چرا کشف سیاره های فراخورشیدی مهم است؟

روز 5 شنبه تیم علمی تلسکوپ فضایی کپلر اعلام کرد که توانسته اند سیاره فراخورشیدی کشف کنند که بیشترین شباهت را به زمین دارد.
این سیاره که  کپلر-452ب نام دارد در مداری مشابه زمین، ستاره مادرش را دور می‌زند. با این‌وجود این سیاره نسخه یک‌به‌یک زمین نیست و ابعاد آن 60 درصد بزرگ‌تر از زمین تخمین زده شده است.
این سیاره اینک در خانواده سیاره‌های فراخورشیدی نزدیک به زمین قرار گرفته است و تا زمانی که سیاره‌ای دقیقاً شبیه زمین را پیدا کنیم یکی از نزدیک‌ترین گزینه‌ها به زمین شماره 2 خواهد بود.
البته اینکه چه سیاره‌ای در این فهرست سیاره‌های مشابه را باید مشابه‌ترین در نظر گرفت بستگی به مقایسه برخی از پارامترهای آن‌ها دارد برای مثال سیاره کپلر-186 اف که سال 2014 کشف آن اعلام شده بود، ازنظر ابعاد به زمین شبیه‌تر بود اما به دور ستاره‌ای می‌چرخید که ستاره شناسان آن‌ها را کوتوله‌های قرمز می‌نامند. این ستاره‌ها که دارای ابعاد کوچک‌تری از خورشید هستند نسبت به خورشید به‌مراتب سردتر به شمارمی روند.
سیاره تازه کشف‌شده کپلر 452-ب به دور ستاره‌ای می‌گردد که متعلق به همان خانواده ستاره‌های مشابه خورشید ما است. این ستاره تنها 4 درصد پرجرم تر از خورشید و تنها 10 درصد درخشان‌تر از خورشید ما است. سیاره کپلر -452ب، هر 385 روز یک‌بار ستاره خود را دور می‌زند که بدین ترتیب مدت تناوب مداری‌اش یا یک سال آن 5 درصد طولانی‌تر از زمین است (مدت تناوب مداری زمین 365 روز است).
ایده کشف سیاره های فراخورشیدی سابقه طولانی دارد. کشف این سیاره ها نه تنها باعث می شود ما درک بهتری از چگونگی شکل گیری و تحول و تکامل منظومه شمسی خود داشته باشیم، که باعث می شود دانشمندان امید بیشتری برای کشف سیراه هایی داشته باشند که امید به وجود زندگی در آن وجود دارد.
نخستین سیاره فراخورشیدی در نیمه دهه 1990 میلادی کشف شد و از آن زمان تاکنون بیش از 5580 سیاره به‌عنوان نامزد سیاره فراخورشیدی ثبت‌شده‌اند که از بین آن‌ها 1881 سیاره تأییدشده‌اند. بخش عمده‌ای از این سیاره‌ها به کمک تلسکوپ فضایی کپلر کشف شده اند.
جستجوی سیاره های فراخورشیدی به نسبت حوزه تازه ای به شمار می رود اما راه طولانی پیش رو دارد. خوزه سیاره های فراخورشیدی برای سال های طولانی که در پیش داریم در مرکز اخبار باقی می ماند.
در ویدیو زیر که یکی از سخنرانی های کنفرانس تد است، دکتر سارا سیگر، یکی از پیشگامان در زمینه شکار فراخورشیدی ها در باره چشم انداز آینده این رسته توضیح می دهد. این سخنرانی را می توانید با زیر نویس فارسی مشاهده نمایید.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا