بیش از 90 درصد ریزگردها منشا خارجی دارند

مهندس عباس کارگر در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: ما باید بین ریزگرد و گرد و غبار تفاوت قایل شویم. ریزگردها همانطور که از نامشان بر می آید خیلی ریز هستند در حد چند میکرون و به همین دلیل ارتفاع می گیرند و تا کیلومترها حرکت می کنند. مثلا ریزگردهای عراق تا آذربایجان و حتی گاه تا شمال ایران هم کشیده می شود. اما گرد و غبار درشت تر است و در حد چند ساعت باقی می ماند و خیلی ارتقاع نمی گیرد.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: متاسفانه بیش از 90 درصد ریزگردها منشا خارجی دارند و از کشورهایی چون عراق و اردن و عربستان سعودی به دلیل عملیات تخریب خاک و… به سمت کشور ما می آیند.

وی خاطرنشان کرد: جهان امروز با 3 چالش عمده روبرو است. یکی بیابان زایی، دیگری تغییر اقلیم و سوم کمبود آب شیرین. این مسایل تنها مخصوص کشور ما نیست و بیش از 110 کشور جهان را تهدید می کند. به همین دلیل مورد توجه سران کشورها قرار دارد. به عنوان مثال شعار روز جهانی بیابان زدایی امسال، «امنیت غذایی در گروی خاک سالم» است. یا شعار سال گذشته سازمان ملل این بود که: «بیاییم در مقابل تغییر اقلیم، زمین را حفظ کنیم». پس معلوم است که اتفاق هایی دارد می افتد و ما باید بتوانیم آنها را مدیریت کنیم چون در کشوری خشک و نیمه خشک قرار گرفتیم.

کارگر تصریح کرد: کشور ما در زمینه بیابان زدایی سابقه ای 50-60 ساله دارد و در سطح منطقه حرف اول را می زند. اگر شما به بیابان های مناطق مختلف کشور بروید، بوته هایی را می بینید. اینها بوته های تاغ هستند. و کشت این گیاه در بیابان های کشور ادامه دارد. جالب است در مناطقی که ما می خواهیم چنین طرح هایی را اجرا کنیم، مردم حمایت می کنند. چون مردم می دانند که اگر توفان شن و ماسه بیاید حیات و زراعت و معیشت آنها را به خطر می اندازد.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در ادامه گفت: برآوردهای ما نشان می دهد که حدود 2.5 میلیون هکتار جنگل دست کاشت در مناطق خشک و نیمه خشک کشور داریم که اغلب آنها گونه های بومی کشور خودمان است. حدود 7 میلیون هکتار هم عملیات بیابان زدایی در دست انجام است. بنابراین می توان ادعا کرد که در داخل کشور تا حد زیادی موفق به کنترل گرد و غبار شده ایم.

وی اظهار کرد: ما ارتباط تنگاتنگی با فائو و سازمان ملل داریم. مثلا در شهرستان ریگان استان کرمان طرح احیای جنگل های مخروبه با تاکید بر اراضی حساس به فرسایش بادی و اراضی شور با همکاری فائو در دست انجام است. ضمن اینکه در 20 استان بیابانی کشور طرح های مشترک با سازمان ملل در زمینه ترسیب کربن یا کاهش گازهای گلخانه ای یا توسعه روستایی با محوریت منابع طبیعی و مسایل زیست محیطی داریم.

کارگر خاطرنشان کرد: در زمینه کارهای فرامرزی هم اقداماتی صورت گرفته است. مثلا کلاس های آموزشی برای کشورهای منطقه برگزار کردیم. اما متاسفانه به دلیل مشکلات امنیتی در کشورهای همسایه امکان اجرای طرح های مربوطه در آنها دشوار است. البته موضوع ریزگردها در مسوولیت سازمان حفاظت محیط زیست است و بحث گرد و غبار به دفتر مدیریت بیابان مربوط می شود. اما با این وجود کلاس های خوبی در سطح کشورهای منطقه برگزار کردیم.

وی در پایان تاکید کرد: بحث های بیابان زدایی می بایست با همکاری مردم انجام شود چون در توان دولت نیست که بخواهد همه این بیابان ها را کنترل کند اما الحمدالله استقبال و مشارکت خوبی از جانب مردم صورت گرفته است. یعنی ما آموزش های لازم را ارایه می دهیم و مردم را توانمند می کنیم، مردم در این بحث مشارکت می کنند و سود آن هم به خودشان می رسد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا