مطالعه فسیل ماهی 100 میلیون ساله

دیرینه شناسان استرالیایی با کشف تعدادی فسیل ماهی های 100 میلیون ساله اعلام کردند که قطعه گمشده اطلاعات علمی موجدات موجود در این دوره زمانی ، به دست آمده است .

بر اساس گزارش های منتشر شده در این زمینه ، این فسیل ها در نزدیکی شهر جولیا کریک (Julia Creek) در ایالت کوئینزلند کشف شده که بخشی از دریای باستانی داخلی استرالیا بوده و در حال حاضر سرزمینی دورفتاده از این کشور محسوب می شود .

دکتر تیموتی هلند (Timothy Holland) از دیرینه شناسان استرالیایی که روی این فسیل ها مطالعه کرده ، می گوید : " مهمترین بخش فسیل ها مربوط به یک ماهی اولیه بزرگ با قدمت صد میلیون ساله است . باید گفت که این فسیل ها شامل حفره بزرگ چشم از یک ماهی اولیه به نام کویو (cooyoo) و اسکلت 20 تا 30 ماهی کوچک می شود . "

تیموتی هلند در ادامه  توضیحات خود افزود : " کشف فسیل ماهی اولیه کویو بسیار با اهمیت است چرا که نشان می دهد این ماهی دارای دندان های بزرگی به طول دو سانتی متر بوده که نسبت به آن چه تاکنون دیرینه شناسان تصور می کردند، بسیار بزرگتر است . این موضوع نشان می دهد که احتمالا ماهی کویو ماهی های بزرگ را به عنوان طعمه هدف قرار می داده است . دندان های این ماهی در حالی که در هم قفل می شوند به خوبی می تواند طعمه های لغزنده و لیز را ، محکم بگیرد . "

لازم به توضیح است که این ماهی بیش از سه متر طول داشته و از دم بسیار قوی و قدرتمندی برخوردار بوده است که باعث می شده همانند ماهی بزرگ و باریک مدیترانه (tarpon ) به نظر برسد .

در این مطالعات علاوه بر این ماهی غول پیکر، کشف اسکت های ماهی های کوچک ، بهترین نمونه حفظ شده از ماهی های کوچکتر دریای داخلی باستانی استرالیا که تاکنون به دست آمده ، محسوب می شوند .

دکتر هلند در ادامه توضیحاتش افزود : " پیدا کردن این اسکلت های ماهی های کوچک بسیار هیجان انگیز بوده اما ما سی تا از آنها را که در درون یک پوسته صدف محافظت شده بود ، کشف کرده و به دست آوردیم . "

شهر جولیا کریک (Julia Creek) یکی از جاذبه های اصلی در دنباله های فسیلی دایناسورهای استرالیا به حساب می آید و محلی بسیار مناسب برای تحقیقات و پژوهش های دیرینه شناسان است .