کشف اسکلت های عجیب در گودالی مربوط به عصر آهن

به گفته محققان و باستان شناسان در یکی از این گودال ها اسکلت کامل زنی با گلوی بریده شده وجود دارد که در بالای استخوان های حیوانات قرار گرفته است.

به گفته پال چیتمن، استاد باستان شناسی دانشگاه بورنموث در انگلستان این بقایای عجیب متعلق به انسان های باستان بوده که در جنوب انگلستان از 400 سال قبل از میلاد مسیح تا حمله رومیان در سال 43 بعد از میلاد زندگی می کردند.

پیش بینی می شود این افراد گودال های مذکور را جهت ذخیره سازی مواد غذایی همانند غلات در نزدیکی محل زندگی خود حفر می کردند. آن ها از یخچال های امروزی بی بهره بودند و این گودال های عمیق سرمای مناسب جهت نگهداری مواد غذایی مورد نیاز آن ها را فراهم می کرد.

مردم و ساکنان این منطقه در آن زمان از هر یک از این گودال ها تنها برای یک سال استفاده و بعد از آن مجددا گودال دیگری حفر می کردند. آن ها در زمان ترک گودال اسکلت های حیوانات مختلف را با ترکیبی عجیب که بعضی مواقع مقداری گوشت نیز روی آن وجود داشت (احتمالا برای ادای سپاس گزاری از خدای خود) در محل این گودال ها دفن می نمودند (محققان با سر هم کردن اسکلت های بدست آمده و یا شبیه سازی آن ها از وجود گوشت های رها شده روی بدن این حیوانات آگاه شدند.)

به گفته مایل راسل، استاد باستان شناسی دوران ما قبل تاریخ در دانشگاه بورنموث، بقایای این حیوانات در آن زمان از تکه ها و بقایای سایر موجودات دیگر شکل گرفته است و احتمالا در آن دوران مردم ترکیب های ایجاد شده را به عنوان پیش کشی برای خدایان مورد نظر خود مهیا می ساختند. البته اینکه انجام چنین کاری چه معنایی برای افراد قبیله در آن زمان داشته همچنان ناشناخته مانده است زیرا هیچ گونه سندی از آن دوران در دست نیست و ما با نام ها و ماهیت خدایان آن دوران آشنایی نداریم.

باستان شناسان تمام گونه ها و انواع مدل های سر هم شده حیوانات را که در داخل گودال وجود دارد ارزیابی و شناسایی کرده اند. بسیاری از این نمونه ها از ترکیب اعضای بدن اسب و گاو بوجود آمده است به عنوان مثال جمجمه سر گاو با فک اسب و در نمونه دیگر جمجمه سر اسب با شاخ گاو ترکیب شده است.

بعضی از گودال ها حاوی وسایل ساخت دست بشر مثل شانه های ساخته شده از استخوان و سوزن هستند. بعضی دیگر حاوی استخوان ها و بقایای گوسفندان و گاوها یا بدن کامل خوک ها و سگ های قربانی شده است.

نباید از مسئله قربانی کردن این حیوانات به سادگی رد شد زیرا گاو , اسب و گوسفند جزو اساس اقتصاد و پایه شکل گیری نظام پولی آن دوران را تشکیل می دادند . همچنین از نظر تامین مواد غذایی جزو منابع حیاتی به حساب می آمدند .بنابراین قربانی کردن چنین حیواناتی نشان از اهمیت اتفاقی بوده که برای آن مردم دست به قربانی کردن چنین حیوانات با ارزشی می زدند.

قربانی کردن انسان ها

محققان و باستان شناسان همچنین در گودال های ذکر شده بقایای اسکلت بدن زنانی را یافتند که روی استخوان های حیوانات قرار داده شده بود , وجود جای چاقو روی گلوی این زنان نشان از بریده شدن گردن آن ها دارد.

به گفته چیتمن، طبق شواهد موجود مردم اجساد مردگان خود را در عصر آهن هرگز در این منطقه از انگلستان دفن نمی کردند. اما هنوز از سرنوشت اجساد مردگان این قبیله آگاهی نداریم ( به گفته محققان احتمالا این اجساد یا در آب انداخته می شد  یا به شکل آزاد در طبیعت قرار می گرفتند تا تجزیه شوند.).

بنابراین همانند اجساد حیوانات موجود در این گودال ها بقایای پیدا شده از زنان، نشان از قربانی شدن آن ها توسط مردمان آن دوران است.

قبیله های دوران باستان

باستان شناسان هنوز نامی برای انسان هایی که در موقعیت گودال های یافت شده زندگی می کردند پیدا نکرده اند اما سایت مورد نظر را دوروپلیس نامگذاری کرده اند زیرا قبیله دوروتریجس از سال 50 قبل از میلاد تا زمان هجوم رومیان در این منطقه زندگی می کردند.

این قبیله با به جا گذاشتن مجموعه ای از گنجینه ها همانند کوزه های مختلف , سکه ها و قبرهای بیضی شکل که مردگان در آن نگهداری می شدند در تاریخ بشر به شهرت رسیده است. اما همچنان ابهاماتی در مورد ادغام شدن افراد این قبیله با مردمان قبیله ای که گودال های یافت شده را حفر می کردند وجود دارد و حتی ممکن است که آن ها جایگزین قبیله دوروتریجس در این منطقه شده باشند.

گفتنی است احتمال دیگری که در مورد افراد ساکن این منطقه وجود دارد تغییر در شیوه زندگی و معیشت آن ها در اثر تغییرات فرهنگی و پدید آمدن ایده های نو در میان آن ها است.

تحقیقات انجام شده در سایت مورد بررسی، پنجره ای تازه جهت پی بردن به اثر هجوم رومیان باستان روی فرهنگ ما قبل تاریخ انگلستان باز می کند .گفتنی است علاوه بر تلاش های ذکر شده محققان در حال برنامه ریزی جهت یافتن تغییرات بوجود آمده در فرهنگ و سبک زندگی مردم این منطقه بعد از هجوم رومیان باستان هستند.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا