آغاز عصر جدید گردشگری در دل یک سمپوزیوم

محسن حاجی سعید، رییس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری کشور در گفتگو با سیناپرس درباره مهمترین اهداف پیگیری شده در سمپوزیوم یکصد سال گردشگری گفت: اهداف مختلفی در این سمپوزیوم دنبال می شود و صرفا به یادآوری و ذکر روایتی از فرآیند های رخ داده در گذشته این صنعت نمی پردازند. در واقع تشکیل کارگروه ها کمک شایانی به درج اطلاعات برای برنامه ریزی ها می کند. در مجموع ارائه اطلاعات از تجربیات دانشگاهیان و کارشناسان در این کار گروه ها کمک می کند که روند رشد زنجیره های مختلف گردشگری و اتفاقاتی که حائز اهمیت بوده است، در آینده ای نه چندان دور در صنعت گردشگری رونق پیدا کند. 

وی افزود: امیدواریم که با گسترش رویدادهای اینچنینی ایران نقش خود را در صنعت گردشگری در دنیا به خوبی ایفا کند. گفتنی است، نخستین آورده ای که این رویداد می تواند داشته باشد، استفاده از اطلاعات درج شده در تصمیم گیری ها و کاهش میزان آزمون و خطا در برنامه ریزی های مدیران مربوط است. 

به گفته حاجی سعید؛ در کارگروه راهنمایان گردشگری تلاش شد نگرش عمیقی به تجربیات گذشته شود و از سویی دیگر به بررسی برخی شکاف ها و معضلاتی پرداخته شد که تا حدی فراموش شده باشند. 

وی ادامه داد: گفتنی است سمپوزیوم یکصد سال گردشگری می تواند زمینه ساز شروع یک عصر جدیدی از صنعت گردشگی باشد و شاید در آینده ای که ما نیستیم این اطلاعات به نسل آینده ما کمک زیادی کند و این فرایند باعث می شود چرخ صنعت گردشگری بهبود یافته تر و با اطمینان خاطر بیشتری بچرخد. 

حاجی سعید گفت: از آنجایی که این رویداد روایت مستندی از تاریخ گردشگری ایران در ابعاد و جنبه های گوناگون است، در این نشست ها دغدغه ها و پیشنهاداتی مطرح شده است که می تواند حامل راه کارهایی باشد برای برون رفت از مشکلات اصلی در صنعت گردشگری. امیدواریم نقشه راه و  پیشنهادات و موانعی که از سوی فعالان این صنعت مطرح شده است به کار گرفته شود و برای متولیان دولتی و خصوصی مورد توجه قرار گیرد. 

وی در پاسخ به این پرسش که مهترین خروجی این سمپوزیوم چه مواردی خواهد بود گفت: یک نقطه عطفی که در این سمپوزیوم اتفاق افتاده است مشارکت حداکثری دانشگاهیان و اهالی صنعت است و در حقیقت به نوعی آشتی صنعت و دانشگاه در حوزه گردشگری رخ داد که در حل معضلات موجود بسیار ارزشمند است.

رییس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری کشور با اشاره به تلفیق نظرات دانشگاهیان با فعالان در عرصه گردشگری خاطرنشان کرد: اصولا نگرش تک بعدی آسیب جدی به بدنه هر سیستم و صنعتی وارد می کند، اینکه صرفا نگرش آکادمیک و یا تجربی در صنعت گردشگری رسوخ داشته باشد، چاره ساز نخواهد بود. خوشبختانه با توجه به اینکه سمپوزیوم یکصد سال گردشگری رویدادی است که در نهایت به تبادل نظر میان دانشگاهیان و فعالان در عرصه گردشگری منجر می شود، می تواند زمینه ساز چینش اصول همه جانبه از سوی دانشگاهیان و فعالان در برنامه ریزی ها باشد. از دیگر پیامد های مهم چنین رویدادهایی آسیب شناسی تاریخی این صنعت است. می توان گفت؛ این رویداد مانند دیگر کارهای پژوهشی رویکرد کتابخانه ای ندارد به همین دلیل خروجی آن مورد تاکید فعالان و اصناف این صنعت قرار خواهد گرفت. یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای این سمپوزیوم، مرور دستاوردهای مثبت و منفی گذشته در صنعت گردشگری است که می تواند تحلیل های مهمی را در پی داشته باشد.  

وی با اشاره به مهمترین رویدادهای رخ داده در عرصه راهنمایان گردشگری گفت: در یک صد سال گذشته تا هفت الی هشت سال پیش اتفاق خاصی در باب راهنمایان نیفتاده بود، شاید تنها موردی که می توان اشاره کرد، تدوین آیین نامه راهنمایان گردشگری در سال 1354 بوده است. بعد از آن هیچ اتفاق قابل ذکری رخ نداده است. تا اینکه تشکل های صنفی راهنمایان شکل گرفت که در پی آن اتفاقات بسیار مهمی رخ داد. این اتفاقات اثربخشی خوبی در هویت سازی راهنمایان گردشگری به عنوان سفرای فرهنگی و سفرای صلح داشت. 

 

گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا