درمان چشم های تنبل با سم ماهی بادکنکی

به گزارش سیناپرس به نقل از npr، تحقیق روی موش  ها و گربه ها نشان می دهد که این راه درمانی به مغز امکان می دهد به شیوه ای دوباره سیم کشی های عصبی را برقرار کند که بتواند دید عادی را به چشم برگرداند؛ به گونه ای که گویی مغز به زمان رشد اولیه خود برگشته است.

نتایج به دست آمده باعث شد تا دانشمندان به فکر نوعی تجربه بینایی بیافتند که بتوانند از این طریق سیستم بینایی را در افراد بالغ بازیابی کنند. تنبلی چشم زمانی رخ می دهد که مغز سیگنال های یک چشم را نادیده می گیرد که معمولا در دوران کودکی با استفاده از برخی چسب های مخصوص، عینک های ویژه یا قطره های چشمی درمان می شود. در این شیوه، چشم قوی تر با بستن، محدود شده و مغز مجبور می شود ارتباطات قوی تری را با چشم ضعیف و تنبل شده برقرار کند.

اما در این میان، افراد بالغ زیادی هستند که روش های درمانی هیچ تأثیری روی آن ندارد. بعد از دوران طلایی که در سن 10 سالگی به پایان می رسد، شکل پذیری ارتباطات میان چشم و مغز کاهش یافته و درمان آن دشوار می شود؛ از این رو، محققان سال ها به دنبال برقراری دوباره این ارتباطات بوده اند. آنها در بررسی های خود دریافتند که این ارتباط قابل بازگشت است. 

به گزارش سیناپرس، دانشمندان در مطالعات خود سم «تترودوتوکسین»، نوعی سم فلج کننده موجود در «فوگو»، نوعی ماهی بادکنکی را به چشم سالم حیوان آزمایشگاهی تزریق کردند. این سم آنقدر قوی است که در صورت تزریق نادرست سم، می تواند کشنده باشد.اما زمانی که مقدار کمی از این سم به چشم تزریق می شود، تمام ارتباطات چشم با مغز را مسدود می کند. بنابراین این گونه می توان تنبلی چشم را به طور موقت و برای یک تا دو روز شبیه سازی کرد. 

این مدت زمان کافی است تا زمان از بین رفتن اثر سم، محققان بتوانند سیم کشی های عصبی مغز را تغییر دهند تا مغز دوباره شروع به برقراری ارتباطات جدید با چشم تنبل کرده و بینایی حیوان بهبود یابد. 

مترجم:ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا