مهار آتش سوزی جنگل ها با پهپادهای مجهز به مادون قرمز

به گزارش سیناپرس، جنگل ها در حفظ تعادل طبیعت نقش مهمی‌ ایفا می‌ کنند؛آب را تصفیه می‌ کنند، موجب ثبات خاک می‌ شوند، مواد مغذی را به چرخه در می‌ آورند، اقلیم را معتدل می‌ کنند و ذخیره گاه کربن هستند.بنابراین تکنیک‌های سنجش از راه دور به یکی از رایج ترین ابزار برای بررسی وضعیت ایمنی جنگل‌ ها و مدیریت این منابع الهی تبدیل شده است.

دراین راستا شرکت دانش بنیان «ایمن مهان آریا» با نام اختصاری ایماکو فایر که در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر است، جزو آن استارتاپ هایی بوده که راه دانش بنیان شدن را در بستری استاندارد طی کرده است. در واقع ایماکو توانسته با فناوری های پیشرفته اقدامات نوآورانه ای را در اطفای حریق به ویژه آتش سوزی های مربوط به سیستم های نفت و گاز به نمایش بگذارد و با طرح ایده پهپاد های مجهز به دوربین مادون قرمز برای پیش بینی آتش سوزی در جنگل ها و خودرو آتش نشانی ویژه رسیدگی سریع به مناطق جنگلی به حل معضل آتش سوزی در مراتع و جنگل ها می پردازد.

این شرکت با حرکت مستمر خود بر اساس آخرین دستاوردهای تکنولوژی، تجهیزات ایمنی و آتش نشانی صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاهی، نیروگاهی، دریایی، بنادر، معادن، کارخانجات صنعتی، آزمایشگاه ها، مراکز آموزشی و مسکونی را تولید کرده و پشتیبانی مهندسی را تامین می کند.
شایان صارمی، کارشناس فنی این شرکت درگفتگو با خبرنگار سیناپرس درباره فناوری های به کار رفته در اطفای حریق از سوی این شرکت گفت: ایماکو از سال ١٣٨٨ با تمرکز و محوریت بر روی طراحی و تولید تجهیزات اطفاء حریق مربوط به صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه ها اقدام به کار کرد. در واقع ایده اولیه این شرکت حول محور تجهیز خاصی به نام شیر فورانی آتش نشانی به نام دیلاج ولو بوده است؛ این فناوری یک شیر کنترلی است که از اصلی‌ ترین و تجهیزات استراتژیک اطفای حریق در صنایع نفت و گاز به حساب می آید. این شیر را با تکیه بر دانش داخلی دانشمندان ایرانی از صفر طراحی شده است و پس از  آزمایش های مختلف در نهایت موفق به ساخت آن  شدیم.

وی افزود: شیر دیلاج ولو نخستین محصول ایماکو است که ثبت اختراع شد. در واقع محصولی منحصر به فرد است که نقطه آغاز ما برای ادامه تحقیقات درباره سایر تجهیزات مرتبط با محصولات آتشنشانی و اطفای حریق بود و بعد از آن شروع به ساخت تجهیزات مختلف کردیم. اکنون نزدیک به ۱۲ سال است که از عمر این شرکت می گذرد و ما در واقع بخش اعظمی از تجهیزات سیستم اطفای حریق را تولید می کنیم.

به گفته صارمی، عمده محصولات شرکت ایماکو با توجه به اینکه از ابتدا بر اساس نیاز اساسی کشور در بخش اطفای حریق در صنعت نفت و گاز تولید شده است، اما بسیاری از تجهیزات قابل استفاده در بخش های مختلف از جمله آتش سوزی های شهری هم هستند.

چه فناوری هایی برای اطفای حریق جنگلی مناسب است؟

وی با اشاره به آتش سوزی های اخیر جهان درباره اهمیت اطفای حریق جنگل ها و مرانع با کمک فناوری ها گفت: امروزه با توجه به اینکه شاهد آتش سوزی مراتع و جنگل ها هستیم، پیشرفته شدن تجهیزات اطفای حریق نقش بسزایی در این امر دارد. گفتنی است، در بسیاری از موارد کمبود تجهیزات آتش نشانی مناسب و ناکارامدی این تجهیزات منجر به گسترش حریق می شود. همچنین در گذشته علت اصلی حریق های گسترده جنگلی که در داخل کشور رخ می داد، به ناکافی بودن تجهیزات مربوط می شد. در واقع علاوه بر اینکه تجهیزات ناکافی در اختیار دستگاه های مختلف قرار داشت، به لحاظ کارایی هم عملکرد ضعیفی داشت. خوشبختانه امروزه در بحث تعداد و کارایی تجهیزات اطفای حریق در ایران مشکلی مشاهده نمی شود.

خودروهای سریع السیر آتش نشانی

کارشناس فنی این شرکت دانش بنیان با اشاره به کارگیری تجهیزات جدید در آینده ای نزدیک، گفت: از برنامه هایی که در آینده مدنظر داریم، طراحی دو تجهیز خاص در سیستم اطفای حریق است که یکی از آن ها مربوط به خودرو آتش نشانی کوهستان می شود. با توجه به اینکه خودرو های آتش نشانی بزرگ در بسیاری از مناطق طبیعی قابل عبور نیستند، این خودرو قرار است تجهیزات آتش نشانی را با تمرکز به حریق در مناطق جنگلی و کوهستانی برساند که هدف آن عملکرد سریع در اطفای حریق جنگلی است. در واقع مهمترین ویژگی آن رساندن سریع تجهیزات اطفای حریق به محل آتش سوزی ها است که عموما مناطق جنگلی و کوهستانی را شامل می شود.

به گفته صارمی، قرار است این خودرو ها عملیات اطفای حریق را در مناطق صعب‌العبور انجام بدهد که توان بالایی در انتقال نیروی آتشفشان به نقاط مختلف را دارد.

استفاده از مادون قرمز برای پیش بینی آتش سوزی جنگلی

وی در ادامه خاطرنشلن کرد: خودرویی که این شرکت در راستای طراحی و ساخت آن تلاش دارد، هم در حوزه نفت و هم در مناطق شهری جنگلی و مراتع کاربرد دارد. تجهیز دوم مربوط به پهپادهای آتشفشانی است. ایده شرکت ایماکو در این زمینه طراحی نوعی از پهپاد ها است که در مراحل پیشگیری از آتش سوزی در جنگل ها کاربرد زیادی دارد.

وی در تشریح ایده پهپاد ها گفت: ما قصد داریم علاوه براینکه مقاومت پهپادها را در برابر حرارت بالا ببریم تا مدت زمان بیشتری به اطفای حریق بپردازد؛ قرار است نوعی سنسور حساس به مادون قرمز در این پهپاد ها نصب کنیم تا در صورت افزایش دما در جنگل ها پیش از آتش سوزی هشدار بدهد. در واقع پهپاد را به دوربین های مختلف مجهز می کنیم تا با پرواز در نقاط جنگلی بتواند قسمت هایی که دچار حرارت بالایی شدند را شناسایی کند. همچنین این دوربین ها می توانند دماهای بالا که هنوز منجر به آتش سوزی نشده است را تشخیص دهد تا با هشدار به مرکز اقدامات سریع برای خنک سازی و پیشگیری از آتش سوزی انجام شود.

دیر به آتش می رسیم

وی با اشاره به معضل کنونی کشور ما در بحث اطفای حریق گفت: مشکل امروز ما در این رابطه سرعت کمک رسانی به مناطقی است که دچار اطفای حریق شده اند؛ همچنین از دیگر مشکلات عمده ما در کشور مربوط به بحث های پیشگیری و پیش‌بینی از حریق است. عمدتاً مشکل اصلی ما مربوط به عدم تجهیزات نیست و شرایط خوبی در به کارگیری امکانات و تجهیزات داریم و در این راستا توانستیم به ترکیه هم امداد رسانی کنیم. در واقع معضل اصلی ما دیر رسیدن به مناطقی است که دچار حریق شده است؛ ما باید بتوانیم مدت زمان طی شده برای انجام اقدامات اطفای حریق را کوتاه تر کنیم. همچنین باید پیش بینی دقیقی از مناطقی که احتمال آتش سوزی بالایی دارد، داشته باشیم تا بتوانیم به سرعت اقدام کنیم.

 

گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا