ضرورت تحقق زنجیره دانش تا بازار با حمایت از دستاوردهای فناورانه
به گزارش ایرنا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای برگزاری تورهای علمی و فناورانه، با حضور اعضای فراکسیون اشتغال مجلس شورای اسلامی، معاونان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونین و اساتید دانشگاه صنعتی شریف، تور علمی و فناوری و بازدید از طرح های پژوهشی دانش بنیان در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف را برگزار کرد.
مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مساحت دو هزار و 200 متر مربع برای استقرار متمرکز تیم های تحقیقاتی با گنجایش 40 تیم، 26 دفتر خدمات فناوری و 9 مرکز خدمات فناوری و مرکز شتاب دهنده نوآوری، در راستای تجاری سازی فناوری و ارایه خدمات صنعتی و فناورانه به جامعه و صنعت ایجاد شده است.
ایجاد فرصت اشتغال فناورانه و به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاه در فعالیت های دانش بنیان، شکل گیری تیم ها و گروه های پژوهشی پایدار، ارتقای نام و برند دانشگاه در جایگاه حمایت از صنعت و جامعه، تاثیرگذاری عملیاتی و موثر بر صنعت، افزایش حضور اجتماعی و تعاملات موثر در سطح جامعه، کمک به شکل گیری اقتصاد دانش بنیان ملی و ارتقای استفاده عملیاتی از دارایی های فیزیکی و غیرفیزیکی دانشگاه متناسب با برند؛ از جمله اهداف عملیاتی این مجتمع عنوان شده است.
اعضای کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی در قالب فراکسیون اشتغال مجلس، در بازدید از مراکز و بخش های گوناگون این مجتمع فناوری، از جمله آزمایشگاه ها، مرکز شتابدهی، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته، مرکز پژوهشی مهندسی دریا، هدسا و… با اهداف، دستاوردها و برنامه های بخش های گوناگون مجتمع فناوری دانشگاه صنعتی شریف آشنا شدند.
**حفظ دانشجویان در منطقه بومی
محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، در نشستی با حضور تعدادی از نمایندگان و اعضای کمیسیون های گوناگون مجلس شورای اسلامی، اساتید و فناوران دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به ضرورت توجه دانشگاه ها به ایجاد ثروت از مسیر دانش و فناوری ابراز کرد: اگر بتوانیم بخشی از دانشجویان را در منطقه بومی زندگی خود حفظ و از مهاجرت بدون بازگشت ایشان جلوگیری کنیم، نه تنها به ایجاد اشتغال کمک خواهد شد بلکه توسعه منطقه را نیز شاهد خواهیم بود.
وی با اشاره به زنجیره دانش تا ارزش و بیان راهبرد معاونت علمی در قالب مدلی جدید برای ایجاد ارزش افزوده از طریق فناوری و بر مبنای توجه به دانشگاه ها گفت: در این زنجیره دانشگاه ها باید خود را بخشی اساسی از اقتصاد کشور دانسته و نسبت به آینده فارغ التحصیلان دانشگاه مسئول بدانند. این مسئولیت در مورد فارغ التحصیل به این شکل است که دانشگاه، فارغ التحصیل را به جای آماده کردن برای کارمند دولت شدن، طوری تربیت می کند که علاوه بر اشتغال خود، بتواند برای چند نفر دیگر اشتغال ایجاد کند.
شیخ زین الدین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تکمیل زنجیره دانش تا بازار، از تعامل جشنواره تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران یاد کرد و افزود: سال گذشته با تعامل خوبی که با دانشگاه ها داشتیم، حدود 100میلیارد تومان از طریق این نمایشگاه، فروش تجهیزات آزمایشگاهی به دانشگاه ها را مورد حمایت قرار دهیم و امسال نیز همین روند پیگیری شد و دانشگاه ها 1600 میلیارد تومان پیش فاکتور ثبت کردند که به میزان 100 میلیارد تومان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت قرار گرفت.
**لزوم اصلاح رویکرد دانشگاه های کشور برای حرکت به سمت اشتغالزایی
غلامرضا کاتب رییس فراکسیون اشتغال و نماینده مجلس شورای اسلامی در این بازدید و نشست مشترک، با اشاره به ضرورت به کارگیری ابزارها و روش های گوناگون برای اصلاح رویکرد ایجاد اشتغال و درآمدزایی کشور گفت: با وزارت آموزش و پروش تعامل هایی شده تا بحث مطرح شده در خصوص اصلاح ساختار اموزشی تغییرات جدی صورت بگیرد.
کاتب با بیان این که رسالتی بزرگ بر دوش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص اصلاح رویکرد دانشگاه های کشور برای حرکت به سوی اشتغال زایی قرار دارد، افزود: زمینه اصلاح رویکرد دانشگاه ها و اموزش عالی کشور، ایجاد ارزش افزوده از دانش و فناوری و مسئولیتی مهم است که معاونت علمی و فناوری آن را به طور جدی دنبال کند و در این مسیر مجلس و دولت با همکاری و تعامل این روند را به طور جدی پیگیری خواهند کرد.
وی افزود: بحث ارتقای اساتید باید به شکلی قانونمند و متناسب با توانمندی ها دنبال شود و معیارهای مثل ثبت اختراع، قرارداد ارتباط با صنعت و نواوری و تولید فناوری در بحث ارتقای اساتید لحاظ شود.
رمضانعلی سبحانی فر، نماینده مردم سبزوار و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ، با بیان این که در حوزه های کارآفرینی و مهارت ورزی در دانشگاه ها دچار عقب ماندگی هایی هستیم، به ضرورت اصلاح نگرش و ارتقای رشته ها و واحدهای دانشگاهی اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد بسیاری از رشته های دانشگاهی مربوط به سال های گذشته که چندان کارکردی ندارند همچنان پابرجا هستند و دانشگاه ها حتی در تغییر آن ها توانمندی ندارد. لذا باید این نقطه ضعف به عنوان یکی از مشکلات اصلی کارآفرینی و مهارت ورزی در کشورمان بهبود یابد.
سبحانی فر با اشاره به 4 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی و مساله اشتغال آنان، گفت: در بحث اشتغال حداکثر می توانیم برای یک میلیون از این 4 میلیون اشتغال ایجاد کنیم و برای بخش عمده ای از آنها دچار چالش هستیم. این چالش باید از طریق همین شیوه جدید که معاونت علمی و فناوری و رویکرد جدید با دانشگاه دنبال می کند بر طرف شود.
در بخش دیگری از این نشست محمدتقی توکلی، عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر ضرورت توجه کشور به عرصه دانش و فناوری، روند فعلی در توجه به فناوری در دانشگاه ها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: حال که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به درستی تشخیص داده راه برون رفت از مشکلات کشور علم و فناوری است، باید با سیاست ها و اقداماتی که متناسب با روند پیشبرد دانشگاه ها به سوی اشتغال زایی و کارآفرینی هستند، گام های اثرگذار در پیشرفت و رفع مشکلات کشور بردارد و مجلس نیز در این زمینه آماده همه گونه حمایت از این حرکت است.
حمایت از تحقق زنجیره دانش تا ارزش افزوده و بازار، اصلاح ساختار آموزشی، به کارگیری ابزارهای کارآمد گوناگون برای تحقق اهداف فناوری و تحقق اقتصاد دانش بنیان، حمایت از اعضای علمی برای تحقق مسیر توسعه و تکامل فناوری های جدید از مهم ترین محورهای مطرح شده در این نشست بود.
No tags for this post.