استارتاپ ها در زمینه پسماندهای خطرناک وارد شوند

پیام جوهرچی  امروز در بیست و نهمین رویداد آنلاین دوشنبه های استارتاپی با موضوع پسماند و محیط زیست در صندوق نواوری و شکوفایی افزود: موضوع مدیریت پسماند در کل دنیا یک موضوع جدید است، هر کنواسیون بین المللی در زمینه مدیریت پسماند از سال ۱۹۷۰به بعد مصوب شده است یعنی دنیا در این زمینه ۵۰ سال سابقه دارد.

وی با بیان اینکه جهان زمینه مدیریت پسماند به راهی رفته است که از حالت لوکس خارج شده  و اهمیت موضوع مدیریت پسماند را کشورها و دولت ها پذیرفته اند،  گفت: به عنوان یک کارشناس می توانم بگویم که یکی از اصلی ترین مشکلات محیط زیست ایران شاید بیش ار ۷۰ درصد آن از مدیریت پسماند و پساب نشات می گیرد.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط ‌زیست ادامه داد: حتی آلاینده های اتمسفری هم که داریم ناشی از آلاینده های پسماند و پسابی کشور است.

جوهرچی با بیان اینکه کدام مرکز دفنی را دیده اید که سیستم توزین داشته باشد، افزود: وقتی که اعلام می کنند ۵۸ هزار تن در سال پسماند عادی داریم در صورتی که این میزان واقعی پسماند عادی نیست، هر سال یک عددی را اعلام می کنند و سال بعد چند درصدی را به آن اضافه و می گویند که عدد پسماند ما است.

وی یادآور شد: ۳۲ میلیون تن پسماند صنعتی در سال در کشور داریم،  هشت   میلیون تن آن خیلی خطرناک و ویژه است، که علاوه بر این ها پسماند کشاورزی، پزشکی، سموم سنواتی را باید اضافه کرد.

وی با تاکید بر اینکه بحث مدیریت پسماند موضوع حساسی است،  گفت: قطعا مدیریت پسماند با یک سازمان، ارگان، مدیر ساماندهی نمی شود بلکه باید کلیت کشور در این زمینه کار کنند.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: این  سازمان  از سال ۱۳۹۸ دفتر مدیریت پسماند را ایجاد کرد چراکه نیاز آن احساس شد.

جوهرچی ادامه داد: وقتی از پسماند صحبت می شود اولین موردی که به ذهن خطور می کند،  پسماندهای عادی و شهری است، این ها مشکلات هستند اما پسماندهای خطرناک تر نیز وجود دارد،  شاید مقدار پسماند کرون، پسماند هالوژنی و پسماند فلزات سنگین کم باشد اما خطر آنها به مراتب بیشتر از پسماند عادی است، نباید پسماندها را فقط به زباله های شهری دید بلکه باید فراتراز آن نگریست.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته تفاهم نامه ای  با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وصندوق نوآوری در خصوص استارتاپ ها منعقد کرد،  گفت: حمایت از استارتاپ ها در زمینه مدیریت پسماند باید بالا باشد چرا که وقتی ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال ترناول مالی مدیریت مالی پسماند در کشور است، بنابراین به حمایت بیشتری نیاز دارد.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط ‌زیست ادامه داد: موضوع مدیریت پسماند کشور موضوعی است که استارتاپ ها می توانند خوب ورود کنند و موفق نیز شوند اکنون در دنیا چند استارتاپ موفق در زمینه مدیریت پسماند وجود دارد، امروز زمان خوبی است تا استارتاپ ها وارد موضوع مدیریت پسماند شوند.

جوهرچی افزود: هر شرکت و موسسه ای و صندوقی برنامه مدونی داشته باشند، قطعا مسوولان با وجود تحریم ها  و کمبودها توجیه می شوند،  صندوق ملی حفاظت محیط زیست نیز منابع دارد و ما در کنار استارتاپ ها هستیم، سال ۹۹ مجلس طرح جهش دانش بنیان ارایه کرد، نمایندگان مجلس درخصوص فعالیت استارتاپ ها و مدیریت پسماند به آنها همانند پسماند شهری و روستایی نگاه می کردند، انتظار ما از استارتاپ ها و اتحادیه ها و این صندوق این است که همه با هم در کنار هم باشیم و هر کس ساز خود را نزند و این بحث کشوری است و سازمانی و ارگانی نیست.

وی یادآور شد: بحث پسماند یک بحث مهم است وحتی برخی از کشورها از پسماند الکترونیکی به عنوان معادن شهری نام می برند.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط ‌زیست تاکید کرد: در بحث مدیریت پسماند آموزش بسیار مهم است و می توان با آموزش این امر تسری پیدا کند، امیدوارم استارتاپ ها در مختصات کاربردی محیط زیست ورود کنند وفقط در مختصات علمی و نظری وارد نشوند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا