جهاددانشگاهی یک مجموعه انقلابی پیشران است

 آیین بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی با شعارجهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی با حضور دکتر محمد باقر قالیباف-رییس مجلس شورای اسلامی؛  دکتر حمید رضا طیبی-رییس جهاد دانشگاهی و هیات امنای جهاددانشگاهی به صورت حضوری و روسای واحدها و جهادگران نمونه  به صورت  مجازی روز هفدهم مرداد ماه سال جاری در خانه ملت آغاز شد .

با دو برنامه پنج ساله کشو را به جایگاه مطلوب می رسانیم

درابتدای مراسم دکتر حمیدرضا طیبی با تشریح دستاوردهای جهاددانشگاهی در چهل و یکسال گذشته عنوان کرد: ازآنجایی که مدل حکومتی ما نه شرقی و نه غربی است توانستیم مجموعه ای موفق در تمامی ادوار و زمینه های مهم ایجاد کنیم.

طیبی  گفت: به دنبال انقلاب فرهنگی در بهار سال 1359  مقدمات شکل گیری جهاد دانشگاهی را فراهم کردیم و در مرداد ماه همان سال به طور رسمی تاسیس شد. از آنجایی که سال تاسیس جهاد دانشگاهی با شروع جنگ تحمیلی یکسان بود،  ما تلاش کردیم بر مبنای توسعه اقتصادی در زمان دفاع مقدس به اقتدار دفاعی برسیم و همواره در نظر داشتیم و داریم توسعه فناورانه خود را در طی سال ها حفظ کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: بعد از جنگ تحمیلی متوجه شدیم که باید طراحی دیگری در عرصه ها داشته باشیم و در بخش های مورد نیاز جامعه فعالیت های علمی گسترده ای را به ثمر برسانیم.  در نهایت از میان جوانان مومن  انقلابی افرادی کارآمد و موثر ساختیم. 

طیبی با اشاره به دستاوردهای جهاد دانشگاهی در طول چهار دهه گفت: یکی از مهمترین زمینه های کاری ما در حوزه پزشکی است که در زمینه درمان نازایی فعالیت های گسترده ای را به ثمر رساندیم. روش کار ما اینگونه بود که خدمات تخصصی بتواند در راستای رفع مشکلات جسمی و پزشکی مردم مورد استفاده قرار گیرد که پژوهشکده رویان و ابن سینا از جمله این مراکز هستند  وموفق هم عمل کردند.

به گفته طیبی، بر مبنای یک پژوهش که از سوی دانشمندی آمریکایی صورت گرفته بود، رویان جزو ده پژوهشگاه علم محوری است که یافته های علمی آن به صورت مستقیم در اختیار عموم مردم قرار می گیرد. همچنین در زمینه درمان سرطان پستان  فرایند های تحقیقاتی کاربردی زیادی در این پژوهشکده ها به ثمر رساندیم  و از تکنیک های نوین در درمان سرطان بهره گرفتیم.

وی افزود: یکی دیگر از اتفاقات مهم رخ داده در رویان، افتتاح مرکز جمع آوری ژن برای درمان سرطان بود. همچنین در حوزه درمان کووید 19 سازمان جهاد دانشگاهی و مشخصا پژوهشکده رویان در فاز آزمایش حیوانی کمک شایانی به مراکز ساخت واکسن کرد. گفتنی است، با شیوع ویروس کرونا در چین این سازمان با کمک یک شرکت دانش بنیان کیت های تشخیص کرونا را تا پیش از شیوع آن در ایران ساخت. 

طیبی ادامه داد: یکی از مهمترین افتخارات جهاد دانشگاهی نظر و عنایت مقام معظم رهبری نسبت به این سازمان است و از آنجایی که این سازمان مورد تایید رهبر انقلاب اسلامی است، چند سال پیش تعدادی از دانشمندان در حوزه علوم زیستی پیشنهاد تاسیس بنگاه جمع آوری زیستی را دادند که مقام معظم رهبری فرمود اگر جهاد دانشگاهی متولی این امر می شود، می توانید تاسیس کنید. 

طیبی با اشاره به معضلات موجود در راه توسعه بیشتر این سازمان گفت: معضل اصلی داشتن برنامه ریزی است و اینکه باید به موقع به مشکلات پرداخت. در واقع در زمینه فرآیند تولید علم و فناوری مشکل نداریم و مشکل اصلی ما عدم برنامه برنامه ریزی است.

وی همچنین تاکیدکرد: میتوانیم با دو برنامه پنج ساله کشو را به جایگاه مطلوب رساند.

جهاد دانشگاهی یک مجموعه انقلابی پیش ران است

در ادامه رییس خانه ملت با اشاره به اهمیت فراهم سازی شرایط رفاهی بهتر برای مردم گفت: به هر حال علم و دانش ما اثر خود را می گذارد که در خدمت جامعه و مردم باشد. ما باید بتوانیم با باور به مکتب قرآنی و با تکیه بر فرهنگ اهل بیت، شرایط زندگی را برای مردم آرام کنیم که آن ها بتوانند بندگی خدا را کنند. 

وی ادامه داد: در بررسی معضلات موجود تنها یک پرسش مطرح می شود و آن اینکه آیا امکانات نداریم؟ به نظر می رسد اینگونه نیست و کشور ما امکانات قابل توجهی دارد. گفتنی است، به صورت کلی حدود پنج میلیون بشکه نفت مصرف داخلی داریم و نزدیک به هشت میلیون بشکه نفت ظرفیت و دارایی کشور است؛ با حسابی مختصر اگر بشکه ای 50 دلار هم به فروش برسد،  بیش از 160 میلیون دلار هزینه مصرف می کنیم و این رقم کمی نیست. حال در این محاسبه ذخایر معدنی و صنایع آورده نشده است.  

قالیباف گفت: مهمترین مشکل کشور ما مدیریت و نداشتن حکمرانی درست درجایگاه خود است که به همه ظرفیت های مادی و منابع انسانی توجه نمی شود. ناعدالتی و تبعیض زیادی در کشور رخ داده است و مصرف آحاد مردم از هیچ روند استانداردی پیروی نمی کند. در واقع بین یک تا بیست و سه معادل بشکه نفت در کشور از سوی افراد مصرف می کنند.  یعنی برخی یک و برخی هم تا بیست و سه بشکه مصرف می کنند. 

مدیریت منابع مهمترین معضل در کشور 

وی افزود: در اینجا یک عدم هماهنگی وجود دارد. این ناترازی در مواردی چون مصرف، تولید، ساختار بودجه، صندوق بازنشستگی و دیگر نهاد ها نمود عینی دارد.  حتی در جمعیت و در توزیع آن نامتوازن هستیم. به همین دلیل با هر نوع تکنولوژی هم که مدنظر داشته باشیم  نمی توان با انواع آلودگی ها مقابله کرد. این ناترازی ها ریشه در مدیریت و نحوه حکمرانی ما دارد.

به گفته رییس خانه ملت، جهاد دانشگاهی یک مجموعه انقلابی پیشران است؛ به اعتقاد من پیش از آنکه دارای این پیشران ها باشیم باید برنامه ریزی مدونی داشته باشیم. این اولویت بندی است که در تمامی زمینه ها اهمیت زیادی دارد و این ها مشکلات جدی ماست. حتما با  برنامه ریزی مدون می توامی کشور را از این نابسامانی های اقتصادی نجات دهیم. 

قالیباف در ادامه داشتن روحیه جهادی، فرهنگ گذشت و تلاش، ایمان به سنت های الهی و ایمان به مردم را لازمه توسعه کشور دانست و در باب اهمیت درجه بندی اولویت ها ، گفت:  از آنجایی که اولویت های ما مشخص نیست به تولید انبوه هم نمی توانیم فکر کنیم. مهمترین معضل نیاز سنجی است که در بازار انجام نشده است. جهاد دانشگاهی که یک پیشران مطمئنی است که پژوهشکده رویان تاریخی از مدیریت درست این نهاد انقلابی است که تضاد زیادی با دیگر دستگاه ها در بحث مدیریت دارد. 

وی با اشاره به خنثی سازی تحریم ها گفت: ما در مجلس شورای اسلامی مصمم هستیم با این نگاه به فعالیت بپردازیم. امروز خنثی سازی سازی تحریم مهمتر از تلاش برای برکناری آنان است. در این راستا باید حق و حقوق مردم حفظ شود. اساس ما این است که با خنثی سازی تحریم و استفاده از ظرفیت های موجود؛ به تولی انوه و اشتغال زایی مطمئن برسیم. اگر در این مسیر بیفتیم دیگر وجود تحریم ها اهمیت نخواهد داشت.

در پایان این مراسم نیز از جهادگران نمونه تقدیر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا