چرا بامبو اینقدر سریع رشد می کند؟

به گزارش سیناپرس، بامبوها را می توان یکی از سریع ترین گیاهان از نظر روند رشد دانست، زیرا برخی از گونه های بامبو می توانند با سرعت 0.00003 کیلومتر در ساعت رشد کنند. به همین دلیل می توان ادعا کرد  بامبو سریع ترین گیاه روی زمین است. در حقیقت ، چوب بامبو چینی می تواند در تقریبا یک متر در طول یک روز رشد کند.

گیاه بامبو در جنگل های انبوه رشد می کند که نور کمی به زمین می رسد و به همین دلیل فشار تکاملی شدیدی برای رسیدن به نور خورشید در اسرع وقت در این گیاه وجود دارد و بامبوها نیاز دارند به سرعت رشد کرده و خود را به منبع نور برسانند.

در این میان نکته جالب توجه این است که شاخه های بامبو با مجموعه شاخه های زیرزمینی به نام ریزوم به گیاه مادر متصل می شوند. این ویژگی بدان معناست که شاخه های بامبو تا زمانی که به ارتفاع کامل نرسد نیازی به برگ ندارد. بامبو همچنین با قطر ثابت رشد می کند.به گزارش سیناپرس، بر خلاف گیاهان چوبی ، بامبو انرژی خود را در حلقه های رشد که ساقه را ضخیم می کند هدر نمی دهد. در حقیقت این گیاه بر خلاف سایر درختان، فقط یک چوب است که مستقیماً رشد می کند.
به باور دانشمندان زیست شناسی تکاملی، بامبوها را می توان یک معجزه در طبیعت محسوب کرد که به خوبی با شرایط محیطی تطبیق یافته و زنده بماند.