تجربه زندگی در قالب بازی برای کودکان 

مصطفی رهبر، مدیرعامل مجموعه «گسترش خدمات و تجارت دهکده آسیا»  که به تازگی در پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی مستقر شده است در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در تشریح کسب و کار خود گفت: مجموعه «گسترش خدمات و تجارت دهکده آسیا»  در زمینه آموزش کودکان فعالیت می کند. از آنجا که اغلب کودکان دارای ذهنی تصویر پسند هستند یعنی در جریان آموزش با تصاویر ارتباط بهتری برقرار می کنند و زمانی که محتوای آموزشی در قالب تصویر ارائه می ‌شود، به طور طبیعی آن ها درک بهتری از موضوع آموزشی پیدا می کنند.

وی در باب روش ابداعی خود در بحث آموزش کودکان ادامه داد: ما در آموزش به کودکان از روش شناختی – تعاملی بهره می گیریم و وارد مباحث انتزاعی نمی شویم؛ در واقع پردازش فکری به کودکان القا نمی ‌شود و ما با استفاده از پردازش تصویری تلاش می‌کنیم، در ذهن کودکان تصویرسازی ایجاد کنیم. در واقع می خواهیم کودک مشاهده کند و در پس این مشاهده انباشت اطلاعات نیز داشته باشد.

بازی کودکان

رهبر گفت: آموزش ها در سه زمینه بازی – ریاضی، خلاقیت و مهارت های نوشتاری است که در هر یک ابزارهای خاصی برای تصویر سازی استاندارد در ذهن کودکان طراحی شده است. در واقع فرایند تصویر سازی در ذهن کودکان با این ابزار بهبود پیدا می کند. کلاس های ما تعاملی است که در قالب  سه نوع بازی فکری – آموزشی، جسمی – حرکتی و هیجانی انجام می شود. با ادغام این سه کودکان تجربه زندگی خود را در بازی ‌ها تجربه می کنند. 

به گفته رهبر،  محصول نهایی مجموعه کسب و کار «گسترش خدمات و تجارت دهکده آسیا»؛ کارگاه ها و بازی هایی هستند که برای هر کدام کتاب هم تدوین شده است. گفتنی است، در دو سال فعالیت در کانون پرورش فکری بازخوردهای خوبی از سوی کودکان و والدین شده بود.

والد همراه؛ عاملی برای رفع استرس کودکان

در ادامه ملیحه محمدی، کارشناس آموزش مجموعه  «گسترش خدمات و تجارت دهکده آسیا»  گفت: اصلی‌ترین رویکرد ما بازی مداری و تعامل با کودکان است که با بهره گیری از کتاب و اسباب بازی صورت می گیرد. در واقع کودکان در حین آموزش از مطالب کتاب شناخت ملموس تری کسب می‌ کنند و می‌تواند محصول شناخت خود را ببیند. با توجه به تجربه آموزشی که کسب کردیم،  عاملی به عنوان والد همراه را در حین آموزش در کنار کودکان قرار دادیم. به عبارت دیگر، با دخالت دادن والیدن در فرآیند آموزش، عامل استرس را در روان کودکان حذف کردیم. این روال کمک می‌کند که کودک به هدف آموزشی خود برسد.

وی با اشاره به بازخورد های دریافت شده از سوی والدینی که کودکانشان تحت چنین آموزش هایی بودند گفت: از بازخوردهای اصلی ما این بود که کودکانی که در آموزش و پرورش امروز به عنوان دیر آموز یا با نیازهای آموزشی ویژه شناخته می شدند، وقتی در این فضای بازی آموزی قرار می گرفتند از استرس رها می شدند و به راحتی مطالب را فرا می گرفتند. در واقع اصلی‌ترین هدف ما این بود که کودک از فضای استرس زای آموزشی جدا و در جریان آموزش متوجه درک خود از محیط شود. در واقع توانایی کودکان کانالیزه می‌شود و ناخودآگاه به سمت موفقیت سوق داده می شوند.

یک پله بالاتر 

رهبر در ادامه تاکید کرد: در واقع سه فرایند لازم اعتماد به نفس، عزت نفس و شکل گیری شخصیت کاریزماتیک در کودکان که می‌تواند نقش رهبری در آنها ایجاد کند، ماحصل این آموزش ها است. کودکانی که پس از این نوع آموزش وارد فضای آموزشی مدرسه می شوند، با دیگر همسالانشان تفاوت عمده ای در دریافت موضوعات و نکات آموزشی و حتی تربیتی دارند. در حقیقت استرس در این فضای آموزشی گرفته شده است و این باعث می شود که کودک در مدرسه نسبت به دیگر هم کلاس هایش از یک درجه شعور و درک محیطی برخوردار باشد. 

وی در پاسخ به این پرسش که ایجاد چنین تفاوت هایی در کودکان در مدرسه با همسالانشان آیا می تواند منجر به ایجاد برخی معضلات روانی شود؟ گفت: در نهایت کودک مجبور می‌شود خود را با فضای آموزشی موجود تطبیق دهد و به هر طریق و به آرامی هم رنگ محیط می شود. نتیجه این امر شکل گیری شخصیت کاریزماتیک در کودکان است. کودکان می توانند خود را با محیط انطباق دهد؛ به اعتقاد من این تضاد لازمه زندگی است و با این روش ماهیت کودکان را بازیابی می شود.

رهبر افزود: هدف ما این است که در تمامی مدارس آموزش اجرا شود چراکه  مشارکت همگانی کودکان در این بازی‌ ها نتایج مهمی در یک مقیاس وسیع به همراه دارد. 

واقعیتی به نام صفر

مدیرعامل مجموعه «گسترش خدمات و تجارت دهکده آسیا»  خاطرنشان کرد: به اعتقاد من آموزش نوعی شخم زدن است. این روش‌ها از جنبه‌های مختلف ارزیابی شده است و برای طیف  سنی سه تا ۹ سال است و در راستای گزینش بهترین روش با مراکز گوناگون آموزشی همفکری داشتیم. همانگونه که پیشتر هم اشاره کردم، آموزش ما در بخش تصور خلاقیت بیشتر خود را نشان می ‌دهد و تمامی آموزش ها مرحله به مرحله و از طریق تصویرسازی های عینی با اسباب بازی ها و کتاب های کارگاهی است که نمونه دیگری ندارد. برای مثال ابزاری برای شناخت مفهوم عدد صفر را طراحی کردیم که کودک می‌تواند با تصویر و اسباب بازی بداند صفر به چه معناست؛ در واقع کودک در این بازی نمی‌تواند عددی را وارد کند و صفر را به عنوان یک واقعیت می‌پذیرد. 

بازی وآموزش

به گفته وی؛ این نوع آموزش ها  به نوعی تمرین زندگی است که در جریان بازی به کودکان آموزش می ‌دهیم. باید برای کودکان مفاهیم را شکافت و این کاری است که جهان غرب سال ‌هاست انجام داده است.
این صاحب کسب و کار در عرصه آموزش کودکان با اشاره به استقرار این شرکت در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: یکی از اهدافی که ما بر اساس آن در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی مستقر شدیم، ارتباط و همیاری با مراکزی است که می‌توانیم با کمک آن ها روش آموزشی خود را گسترده تر کنیم. از آن جایی که این روش آموزشی چند جنبه ای است، می‌توانیم با سازمان‌های خوبی ارتباط برقرار کنیم. 

گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا