چرا شهر باستانی قوم لوط متروکه شد ؟

به گزارش سیناپرس، حدود ۳ هزار و ۶۰۰ سال پیش، ساکنان یکی از شهرهای باستانی خاورمیانه که امروزه به نام تل الحمام نامیده می شود، مشغول انجام کارهای روزانه خود بوده و هیچ تصوری نداشتند که یک شهاب سنگ بزرگ با سرعت ۶۱ هزار کیلومتر در ساعت به سمت آنها حرکت می کند.

بررسی های دانشمندان نشان می دهد این شهاب سنگ در برخورد با جو زمین در ارتفاع ۴ کیلومتری بالای شهر منفجر شد. این انفجار حدود هزار برابر قوی تر از بمب اتمی هیروشیما بود. احتمالا  افرادی که این انفجار را تماشا کرده بودند، فوراً کور شدند. به گزارش سیناپرس، دمای هوا به سرعت از ۲ هزار درجه سانتیگراد بالاتر رفته و همه چیز آتش گرفته و ذوب شد. چند ثانیه بعد، یک موج شوک عظیم به شهر وارد شده و طوفانی با سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت همه جا را در هم کوبیده و ساختمان ها را منهدم کرد.

شواهد باقی مانده باستان شناسی نشان می دهد هیچ یک از ۸ هزار موجود زنده ساکن این شهر شامل انسان و حیوانات، زنده نمانده و بدن آنها از هم پاشیده شده و استخوان های آنها به قطعات کوچک تبدیل شد.

باستان شناسان برای دستیابی به رازهای این شهر باستانی که احتمالا همان شهر قوم لوط باشد،  نزدیک به ۱۵ سال حفاری های گسترده انجام داده و اطلاعات به دست آمده توسط ده ها پژوهشگر از کشورهای  آمریکا، کانادا و جمهوری چک بررسی شده و نتایج به دست آمده از آن در شماره اخیر مجله Scientific Reports منتشر شد که در آن ۲۱ دانشمند شامل باستان شناسان، زمین شناسان، ژئوشیمیست ها، ژئومورفولوژیست ها، کانی شناسان، دیرینه شناسان، رسوب شناسان، ستاره شناسان و پزشکان مشارکت داشتند.

در این شهر باستانی لایه ای یک و نیم متری از زغال، خاکستر، آجرهای گلی و سفال های ذوب شده به دست آمد.

به گزارش سیناپرس، شبیه سازی های انجام شده نشان می داد شهاب سنگی که باعث نابودی تل الحمام شده، مشابه سیارکی بود که در سال ۱۹۰۸ میلادی در سیبری سقوط کرده و می توان آن را نسخه کوچکتری از شهاب سنگی دانست که ۶۵ میلیون سال پیش موجب انقراض دایناسورها شد.

شبیه سازی های انجام شده با کوره های آزمایشگاهی نشان داد که سفال و  خشت های موجود در تل الحمام در دمای بالای ۱۵۰۰ درجه درجه سانتیگراد، ذوب شده اند. این میزان حرارت آنقدر زیاد است که می تواند یک خودرو را در عرض چند دقیقه ذوب کند.

یک معمای باقی مانده در مورد شهر باستانی قوم لوط این است که چرا این شهر و بیش از ۱۰۰ شهرک مسکونی دیگر برای چندین قرن پس از این برخورد، متروکه شدند. به گزارش سیناپرس، در پاسخ این نظریه مطرح می شود که ممکن است سطح بالایی از نمک از بحرالمیت به دلیل ذوب آب منطقه روی سطح خاک باقی مانده و سبب شد تا این منطقه برای دستکم ۶۰۰ سال لم یزرع باقی بماند.
مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: theconversation

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا