پنج نکته درباره ارزش زیست محیطی جنگل های هیرکانی

به گزارش سیناپرس، جنگل‌ های هیرکانی در شمال کشور علیرغم ثبت در فهرست میراث طبیعی یونسکو با چالش‌ های مختلفی دست به گریبان است. در ادامه به پنج نکته درباره این جنگل و چالش‌های آن اشاره شده است:

* منطقه اکولوژیک هیرکانی همچون نوار سبزی، حاشیه جنوبی دریای خزر و نیمرخ شمالی رشته کوه البرز را می‌پوشاند. مساحت جنگل‌ های این منطقه از آستارا در استان گیلان تا گلیداغی در استان گلستان گسترش دارد.

* بر اساس اعلام سازمان جنگل‌ها این منطقه اکولوژیک به خاطر حاصلخیزی خاک، تغییرات دما و بارندگی‌های متعدد، گونه‌های گیاهی زیادی را در خود جای داده به نحوی‌که بیش از ۸۰ گونه درختی پهن برگ، چهار گونه سوزنی برگ و ۵۰ گونه درختچه‌ای تاکنون در آن شناسائی شده که غالباً از تیپ‌های راش، ممرز، بلوط بلندمازو، افرا، توسکا و آمیخته تشکیل شده است.

* جنگل‌های این منطقه به صورت نسلی دست‌نخورده و سالم، کمربندی از درختان خزان‌کننده دوران سوم زمین‌شناسی را تشکیل می‌دهند.

* این جنگل‌ها که از آن به نام‌های جنگل‌های مرطوب و یا خزری یاد می‌شود دارای ارزش‌های زیست‌محیطی و اقتصادی بالایی هستند و به‌عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی ایران پس از بررسی در چهل‌وسومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو آذربایجان، در تاریخ ۱۰ جولای ۲۰۱۹ مصادف با ۱۹ تیرماه ۱۳۹۸ با شماره ۱۵۸۴ در فهرست جهانی به ثبت رسید.

* با وجود ارزش بالای اکولوژیک جنگل‌های هیرکانی ولی این منطقه ارزشمند دچار چالش‌های فراوانی است؛ یک روز آفت به جان شمشادهای آن می‌افتد، روز دیگر با خطر وقف و خارج شدن از زمره اموال عمومی مواجه می‌شود. پسماند و قاچاق چوب هم مدتهاست گریبان این عرصه مهم را گرفته است. با تشدید گرما هم بخش‌هایی از این جنگل‌ها هر سال طعمه آتش می‌شوند.

منبع: ایسنا

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا