تحویل دارو به مناطق دورافتاده با پهباد

یکی از مشکلاتی که در بسیاری از مراکز درمانی واقع در نقاط دور دست و پرت جهان وجود دارد، نحوه دستیابی به داروهای مورد نیاز در شرایط بحرانی است. برای نمونه کلینیک هایی که در کوهستان ها واقع شده اند و به علت بد بودن شرایط جاده امکان دسترسی به آنها وجود ندارد ممکن است با بحران دارویی روبرو شوند.

سازمان ناسا با آگاهی از این امر برای رفع این مشکل به یک راهکار ویژه روی آورده است. این سازمان مدتهاست که در برنامه های خود از پهبادهای نیمه خودکار استفاده می کند و برای حل این مشکل نیز به این پهبادها روی آورده است.

این پروژه با همکاری یک شرکت با نام Flirtey انجام می شود. در طی این طرح قرار است تا داروها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای بیماران توسط پهبادهای نیمه خودکار به مراکز درمانی تحویل گردد. پیش بینی می شود که در مراحل نخست این طرح شاهد این باشیم که این تعداد 1500 بیمار از مزایای این پروژه بهره مند شوند.

در طول مراحل ابتدایی این طرح، آزمایش های متعددی درباره میزان بار و نحوه حرکت پهبادها توسط ناسا انجام شد. در یکی از مهم ترین آزمایش ها، پهبادهای SR22 به حمل بارهایی 4 و نیم کیلوگرمی پرداخته و آنها را به مقصد آزمایش تحویل دادند.

فرانک جونز به عنوان یکی از افراد فعال در این پروژه درباره آن می گوید: «نخستین تحویل در محل به ما این فرصت را داد که بتوانیم تحقیقات فراوانی درباره نحوه کارکرد SR22 در این پروژه انجام بدهیم. ما موفق شدیم تا پهباد را در فضایی خارج از میدان دید خود کنترل کنیم و به همین دلیل نیز این آزمایش تجربه بسیار مناسبی برای ما بود تا بتوانیم قابلیت های این پروژه را به همه نشان بدهیم.»

به این ترتیب و با توجه به موفقیت این آزمایش انتظار می رود تا بتوان به زودی شاهد استفاده عملیاتی پهبادها برای ارسال تجهیزات به نقاطی که دسترسی به آنها دشوار است بود. البته هنوز زمان دقیقی برای اجرایی شدن این طرح اعلام نشده است و مسلما پیش از آغاز فرایند اجرای عمومی آن شاهد آزمایش های بیشتری نیز خواهیم بود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا