طراحی روباتی با منبع نیروی بادی برای ارسال به مشتری

یکی از مواردی که امروزه ستاره شناسان و متخصصان علوم فضایی با آن دست به گریبان هستند، نحوه بررسی ساختارهای غیر جامد است. برای حضور در سیاره ها و اجرام فضایی می توان فضاپیماها را به سوی آنها فرستاده و بر روی سطح آنها فرود آورد ولی این شرایط برای ساختارهای گازی ممکن نخواهد بود.

به همین دلیل نیز گروهی از متخصصان در پروژه ای تصمیم به یافتن راه حلی برای این امر داشته اند که در نهایت نیز نتیجه به دست آمده راضی کننده بوده است. این پروژه شامل ساخت یک روبات ویژه است که می تواند با اختلافی نسبت به سطوح مختلف، در وضعیت شناور باقی بماند. این نوع از شناور بودن می تواند انرژی زیادی را از سفینه مربوطه بگیرد و به همین دلیل نیز منبع انرژی مورد نیاز برای ساخت این روبات، یک مشکل دیگر در مسیر تحقق آن به نظر می رسد.

با توجه به اینکه سیاره مشتری از توده های گازی بسیار بزرگی در اطراف خود بهره مند است می توان این روبات ها را برای سفر به این سیاره مناسب دانست و علاوه بر آن نیز به علت وقوع طوفان های متعدد بر روی سطح این سیاره می توان از انرژی باد به عنوان منبع قدرت سفینه استفاده کرد.

ساختار پیشنهادی برای این سفینه که windbots نام دارد به نحوی است که به کمک آن می توان از وزش باد، نیروی مورد نیاز برای این روبات را تامین کرد.  این پروژه به تازگی توسط سازمان ناسا مورد تقدیر قرار گرفته و رقم 100 هزار دلار جایزه از سوی مرکز طرح های نوآورانه پیشرفته مفهومی ناسا به این پروژه اختصاص یافته است.

تیم طراحی از این مبلغ برای ساخت یک مدل آزمایشی استفاده کرده اند و به نظر می رسد که در این راه موفق بوده اند. شایان ذکر است که windbots می تواند برای کاربری های متعددی مورد استفاده قرار بگیرد و استفاده از آن در علوم فضایی، تنها کاربرد مفید آن نیست. دیگر کاربری پیشنهاد شده توسط تیم سازنده این دستگاه، استفاده از windbots برای نظارت از راه نزدیک بر روی وضعیت های آب و هوایی دشوار و نامناسبی مانند طوفان های سنگین است.

منبع

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا