به این شهرهای آلوده دنیا سفر نکنید

به گزارش سیناپرس، آلودگی هوا یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. تاریخچه آلودگی هوا و بحث در مورد آن به قرون وسطی و حتی سال های قبل از آن باز می گردد؛ از آنجایی که آلودگی هوا یکی از ابعاد آلودگی های زیست محیطی را تشکیل می دهد، باعث افزایش بیماری های قلبی، تنفسی، کاهش میزان دید، سوزش چشم و خسارت به گیاهان، حیوانات و اشیا و در سطح جهانی، منجر به گرمایش جهانی، افت ازن استراتوسفری، باران اسیدی و غیره شده است. 

بر مبنای داده های سازمان جهانی هواشناسی (WMO) در سال جاری 540 شهر بزرگ از 182 کشور در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفت که 25 شهر به عنوان آلوده ترین شهرهای جهان شناخته شدند. 

بیشتر بخوانید:

قاعدگی های دردناک با آلوده شدن هوا

کنترل قاعدگی دردناک به کمک درمان غیرهورمونی

در دوران قاعدگی چه چیزی بخوریم؟

شهرهایی چون لاهور، پنشاور،کراچی در پاکستان؛ قاضی آباد، دهلی، دهلی نو، لوکانو، مظفرنگار، هاپور، پاتنا، چندیگار، جاپور، کلکته و ویساخاپاتنام در هند؛ آگوسکالینس در مکزیک؛ داکا در بنگلادش؛ کامپالا در اوگاندا؛ کابل در افغانستان؛ باماکو در مالی؛ دوشنبه در تاجیکستان؛ بغداد در عراق؛ منامه در بحرین؛ دمام در عربستان سعودی و حولی در کویت، آلوده ترین شهرهای جهان در سال جاری نام گرفتند.

گفتنی است، با اینکه هند دوازده شهر آلوده را در خود جای داده است، اما پاکستان با سه شهر آلوده، آلوده ترین کشور جهان است.   

چین  نفس تازه ای می کشد  

در مقایسه با سال قبل، چین در رتبه بندی کیفیت هوا روند مثبتی را طی کرده است؛ در حالی که شهر های هند آلوده تر از پیش شده اند. در سال گذشته، از 25 شهر با بدترین هوا ، 9 شهر در چین و 7 شهر در هند واقع شده‌ بود، اما در سال جاری چین موفق شد به طور کامل از نمودار شهرهای آلوده جهان خارج شود اما هند همچنان پرچم دار شهرهای آلوده جهان است. 

باید گفت اینکه در لیست شهرهای آلوده جهان از شهر های آفریقایی و آمریکای جنوبی نامی برده نمی شود، این بدان معنا نیست که این شهرها آلوده نیستند. آفریقا و آمریکای جنوبی فاقد ابزارهای گزارش آلودگی هوا هستند، بنابراین تشخیص میزان آلودگی در بسیاری از این شهرها روی زمین دشوار است. در واقع تعداد زیادی از شهرهای هند که در لیست یاد شده آورده شده اند، گواه این واقعیت است که آنها دارای شبکه های بزرگ و گسترده نظارت بر آلودگی هوا برای تشخیص سطح آلودگی هستند.

دیلی میل، در گزارشی درباره تاثیر آلودگی بر سلامتی اینگونه نوشته است؛ «آلودگی هوا مشکلی است که بخش های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار داده و از سرطان ریه گرفته تا بیماری قلبی را برای افراد به همراه دارد. محققان و دانشمندان بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی چین در تایوان اعلام کرده اند که قرار گرفتن طولانی مدت در میان آلاینده های هوا خطر شدت خونریزی و دردهای قاعدگی را در زنان افزایش می دهد. یافته ها حکایت از آن دارد زنانی که در مناطقی با بیشترین میزان آلاینده های هوا زندگی می کنند تا 33 برابر بیشتر از دردهای نواحی شکم در دوران قاعدگی رنج می برند.»

استنشاق مونوکسید کربن، اکسیژن خون را می گیرد

حال اینکه این شهرها چرا تا به این حد آلوده هستند که در راس این لیست قرار گرفته اند، پرسشی است که دانشمندان تا حدی پاسخ قطعی دادند؛ آن ها معتقدند؛ انتشار مونوکسید کربن در سطح بالا در شهرها نشان دهنده سوزانده شدن حجم زیادی از سوخت های فسیلی در شهرهای آلوده جهان است. استنشاق هوای ناشی از سوزاندن گازهای طبیعی و سوخت های فسیلی با آلاینده ها باعث کاهش توانایی قلب در پمپاژ اکسیژن کافی می شود و اینجاست که فرد به بیماری تنفسی مبتلا می شود.
 

ایجاد مشکلات کبدی در شهرها با سوزاندن زباله 

سوزاندن زباله ها در محیط باز برای سلامتی و محیط زیست بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می شود مضر است. طبق گزارشات آورده شده آلودگی هوای دهلی سلامت مردم را به مخاطره انداخته است. دهلی روزانه 9500 تن زباله تولید می کند و این دومین شهر دفع زباله در هند است. به گزارش سیناپرس، قرار گرفتن در معرض سوزاندن زباله ها می تواند خطرات جدی برای سلامتی از جمله سرطان، مشکلات کبدی، نقص سیستم ایمنی بدن ، عملکردهای باروری ایجاد کند. همچنین می تواند بر سیستم عصبی در حال توسعه تأثیر بگذارد.

نمی توان انکار کرد که آلودگی وسایل نقلیه اصلی ترین عامل آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ است. وقتی خودرو بنزین می سوزاند، آلاینده هایی در هوا منتشر می شود که به اندازه کشیدن 10 نخ سیگار در روز مضر است. در واقع وسیله نقلیه شما مونوکسید کربن، هیدروکربن ها، اکسید نیتروژن و ذرات معلق منتشر می کند. هنگامی که آلودگی وسیله نقلیه در جو زیاد باشد، حفره ای در لایه ازن ایجاد می کند که باعث می شود ازن تروپسفری در هوا ایجاد شود که در نهایت مشکلات گوناگونی برای سلامتی افراد ایجاد می شود.

همچنین فعالیت های صنعتی چندین آلاینده در هوا منتشر می کند که بیش از آنچه تصور می کنیم بر کیفیت هوا تأثیر می گذارد. ذراتی با قطر  2.5 تا 10 پی پی ام نظیر دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و مونوکسید کربن که از صنایع زغال سنگ و چوب به هوا منتقل می شود، اثرات شدیدی مرتبط با سلامتی شامل سوزش در چشم و گلو تا مشکلات تنفسی دارد و در برخی مواقع حتی منجر به بیماری های مزمن می شود.

فعالیت های کشاورزی تأثیر جدی بر کاهش کیفیت هوا داشته است. آفت کش ها و کودها منبع اصلی آلودگی هوا به شمار می روند. پس از سم پاشی، بو و اثر سموم دفع آفات در هوا باقی می ماند. برخی از آنها با آب مخلوط می شوند و برخی دیگر به زمین نفوذ می کنند که نه تنها محصولات زراعی را از بین می برد بلکه باعث مشکلات متعدد مرتبط با سلامتی نیز می شود.

گفتنی است، رفسنجان به دلیل الودگی با آرسنیک و سموم شیمیایی،اهواز با آلودگی ریزگردها و  تهران نیز با وجود آلودگی هایی چون بنزن، مونو اکسید کربن، فلزات سنگین، آزبست، دی‌اکسید کربن، گازهای گوگردی نیز درایران آلودگی بالایی دارند.

منبع: سازمان جهانی هواشناسی
گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا