نشانه هایی از آلزایمر در بزاق دهان

آلزایمر معمولا از اختلالات متابولیکی خاص در بدن نشات می گیرد. شرادها ساپکوتا Shraddha Sapkota دانشجوی دکترای عصب شناسی در دانشگاه آلبرتا با همکاری دکتر راجر داکسین Roger Dixon روانشناس و دکتر لیانگ لی Liang Li شیمیدان موفق شدند  ترکیباتی را در بزاق دهان کسانی که مبتلا به آلزایمر هستند، کشف کنند که آنها را با دیگر افراد در سنین مختلف متمایز می کند. محققان این مطالعه را در قالب گزارشی به گردهمایی سالانه انجمن بین المللی آلزایمر در واشنگتن فرستادند .

ساپکوتا گفت برداشت بزاق دهان بسیار ساده، قابل دسترس و ایمن است و نیز ظرفیت های بسیاری در جهت پیش بینی و کشف اختلالات حواس و از دست دادن حافظهريال قبل از رخ دادن اختلالات حواس در بزاق دهان یافت شده است ولی ما در مراحل اولیه کار هستیم و نیاز بیشتری به تحقیق داریم.

فهیدن هر چه سریع تر نشانه های آلزایمر نقش بسیار مهمی در طول درمانی افراد و همچنین مطالعات محققان دارد تا بتوان راهی برای کاهش سرعت و یا متوقف کردن آن پیدا کرد. بسیاری از روش های درمانی و آزمایشگاهی می تواند پر هزینه و دردناک باشد ولی بزاق دهان همیشه در دسترس است و می توان آزمایش را برای دفعات بیشتری تکرار کنیم و همچنین کمک می کند تا بسیاری از بیماری های مختلف را شناسایی کنیم.

ماریا کاریلو Maria Carrillo رئیس بخش انجمن آلزایمر می گوید در مطالعات گذشته ثابت شده است که بیماری آلزایمر از تغییراتی در مغز در زمانی که رفتار های شناختی آن ها طبیعی است، آغاز می شود و پس از یک یا چند دهه مشکلات حافظه و فکر بوجود می آید در نتیجه شتاب تغییرات نقش بسیار کلیدی دارد. در حال حاضر، تشخیص بیماری آلزایمر بسیار دیر صورت می گیرد و معمولا تا زمانی که شخص نشانه های جدی مانند فراموشی و اختلال حواس پیدا نکرده است، به دکتر مراجعه نمی کند.

ماریا اضافه کرد تشخیص زود هنگام بیماری آلزایمر (پیش بینی شروع آلزایمر) فرصت بسیار زیادی را به فرد مبتلا به آلزایمر می دهد که تا زمانی که قدرت حافظه آن به خوبی کار می کند، اطلاعات و تصمیم گیری های مهم خود را دسته بندی کند. از طرفی دیگر محققان فرصت کافی برای کسب اطلاعات بیشتر و یافتن روشی مناسب برای درمان این بیماری بیابند.

در این مطالعه جدید  محققان تحقیقات را بر روی نمونه های بسیار زیادی از بزاق دهان انسان ها در سنین مختلف، انجام دادند. در تحلیل و آنالیز نمونه های آزمایش از روش فن آوری آنالیز پروتینی Protein analysis technology استفاده شده است و آزمایش در سه گروه مردم با سنین متوسط، اشخاصی که در مراحل اولیه اختلال حواس هستند و کسانی که آلزایمر دارند، انجام شده است.

بررسی و تحلیل اطلاعات برداشت شده از آزمایش نشان می دهد که ترکیباتی مشخص در بزاق دهان افراد مبتلا به اختلال حواس یافت شد.

ساپکوتا در نهایت افزود استفاده از بزاق دهان برای تشخیص زود هنگام آلزایمر هنوز نیاز به تحقیقات بسیاری است ولی این تحقیق ما را یک قدم به کشف راز نزدیک تر می کند.