آب کافی بنوشید تا از نارسایی قلبی در امان باشید

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید انجام شده توسط دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد که حفظ هیدراتاسیون و آب رسانی خوب به بدن می‌تواند از تغییرات درون قلب که منجر به نارسایی این عضو زندگی بخش می‌شوند جلوگیری کند یا حداقل روند آن‌ها را کند نماید.

طبق این یافته‌ها، ما باید به میزان مایعاتی که هر روز مصرف می‌کنیم توجه کرده و در صورت کمبود در این زمینه، نسبت به اصلاح آن اقدام نماییم.

معمولاً توصیه پزشکان برای مصرف مایعات، روزانه از 1.6 تا 2.1 لیتر برای زنان و 2 تا 3 لیتر برای مردان است. با این حال، بررسی‌های جهانی نشان داده که بسیاری از افراد حتی مقادیر پایین این محدوده را نیز رعایت نمی‌کنند.

به کلی، شاخص سدیم سرم خون، معیار دقیقی برای وضعیت هیدراتاسیون و آب موجود در بدن است. هنگامی که مردم مایعات کمتری می‌نوشند، غلظت سدیم سرم افزایش می‌یابد. لذا بدن سعی می‌کند آب موجود در بدن را ذخیره کند و به دنبال آن، فرایندهایی را که در ایجاد نارسایی قلبی نقش دارند، فعال نماید.

به گزارش سیناپرس،در همین خصوص، پژوهشگران مرکز خون، ریه و قلب موسسه ملی سلامت آمریکا، مطالعه ای را برای بررسی شاخص غلظت سدیم سرم در میان سالی، به عنوان معیاری برای پیش بینی پیشرفت نارسایی قلبی در 25 سال بعد انجام داده‌اند. در این تحقیق همچنین سعی شده ارتباط بین هیدراتاسیون و ضخیم شدن دیواره‌های محفظه پمپاژ اصلی قلب یعنی بطن چپ که پیش زمینه تشخیص نارسایی قلبی است، مورد بررسی قرار گیرد.

در این تجزیه و تحلیل پژوهشی، 15،792 بزرگ سال 44 تا 66 ساله مشارکت داشته و وضعیت آن‌ها تا رسیدن به سنین 70 تا 90 سالگی پیگیری شده است. نتایج این بررسی‌ها نشان داده که غلظت بالای سدیم در سرم خون در میان سالی با نارسایی قلبی و هیپرتروفی بطن چپ در 25 سال بعد همراه بوده است.

طبق این یافته‌ها، سدیم سرمی پس از تعدیل سایر عوامل مرتبط با ایجاد نارسایی قلبی یعنی سن، فشار خون، عملکرد کلیه، کلسترول خون، گلوکز خون، شاخص توده بدن، جنسیت و وضعیت سیگار کشیدن، با نارسایی قلبی و هیپرتروفی بطن چپ ارتباط معنی دار و قابل توجهی داشته است.

به بیان این پژوهشگران، «بررسی‌های ما نشان می‌دهند که هیدراتاسیون خوب در طول زندگی، یعنی رساندن آب کافی به بدن در بازه‌های زمانی درست می‌تواند خطر ایجاد هیپرتروفی بطن چپ و نارسایی قلبی را کاهش دهد».

آن‌ها افزوده‌اند: «علاوه بر این، یافته‌های ما نشان می‌دهند که سدیم سرمی بیش از 142 میلی مول در لیتر خطر عوارض جانبی در قلب را افزایش می‌دهد. به همین دلیل بررسی این شاخص در آزمایش‌های خون، می‌تواند به شناسایی افرادی که دارای وضعیت هیدراتاسیون خوبی نیستند، کمک کند».

به گزارش سیناپرس،این یافته‌های با اهمیت توسط انجمن قلب اروپا که کنفرانس‌هایی را در این خصوص برگزار می‌کند، منتشر شده‌اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا