تولید زخم پوش های طبیعی برای ترمیم زخم های مزمن

زخم ‌های مزمن به دلیل از بین رفتن لایه حفاظتی، پوست در معرض محیط بیرون قرار می ‌گیرند بنابراین به فوریت ویژه‌ ای برای درمان و بهبود نیاز دارند. متاسفانه طی سال ‌های اخیر بسیاری از بیماران مبتلا به زخم های مزمن مانند مبتلایان به زخم بستر، دیابت و به ویژه بیماران پروانه ای(EB) به دلیل کمبود این محصول دچار مشکل فراوانی شده اند و جان آنها به خطر افتاده است.

درحال حاضر پانسمان، داروی حمایتی اصلی بیماران پروانه ‌ای یا اپیدرمولیز بولوزا (EB) محسوب می شود؛ بیماری ارثی که در پوست و غشای مخاطی ایجاد تاول می ‌کند و شیوع آن یک مورد در هر ۵۰ هزار تولد زنده است. متاسفانه تحریم های اخیر آمریکا و نرسیدن این پانسمان های وارداتی و کمبود آن در کشور مرگ بسیاری از این بیماران را رقم زده است.

اهمیت این موضوع باعث شد تا پژوهشگران پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی برای رفع این مشکل، اقدامات موثر و سازنده ای جهت تولید زخم پوش ها انجام دهند تا بخشی از این نیاز جامعه رفع  برطرف شود.

دکتر محمد رضا صادقی، رئیس پژوهشگاه ابن سینا در این خصوص به سیناپرس گفت: در حال حاضر یکی از اقدامات مهم پژوهشگاه ابن سینا، ساخت و تولید زخم پوش پیشرفته بر پایه پلیمرهای طبیعی است. این طرح هم اکنون در حال اخذ مجوزهای لازم است و به زودی وارد بازار شود.

این دکترای تخصصی بیوشیمی بالینی به اهمیت تولید و ساخت زخم پوش ها پرداخت و اظهارداشت: اگرچه زخم پوش ها از جمله فرآورده هایی هستند که دارو محسوب نمی شوند اما جزو اقلامی به حساب می آیند که نقش دارو را دارند. در حال حاضر برخی از زخم ها نیازمند به محافظت دارند. شایع ترین آنها زخم بیماران پروانه ای است. اگر پوشش و زخم پوش هایی که وارداتی هستند برای این افراد تامین نشود، آنها دچار آسیب های فراوانی مانند ابتلا به عفونت می شوند که متاسفانه میزان مرگ و میر بالایی به همراه دارد.

وی افزود: معمولان اندام های تحتانی بیماران زخم پای دیابتی نیز دچار زخم می شود. زخم هایی که گسترش پیدا می کند و گاهی اوقات منجر به آمپوتاسیون یا قطع عضو می شود. در صورتی که این زخم ها به راحتی با پوشش و درمان مناسب قابل کنترل هستند تا نکروز بافتی ایجاد نشود.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا تصریح کرد: همچنین بیمارانی که در دراز مدت مبتلا به زخم بستر هستند و زخم هایی مانند سوختگی که بسیاری از هموطنان طی حوادث دچار آن می شوند نیز نیاز به این زخم پوش ها دارند؛ عدم پوشش زخم باعث رشد باکتری و عفونت می شود که مرگ و میر بسیار بالایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند زخم پوش ها دارو نیستند اما کاربرد بسیاری بالایی دارند. برخی از این زخم پوش ها با پایه های مختلف آلی و با خاصیت ضد میکروبی تهیه شده اند. زخم پوش های تولیدی این مجموعه بر پایه گرافن اکساید و کیتوزان و دیگر پلیمرهای طبیعی ساخته شده اند و هم اکنون در حال کارآزمایی از نظر آنتی باکتریال بودن، عدم آسیب به بافت ها به سر می برند.

صادقی در پایان گفت: امیدوارم به زودی مجوزهای لازم برای تولید و استفاده از درمان این زخم پوش ها را اخذ کنیم و بتوانیم با سرمایه گذاری مناسب محصولی که هم اکنون وارداتی است را با توان متخصصان داخلی در شرایط حاکم بر واردات اقلام مورد نیاز تولید کنیم و نیاز کشور در این زمینه را برطرف سازیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا