ساخت ترانزیستور میکروسکوپی

ساخت ترانزیستورها عملا یک فرایند پیچیده و دشوار محسوب می شود و برای ساخت این تجهیزات باید از فناوری های بسیار دقیقی استفاده کرد ولی این امر موجب نشده است تا دانشمندان از تلاش برای ساخت انواع مختلفی از ترانزیستورها دست بکشند و در همین راستا نیز نخستین ترانزیستور زیستی جهان توسط دانشمندان ساخته شده است.

در راه ساخت این ترانزیستور، یک تیم بین المللی دست به دست یکدیگر داده و پس از مدتها تلاش موفق شدند تا یک ترانزیستور میکروسکوپی ویژه را بسازند که دارای ساختار منحصر به فردی است زیرا هسته این ترانزیستور از یک اتم تشکیل شده و این اتم به همراه چند مولکول می توانند عملا این ساختار ساده را به یک ترانزیستور تبدیل کنند.

استیفن فولش به عنوان یکی از اعضای فعال در این پروژه درباره نحوه کارکرد این ترانزیستور این گونه توضیح می دهد: مولکول از نظر ارتباط به صورتی است که در سطح ارتباط سطحی بسیار ضعیفی قرار دارد و هنگامی که یک ولتاژ اندک و مشخص را به آن وارد سازیم، الکترون های درون آن از طریق مسایرهایی خاص که به واسطه مدار مولکولی تعیین شده اند، به حرکت در می آیند. این اتم های شارژ شده می توانند یک دروازه الکترو استاتیک ایجاد کنند که قابلیت جریان بخشیدن الکترون ها را در مسیری مشخص ایجاد می کند.

برای تفسیر ساده سخنان این محقق می توان گفت که این ترانزیستور نیز مانند سایر ترانزیستورهای مورد استفاده در جهان می تواند جریان ورودی را دریافت کرده و بر اساس نوع و میزان جریان ورودی به ارائه  خروجی های مختلف بپردازد. البته تفاوت عمده این دو مورد این است که این ترانزیستور در ابعادی بسیار ریز بوده و عملا یک دستاورد بسیار بزرگ در راستای اینده تجهیزات الکترونیکی محسوب می شود.