پستانداران پیش از تولد، خواب دنیای جدید خود را می بینند

به گزارش سیناپرس، همه پستانداران تازه متولد شده، خواه یک انسان، خواه یک سگ یا موش، توانایی باور نکردنی درک و ایجاد حس بصری از جهانی را دارند که برای اولین بار چشم خود را روی آن باز می کنند. پژوهشگران این سوال را مطرح می کنند که اگر آنها تا لحظه تولد واقعاً چیزی ندیده اند، چگونه این امر امکان دارد؟

محققان دانشگاه ییل ایالات متحده آمریکا در جدیدترین پژوهش های خود پس از مشاهده امواج فعالیت در شبکیه نوزادان گروهی از موش هایی که هنوز برای اولین بار چشم خود را روی این جهان باز نکرده اند، نظریه جذاب و قابل تأملی را ارائه کردند. آنها دریافتند که پستانداران پیش از تولد، در مورد دنیایی که در نهایت وارد آن می شوند؛ خواب می بینند.

قابل توجه است که پس از تولد، این فعالیت به سرعت متوقف می شود و شبکه کامل تری از محرک های بینایی شروع به انتقال اطلاعات به مغز می کند، جایی که پستانداران اطلاعات را رمزگذاری و ذخیره می کنند.

پروفسور ویلیام زیگلر استاد علوم اعصاب و استاد چشم پزشکی و علوم تجسمی دانشگاه ییل، در یک مصاحبه مطبوعاتی در این رابطه می گوید: «در هنگام باز شدن چشم، پستانداران قادر به بروز یک رفتار کاملاً پیشرفته هستند. اما مدارهایی که به ما امکان درک حرکت در جهان را می دهند، چگونه شکل می گیرند؟ بر اساس یافته های این تیم تحقیقاتی معلوم می شود که ما پیش از تولد حداقل به شکل ابتدایی قادر به انجام بسیاری از این رفتارها بوده ایم.»

پژوهشگران برای بررسی منشأ امواج فوق و فعالیت ها پیش از تولد، مغز موش ها را بلافاصله پس از تولد و زمانی که آن ها برای اولین بار می خواهند چشم بگشایند، اسکن کردند.

به گفته پژوهشگران، این فعالیت های رویایی اولیه، از نظر تکامل منطقی است زیرا به موش اجازه می دهد تا آنچه را که پس از باز کردن چشم خود تجربه خواهد کرد، پیش بینی کرده و آماده واکنش فوری به تهدیدهای محیطی باشد.

در مرحله بعدی، محققان سلول ها و مدارهای مسئول تولید امواج شبکیه مشاهده شده در موش های نوزاد را با دقت بیشتری مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. هنگامی که آنها عملکرد سلول های آماکرین ستاره ای را که در بین سلول های شبکیه مسئول آزادسازی انتقال دهنده های عصبی هستند، مسدود کردند، امواج شبکیه نتوانستند به شکلی حرکت کنند که حرکت رو به جلو را ایجاد کرده و در نتیجه، موش ها در واکنش نشان دادن به حرکت بینایی پس از تولد مهارت نداشتند.

به این ترتیب مشخص شد حتی در میان موش های بالغ، همین سلول ها نقش زیادی در عملکرد شبکیه و پاسخ به نشانه های محیطی دارند. البته باید توجه داشت که تفاوت های زیادی بین موش و انسان وجود دارد. به گزارش سیناپرس، موش ها بلافاصله پس از تولد در پاسخ دادن به نشانه های دیداری بسیار بهتر عمل می کنند، اما نوزادان انسان هنوز کاملاً قادر به شناسایی اشیا و تشخیص حرکت نیستند.

این مدارهای مغزی از بدو تولد سازمان یافته اند و ظاهرا برخی از آموزش های اولیه نیز در آن ها انجام شده است. در واقع این مسئله مثل این است که پیش از اینکه چشم باز کنیم در مورد آنچه می خواهیم ببینیم رویاپردازی کرده باشیم.

منبع: studyfinds.org