ساخت کوچک ترین رایانه شخصی دنیا

 این محصول که Compute Stick نام دارد، ابعادی معادل 4 در 1.5 در 0.5 اینچ دارد؛ به طوری که به راحتی در کف دست جا می گیرد و در نگاه نخست ممکن است با یک فلش درایو اشتباه گرفته شود.

در بین اهالی فناوری اطلاعات باوری وجود دارد که هر 11 سال یک نسل نوین از دستگاه های محاسباتی و رایانشی جای نسل قبلی را می گیرد. از بدو اختراع رایانه های شخصی، به لطف تحقیقات و یافته های تازه دانشمندان و مهندسان سخت افزار، توان این دستگاه ها پیوسته افزایش یافته و چندبرابر شده و اندازه آنها کوچکتر و کوچکتر شده است.

به گزارش ایرنا از یاهونیوز، کوچکترین محصولی را که بتوان یک رایانه شخصی کامل نامید، اخیرا شرکت اینتل ابداع کرده است. این محصول که Compute Stick نام دارد، ابعادی معادل 4 در 1.5 در 0.5 اینچ دارد؛ به طوری که به راحتی در کف دست جا می گیرد و در نگاه نخست ممکن است با یک فلش درایو اشتباه گرفته شود. ولی این دستگاه به واقع یک رایانه شخصی با تمام متعلقات چنین دستگاه هایی محسوب می شود و دارای پردازنده، حافظه، هارد، کارت گرافیک و صدا، درگاه های جانبی و حتی صفحه نمایش، اسپیکر، ماوس یا ترک پد و یک نوع صفحه کلید جمع و جور است. البته مسلما این صفحه کلید روی خود دستگاه نیست. چون صفحه کلیدی با این ابعاد کوچک مناسب هیچ نوع انگشت هایی نمی تواند باشد. همچنین در صفحه نمایش آن صرفا اطلاعات محدودی درباره وضعیت سیستم نمایش داده می شود. لیکن با اتصال دستگاه به یک مانیتور یا تلویزیون از طریق درگاه HDMI می توان از آن به مثابه یک کیس بهره برد. همراه با دستگاه یک کابل رابط HDMI هم عرضه می شود تا اندازه دستگاه مانع اتصال به هر نوع تلویزیون نشود. برای روشن کردن دستگاه نیاز به یک آداپتور نیز هست که آن هم همراه محصول عرضه می شود.
سازندگان این محصول در نظر دارند علاوه بر اندازه در قیمت آن نیز رکوردشکنی کنند و ارزان ترین PC جهان را با قیمت 150 دلار (با دوگیگابایت رم ، 32 گیگابایت فضای ذخیره سازی و مجهز به سیستم عامل Windows 8.1) به بازار عرضه کنند.
شایان ذکر است همزمان شرکت های دیگر هم در حال کار روی ساخت محصولاتی مشابه هستند. به طور مثال لنوو اعلام کرده به زودی محصولی مشابه را با نام Ideacentre 300 ولی با قیمت کمتر (130 دلار) به دست علاقه مندان خواهد رساند. در مقابل اینتل هم در تلاش است مدل های جدیدتر و پیشرفته تری از Compute Stick تولید کند، ازجمله مدلی مجهز به وای فای پرسرعت که اواخر سال عرضه خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا