش بنیان و به همت متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شد و در حال حاضر به مرحله تجاری سازی نیز رسیده است.

در اين طرح قابليت هاي جديدي براي اولين بار در ايران طراحي و ارائه شده است مانند، ماژول اندازه گيري عمق بيهوشي، ماژول اندازه گيري فشار خون غير تهاجمي، قابليت استخراج سيگنال ها و پارامترهاي مورد استفاده براي آزمايشگاه خواب و طراحي سيستم ماژولار با قابليت اتصال به مانيتور/ ماژول آريا.
عبدالرضا یعقوب زاده طاری، طراح و مجری طرح در خصوص دستگاه مانيتور علائم حياتي البرز B9، گفت: در اين طرح نسل جديدي از سيستم هاي مانيتورينگ علائم حياتي بيمار طراحي و ساخته شد، وجه تمايز اين مانيتور با ساير مانيتورهاي علائم حياتي موجود در بازار، ماژولار بودن واحد مدارات استخراج و اندازه گيري علائم حياتي است؛ در حقيقت در اين طرح، يک مانيتور پرتابل کوچک در داخل يک سيستم با صفحه نمايش بزرگ قرار مي گيرد که قابليت نمايش سيگنال ها و علائم حياتي بيمار را دارد.

کاهش هزینه های مراقبت از بیمار 

به گفته مجری طرح، مانيتور Alborz B9 ماژولار به همراه Aria مي¬تواند در کاهش هزينه¬هاي مراقبت نقش مؤثري ايفا کند و بيش از همه افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي و ناهنجاري‌هاي تنفسي مزمن و يا افرادي که در کما هستند به اينگونه مراقبت‌ها نياز دارند. 
وی افزود: خانواده اين بيماران مي توانند با تهيه يک مانيتور آريا در بازه هاي زماني لازم اطلاعات بيمار خود را در مانيتور ذخيره کنند و پس از انتقال بيمار به بيمارستان، با اتصال مانيتور Aria به سيستم ماژولار بدون نياز به جدا شدن Aria از بيمار، امکان مانيتورينگ پيوسته و بدون وقفه علائم حياتي بيمار و ثبت و ذخيره اطلاعات حياتي داخل حافظه در کنار کاربري آسان و صرفه جويي در هزينه هاي بيمارستان فراهم می شود. 
استفاده از ماژول سنجش عمق بيهوشي (BFA ) در کليه اتاق هاي عمل سراسر کشور ضروري است، در حال حاضر در بسياري از کشورهاي پيشرفته استفاده از اين ماژول در حين بيهوشي اجباري است.
موارد بسيار رايجي وجود دارد که بيمار دوز دارويي بيش از حد لزوم دريافت کرده که علاوه بر زيان اقتصادي به علت گران بودن داروهاي بيهوشي، منجر به طولاني شدن زمان بيدار شدن بيمار، ريکاوري بلند مدت و اغلب ريکاوري همراه با تهوع شده است، ضمناً دوز بيش از حد داروهاي بيهوشي مي تواند سبب ايجاد مسموميت و گرفتگي قلبي عروقي شود.
یعقوب زاده طاری بیان کرد: حالت دردناک تر، وضعيتي است که در آن بيمار داروي کمي دريافت کرده و هنوز کاملاً قوه ادراک خود را از دست نداده؛ اما به دليل تزريق داروهاي شل کننده قادر به انجام هيچ عکس العملي در طول جراحي نيست، در اين شرايط بيمار تصوير مبهمي از آنچه در طول عمل در اطرافش مي گذرد دارد و اين کار مي تواند سبب بروز عواقب عاطفي طولاني مدت و شوک هاي رواني بعدي شود. 
وی تصریح کرد:‌ بیشتر اين بيماران تا چند روز بعد از عمل دچار کابوس مي شوند، انجمن متخصصين بيهوشي آمريکا در سال 2005 گزارشي از مشکل به هوش آمدن بيماران، بويژه بيماران با ريسک بالا حين جراحي ارائه کرده و آمار آن را حدود 1 تا 2 درصد بيماران اعلام کرده است. 
بنابر توصيه اين مؤسسه احتياج به سيستم هاي پايش عمق بيهوشي مورد تأکيد قرار گرفته است، با توجه به مطالبي که ذکر شد تعيين عمق بيهوشي بيمار به طريقي که بتوان با توجه به آن از بيداري هاي حين عمل و در سوي ديگر عميق شدن زياد بيهوشي وي جلوگيري کرد، هدف اصلي اين پروژه است. 
با اجراي اين طرح و کاهش قيمت ماژول BFA و به دنبال آن توسعه استفاده فراگير از ماژول هاي عمق بيهوشي در اتاق عمل به کاهش عوارض ناشي از داروهاي بيهوشي و ارتقاء سلامت منجر خواهد شد، به علاوه با طراحي ماژول BFA و NIBP در داخل کشور هزينه هاي ارزبري کاهش پيدا مي کند.

بهبود تخمين دقيق تر عمق بيهوشي 

مدیر عامل شرکت پویندگان راه سعادت یکی از توسعه فناوري و نوآوري هاي حاصل از اجراي طرح دستگاه مانیتور علائم حیاتی را طراحي، ساخت و تجاري سازي ماژول عمق بيهوشي براي اولين بار در ايران، دانست و گفت: در طراحي ماژول عمق بيهوشي (BFA) برای استخراج ويژگي هاي منحصر به فرد سيگنال هاي مغزي از الگوريتم آنتروپي جايگشتي اصلاح شده بهره گرفته شده است. 
وی افزود: اين شاخص براي اولين بار در جهان استفاده شده و نتايج حاصل از آن قابل قبول است، نتايج استفاده از اين الگوريتم بر روي سيگنال¬هاي مغزي در دو مقاله ژورنال بين المللي ISI چاپ و منتشر شده است.
به گفته یعقوب زاده، در فرايند طراحي ماژول عمق بيهوشي رابطه همزماني و اختلاف فاز (Synchronization) بين سيگنال هاي EEG قسمت Frontal و Temporal مغز مورد آناليز و ارزيابي قرار گرفت و در نتيجه اين بررسي مشخص شدد که ميزان Synchronization بين کانال هاي مغزي در سطوح مختلف بيهوشي تغييرات معني داري خواهد داشت که اين دستاورد مي تواند پايه اي براي توسعه و بهبود تخمين دقيق تر عمق بيهوشي در آينده باشد.
داروهاي بيهوشي علاوه بر تأثير بر روي سيگنال¬هاي مغزي (EEG) بر روي سيستم قلب و عروق (فشارخون و ضربان قلب) نيز تأثيرگذار خواهد بود و مي¬توان در يک سيستم مانيتورينگ يکپارچه با بررسي هر سه پارامتر به طور همزمان در صورتي که يکي از پارامترها دچار اختلالات نويزي شود، از دو پارامتر ديگر براي کمک به متخصص بيهوشي استفاده کرد، روابط اين پارامترها با همديگر و با داروهاي بيهوشي قابل ثبت است که پايه اي براي توسعه هاي آينده فراهم شده است.
با توجه به قابل دسترس بودن سيگنال هاي فشار خون، ضربان قلب و EEG به طور همزمان در يک مانيتور امکان تفسير در مورد وضعيت بيهوشي بيمار به وجود مي آيد و براي دستيابي به اين امکان نيازي به سخت افزار اضافه اي نيست.

تجاري سازي براي نخستین بار در جهان

اين ايده که مانيتوري طراحي شود که قسمت مدارات اندازه گيري و استخراج علائم حياتي به صورت يک مانيتور/ ماژول که قابليت جايگذاري و جدا شدن از مانيتور ماژولار را داشته باشد بدون اينکه وقفه اي در مانيتورينگ علائم حياتي بيمار در مواقع انتقال رخ دهد يک ايده کاملاً نوآورانه در دنيا است که در قالب يک Patent در آمريکا در مراحل نهايي ثبت است.
از نظر فناوري هاي نوآورانه در اين سيستم مي توان به فناوري توليد رکوردرهاي حرارتي براي اولين بار در ايران اشاره کرد که در اين فناوري مکانيزم رکوردر که شامل هد و موتور آن است توسط يک برد درايور با رعايت الزامات ايمني کنترل مي  شود.
ماژول اندازه گيري غير تهاجمي فشار خون سعادت بر اساس روش اسيلومتري کار مي کند، اين روش مدت زيادي است که در ماژول هاي اندازه گيري فشار خون استفاده مي شود؛ ولي کماکان نوآوري ها براي بهبود عملکرد ماژول توسط شرکت هاي مختلف ادامه دارد.
نوآوري ها در طراحي ماژول سعادت موارد متعددی است که یکی از آنها ايمني است، طراحي ماژول بايد به گونه اي باشد که در شرايط خرابي يا عدم عملکرد مناسب هر يک از قطعات و سنسورها، فشار کاف و زمان اندازه گيري از حد مشخصي بالاتر نرود، طراحي سناريوهاي مشکلاتي که ممکن است براي ماژول پيش بيايد و تمهيدات لازم براي جلوگيري از آسيب به بيمار يکي از مهم ترين بخش هاي طراحي اين ماژول است، در ماژول سعادت تمهيداتي بکار رفته که احتمال ريسک هاي ممکن به کمترين حد رسيده است.
دقت اندازه گيري دومین ویژگی این مانیتور است، با استفاده از الگوريتم هاي پيشرفته در تشخيص پالس ها و تمايز آن ها با پالس هاي ناشي از حرکت و پالس هاي ناشي از آريتمي هاي قلبي، این ماژول توانايي اندازه گيري فشار در شرايط مختلف کلينيکي را دارا است.
همچنین تشخيص نويزهاي حرکتي از دیگر ویژگی های دستگاه مذکور است، نويزهاي حرکتي يکي از چالش هاي بزرگ براي ماژول NIBP است، در ماژول سعادت با استفاده از الگوريتم هاي پيشرفته، اين نويزها از پالس هاي طبيعي بيمار متمايز شده و در صورتي که امکان اندازه گيري به علت حرکت زياد نباشد، از اعلام نتيجه اشتباه جلوگيري مي شود.

ارزآوري و صرفه جويي ارزي

یعقوب زاده با اشاره به حمایت های معاونت علمی و فناوری در تولید و تجاری سازی این محصول در کشور، گفت: با حمایت های مادی و معنوی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفت توانستیم، مانیتور علائم حیاتی را که برای کشور بسیار ضروری است تولید و به مرحله تجاری سازی برسانیم.
مجری طرح مانیتور علایم حیاتی درباره صرفه جویی ارزی این طرح گفت: با توجه به آمار صادرات سال هاي گذشته با فرض صادرات حداقل 25 درصد ظرفيت توليد، ميزان ارزآوري اين طرح 800 هزار دلار تخمین زده می شود و مجموع صرفه جویی ارزی سالیانه این دستگاه نیز بیش از 4 میلیون دلار تخمین زده شده است.

ميزان اشتغال زايي

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر اساس محاسبات انجام شده در نرم افزار کنترل پروژه جهت انجام مطالعات امکان سنجي و طراحي سيستم البرز B9 ماژولار در مجموع ميزان اشتغال زايي مستقيم اين طرح در واحد توليد 51 هزار و 250 نفر ساعت در سال است و میزان اشتغال زايي غير مستقيم آن نیز عبارت است از پيمان کاران پيمانکاران طراحي قالب 1700 نفر ساعت در سال محاسبه شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا