افزایش شانس باروری زوجین با کمک تکنیک های نوین

دکتر محمدحسین نصر اصفهانی، رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان و عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان در گفتگو با سیناپرس گفت: زمانی که این پژوهشکده سال 1383 به همت زنده ياد دکتر سعيد کاظمی آشتيانی راه اندازی شد، این مرکز ابتدا فعالیت خودش را تنها با دو نیروی انسانی آغاز کرد اما اکنون حدود 60 تا 80 نفر عضو هیات علمی و کارشناس دارد؛ این مساله نشان می دهد که ما در این مدت توانسته ایم در این مجموعه اشتغال زایی کنیم.

وی افزود: پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان علاوه بر اشتغال زایی، طی سال های اخیر تحقیقاتی در زمینه ناباروری به خصوص ناباروری مردان انجام داده است؛ اکنون بر اساس مطالعات جهانی در زمینه ناباروری مردان پژوهشگاه رویان به خصوص پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان توانسته است رتبه هفتم را کسب کند.

وی اظهارداشت: در زمینه ناباروری مردان علاوه بر آنالیز حرکت، تعداد و مشکل ناباروی، تست های ارزیابی کیفیت اسپرم را نیز انجام داده ایم تا زوج های نابارور پیش از آغاز درمان نازایی میزان کیفیت اسپرم شان بررسی شود.

وی درباره این روش درمانی گفت: هم اکنون برای رفع مشکل ناباروری مردانی توانسته ایم در محیط آزمایشگاهی با استفاده از روش IVF ، اسپرم را در مجاورت تخمک بگذاریم تا وارد آن شود یا اینکه با کمک روش ICSI (میکروانجکشن) توانسته ایم اسپرم را با سوزن به داخل تخمک تزریق کنیم که به دنبال آن لقاح و تقسیم سلولی صورت بگیرد و جنین تشکیل شود.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان ادامه داد: فعالیت هایی که اکنون در زمینه ناباروری انجام داده ایم عام المنفعه بوده اند و این علم از پژوهشکده زیست فناوری نشر پیدا کرده و در بسیاری از مراکز ناباروی در سطح ملی و جهانی کارآمد و مفید واقع شده است؛ هرچند انجام این کار منفعت و سودی برای این ما به همراه نداشت اما چون در راستای سلامت جامعه بوده، از انجام این کارها خرسند هستیم.

به گفته وی، اکنون عمده تحقیقات این مرکز بر پایه ارتقای سلامت باروری است تا جوانان و زوج ها به موقع بارور شوند و شانس باروری شان افزایش یابد تا به واسطه انجام این تحقیقات کل جامعه سود ببرد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر دستاوردهای مرکز ما شبیه سازی حیوانات است. شبیه سازی حیوانات برای نخستین بار در خاورمیانه توسط پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان انجام شد. آن زمان این اتفاق مهم در سطح جهان بازتاب فراوانی پیدا کرد. بازتاب این خبر همزمان با اعمال تحریم ها شد اما با این وجود، روزنامه های سراسر دنیا این خبر را نشر دادند که کشور جمهوری اسلامی ایران به دنبال افزایش توانمند سازی خود در همه زمینه هاست.

شبیه سازی حیوانات در حال انقراض

نصر اصفهانی بیان کرد: پس از آن تکنولوژی شبیه سازی را آغاز کردیم؛ خوشبختانه هم اکنون شرکتی داریم که نه تنها تلقیح اسپرم به داخل رحم را به صورت گسترده انجام می دهد و جنین را از طریق لقاح آزمایشگاهی تولید می کند بلکه قادر به ایجاد جنین های شبیه سازی نیز است. کسب چنین دستاوردی باعث شد تا 20 الی 30 درصد به ازای هر انتقالی به باروری دسترسی پیدا کنیم و از طریق شبیه سازی بتوانیم گونه های بز آفریقا را نمونه برداری کنیم و با آوردن به ایران موفق به تولید آن شویم.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان گفت: دیگر اتفاق های مهم گروه جنین سازی این پژوهشکده، شبیه سازی بین گونه ای برای حفظ حیوانات در حال انقراض است. هم اکنون حیوانات در حال انقراضی مانند یوزپلنگ ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار هستند که کشور باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد. از مهمترین اقدامات ما در این پژوهشکده، شبیه سازی قوچ قمیشلو است.

وی یادآورشد: قوچ قمیشلو که یک قوچ بومی وحشی منطقه اطراف اصفهان بود که جزو لیست قرمز و در حال انقراض قرار داشت. ما موفق شدیم برای نخستین بار در خاورمیانه قوچ بین گونه ای قمیشلو را ایجاد کنیم و به شهرداری اصفهان هدیه دهیم. هم اکنون این قوچ که از گونه وحشی و اهلی ایجاد شده، تحت نظر شهرداری اصفهان است و توانسته ازدیاد نسل کند.

وی تصریح کرد: همچنین با همت دکتر حسین بهاروند، توانسته ایم بخش سلول های بنیادی پژوهشگاه زیست فناوری رویان اصفهان را نیز راه اندازی کنیم و در زمینه سلول های بنیادی به خصوص سلول های بنیادی چشم و بیماری های چشم دستاوردهایی بدست آوردیم.

درمان بیماری های شبکیه و  قرنیه چشم حیوانات

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان افزود: اکنون ما توانسته ایم در مدل های حیوانی برای درمان بیماری های شبکیه و قرنیه چشم دستاوردهایی خوبی کسب کنیم اما متاسفانه به علت اینکه زیرساخت های لازم در این زمینه وجود ندارد نتوانسته ایم این مدل را از فاز حیوانی به انسانی انتقال دهیم. امیدواریم در آینده نزدیک با فراهم شدن زیرساخت های مناسب این کار نیز عملیاتی شود.

نصر اصفهانی اظهارداشت: از دیگر دستاوردهای این پژوهشگاه تولید پروتئین های نو ترکیب است. هم اکنون پژوهشگران این مجموعه موفق شده اند پروتئین هایی که برای درمان سکته مغزی و قلبی و عروقی بسیار موثر هستند را در سطح آزمایشگاهی با شبیه سازی حیوانات و ایجاد حیوانات تراریخته تولید کنند. متاسفانه این داروها نیز به علت نبود زیرساخت های مناسب صنعت داروسازی هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده اند اما امیدواریم در آینده نزدیک گام های نوینی در این زمینه برداریم.

وی در پایان گفت: ما در حال حاضر موفق شده ایم با استفاده از روش های بیولوژیک، آنتی پادتن هایی تولید کنیم که بیماری های گوارشی دام‌ ها به خصوص اسهال گوساله ها را درمان می کند. ما توانسته ایم بدون استفاده از آنتی بیوتیک، آنتی ژن بیماری ها را به مرغ تزریق و از فرآورده های تخم مرغ، آنتی بادی استخراج کنیم و برای نخستین بار در ایران تولید آنتی بادی را در ایران پایه گذاری کنیم.