اعتمادی به رمزارزها نیست

به گزارش سیناپرس، دکتر پوریا جهانبخشیان،مدیر گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس و مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس در گفتگویی مجازی به میزبانی فرگل غفاری، سردبیر خبرگزاری سیناپرس در نشست برخط با عنوان «چالش های خرید و فروش ارزهای دیجیتال» عنوان شد؛ آینده این رمز ارزها کاملا نامشخص است به این دلیل که دولت ها هنوز نتوانستند کنترلی از این حیث داشته باشند. 

وی با اشاره به سال های آغازین ورود رمز ارزها در تجارت جهانی گفت: تقریبا سال 2008 و 2009 بود که رمز ارزی به نام بیت کوین وارد عرصه تجارت بین الملل شد و به مرور زمان سایر رمز ارز ها هم از سوی شرکت ها یا اشخاص به وجود آمدند. در واقع ورود نا محسوسی به تجارت داشتند. 

جهانبخشیان با اشاره به اصطلاح نهنگ ها و نوساناتی که در دنیای رمز ارزها و پول های الکترونیکی به وجود آمد، گفت: اصطلاح نهنگ ها به افراد یا شرکت هایی اطلاق می شود که تعداد زیادی رمز ارز را در اختیار دارند؛ در واقع زمانیکه کنترل یک بازار خاص در اختیار یک گروه خاص باشد، نوسانات بسیار شدیدی رخ می دهد؛ چراکه این گروه های خاص عموما می خواهند قیمت را بالا ببرند. در واقع شرکت هایی که حجم زیادی از بازار را در اختیار دارند به سان نهنگ عمل می کنند و نوسانات بزرگی را در بازار ایجاد می کنند.  به همین جهت هم دولت ها  و بانک های بزرگ دنیا فعلا نمی توانند اعتماد همه جانبه به این نوع تجارت داشته باشند.  

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ناشناس بودن افراد در پشت پرده رمز ارزها، دولت ها در چه شرایطی می توانند به آن ها اعتماد کنند، گفت: ابتدا باید گفت، جابه جایی این حجم از دارایی از سوی افرادی خاص، خود  مساله بزرگی است و موضوع مهم دیگر به رسمیت شناختن برخی از این رمزارز ها از سوی برخی دولت ها است که یک سری تعاملات اقتصادی در ارتباط با کشور خودشان باعث شد این تجارت را بپذریرند. در حقیقت بنا به مصلحت های تجاری و اقتصادی خودشان این تعامل را پی گرفتند و شاید در لایه های عمیق تر مخالف بودند. 

این کارشناس در عرصه تجارت جهانی ادامه داد: در حالت کلی با توجه به ناشناس بودن نهنگ ها نمی توانیم روی آن ها حساب کنیم؛ هرچند کهدولت ها می توانند قوانینی را ایجاد کنند اما باز هم راه برای دور زدن آن ها و پول شویی باز است و فعلا دولت ها نمی توانند تسلط کافی براین موضوع داشته باشند.

آینده مبهم رمز ارزها؛ یک مساله بزرگ

مدیر گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس با اشاره به آینده رمز ارزها و تردید عموم مردم در بحث سرمایه گذاری گفت: آینده این رمز ارزها کاملا نامشخص است به این دلیل که دولت ها هنوز نتوانستند کنترلی از این حیث داشته باشند ،مساله بعدی که وجود دارد این است که برای مثال دولت ها برای پشتوانه مالی خود، طلا یا ارز می خرند؛ اما برای رمز ارزها چنین چیزی اصلا وجود ندارد؛ چون دولت ها به رسمیت کامل نشناختند و کنترل کننده اصلی بازار دولت ها هستند اما درباب رمز ارزها نتوانستند کنترلی داشته باشند، به همین دلیل هنوز آینده مبهمی دارند. 

وی  سرمایه گذاری در دنیای رمزارزها را نا مطمئن دانست و با اشاره به صحبت های ایلان ماسک در یک برنامه غیر رسمی تلویزیونی گفت: بحث کلی و ساده این است که با مصاحبه تلویزیونی یک ثروتمند وقتی نوسان شدیدی رخ می دهد، چگونه می توان به سرمایه گذاری در آن اعتماد کنیم؟ فعلا نمی توان به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت به آن فکر کنیم؛ اما افرادی که به صورت روزانه معامله می کنند و در حل نوسان گیری هستند و در واقع آموزش دیده اند که این افراد تا حدی سود هم می کنند. 

مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت افزود: اما من کماکان موافق سرمایه گذاری در دنیای رمز ارزها نیستم؛ چراکه زمانی ما می توانیم  روی این موضوع حساب کنیم که دولت ها و بانک های بزرگ تجاری، این نوع تجارت را به رسمیت بشناسند و پشتوانه آن ها باشند. 

به گفته جهانبخشیان، فعلا رمز ارز معتبری نداریم اما اگر بخواهیم درجه بندی کنیم، بیت کوین و دوج کوین از اعتبار بیشتری برخوردارند؛ در واقع نمی توان به این پرسش که کدام رمز ارز اعتبار بیشتری دارد، پاسخ قطعی داد. 

وی در پاسخ به اینکه بازار شیبا درایران به خصوص داغ است و آیااعتباری به آن هست یا خیر،گفت: شیبا چند روز پیش از اینکه به بازار بیاید در ایران گروهی پیش فروش می کردند و هر شیبا یک میلیون تومان به فروش می رفت؛ بهتر است حداقل رمزارز قدیمی تر را بخریم نه رمز ارزها یا توکن هایی که به صفر می رسد.

توصیه اصلی من این است که افراد روی رمزارزهایی کار کنند که قیمتشان مقداری از صفر دور شده است و به صفر نزدیک نیست؛ چراکه احتمال ضرر افراد در این زمینه بسیار کم است و از طرفی هم احتمال نوسان رمز ارزهای جدید بسیار زیاد است. خریداران باید دقت کنند فریب تبلیغات راه افتاده در این باب را نخورد.

جهانبخشیان درباره پیگیری های قانونی درباب کارشکنی صرافی ه،ا گفت: نمی توان از صرافی ها در باب رمز ارزها شکایت کرد واقعیت را بخواهیم در نظر بگیریم این است که اگر پولی در میان نباشد، شکایت هم کنیم و اعمال قانون هم صورت بگیرد عملا کاری از پیش نمی رود. گفتنی است؛ در اغلب کشورها بازار خرید و فروش رمزارزها داغ است که اغلب مردم هم ضرر هایی را متحمل می شوند و تنها عده ای سود می کنند.  خوشبختانه در خارج از ایران صرافی های فیزیکی هستند که افراد می توانند به صورت حضوری به آن ها مراجعه کنند.

چند کیف پول داشته باشید

این مدرس دانشگاه ، با اشاره به وجود تحریم ها در ایران گفت: یکی از خطراتی که از ابتدای به وجود آمدن رمز ارزها و صرافی های دیجیتال همراه افراد بوده است، صرافی هایی است که به سادگی کیف پول ایرانی ها را مسدود می کنند. رفتار محتاطانه این است که پول خود را میان چند صرافی دیجیتال تقسیم کنیم که اگر مشکلی در یک صرافی به وجود آمد، برای دیگری به وجود نیاید. در واقع نباید همه سرمایه خود را در یک کیف پول بگذاریم که اگر چنین اتفاقی بیفتد، هیچ مرجعی برای شکایت و پیگیری وجود نخواهد داشت.همچنین با توجه به تحریم هایی که ایران را شامل میشود.، ریسک بزرگی دراین میان وجود دارد.

گفتنی است این نشست مجازی، روز سه شنبه دوازدهم مرداد ماه از صفحه رسمی سیناپرس منتشر شد.

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا