عزت نفس و خلق و خوی زنان، قربانی کووید 19

به گزارش سیناپرس، با بروز و ظهور بیماری کووید 19 در جهان و اقدامات کشورها در اجرای سیاست های محدودکننده نظیر قرنطینه، علی رغم پیامدهای مثبتی که در کنترل نسبی بیماری فوق حاصل شد، اثرات منفی متعددی نیز بالاخص در ابعاد روانشناختی در سطح جوامع پیش آمد. همچنین زندگی در قرنطینه، افراد را دچار فقر حرکتی کرده و این فقر حرکتی مشکلات عدیده جسمی روانی و اجتماعی را برای آن ها پدید آورده است. در این میان زنان به ویژه آن هایی که دارای فعالیت های ورزشی منظم بودند، بیشتر در معرض آسیب های ناشی از بی حرکتی قرار گرفته اند.

علاوه بر این ها، اضطراب ناشی از قرنطینه در دوران شیوع ویروس کووید ۱۹ و کاهش تحرک در زنان، باعث به وجود آمدن نوسان های زیاد در خلق و خوی آن ها شده است. نوسانات خلق و خوی افراد در این برهه، ناشی از حالت خستگی و تنش در آنان است. به گزارش سیناپرس، خلق، مجموعه واکنش های عاطفی در زمانی معین است؛ امری عاطفی که سرشار از گرایش های هیجانی و غریزی است و به حالت های روانی، اثری خوشایند یا ناخوشایند می بخشد. وجود نوسان های خلقی در افراد باعث ایجاد افسردگی و تنهایی و کاهش عزت نفس می گردد.

در رابطه با این موضوع، یکی از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل اقدام به انجام مطالعه ای کرده که در آن تأثیر اضطراب ناشی از ویروس کرونا بر عزت نفس، رضایت از زندگی و خلق و خوی زنان در دوران قرنطینه کرونا مورد ارزیابی علمی واقع شده است.

این مطالعه بر روی 165 نفر از زنان شهرستان بابل که دارای فعالیت متوسط بدنی منظم بودند انجام شده است. آن ها اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران را از طریق شبکه های مجازی تلگرام و واتساپ و با پرکردن پرسش نامه آنلاین فراهم کرده اند. این اطلاعات سپس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته و ارائه شده است.

نتایج این بررسی ها نشان می دهند که اضطراب کرونا، نقش مهمی در تغییرات عزت نفس و رضایت از زندگی و خلق و خوی زنان با فعالیت بدنی متوسط منظم در دوران قرنطینه ویروس کووید 19 ایفا کرده است.

به گفته سمیرا استکی، پژوهشگر گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، «قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم فعالیت های فیزیکی در این دوران، سلامت فیزیولوژیک افراد را در معرض خطر داده است و ابتلا به بیماری های روانی را افزایش داده است».

او معتقد است، «در مقابل، فعال ماندن در این شرایط به افراد کمک می کند تا از اضطراب و استرس ناشی از ویروس کووید ۱۹ بکاهند و به دنبال آن عزت نفس و رضایت از زندگی و خلق و خوی آن ها بهبود یابد».

این محقق پیشنهاد داده است مداخله های مناسبی جهت تقویت فرایند کاهش اضطراب ناشی از ویروس کرونا در افراد مختلف صورت پذیرد.

بر این اساس، کاهش اضطراب ناشی از کرونا به وسیله برنامه های ورزشی مناسب می تواند در بهبود عزت نفس و رضایت از زندگی و خلق و خوی زنان در دوران قرنطینه ویروس کووید 19 مؤثر باشد.

به گزارش سیناپرس؛ نتایج این مطالعه به صورت یک مقاله علمی پژوهشی در نشریه ای موسوم به «تصویر سلامت» که وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز است، منتشر گردیده است.

گزارش: رها امیدوار
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا