تولید فلزات گرانبها از زباله های الکتریکی

مهدی ذاکری، رییس پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به شعار سال جاری جهاد دانشگاهی گفت: هدف ما در پژوهشکده فرآوری مواد معدنی کمک به کارفرمایان داخلی در راه اندازی خطوط تولید داخلی است در واقع اغلب پژوهش های انجام شده در این مرکز با توسعه تولیدات داخلی و کمک به کارخانجات تولیدی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به رویکرد پژوهشکده فرآوری مواد معدنی در دستیابی به دانش فنی گفت: رویکرد پژوهشکده فرآوری مواد معدنی دستیابی به دانش فنی طراحی کارخانه کوچک و متوسط مقیاس در کشور و ساخت و راه‌اندازی آنها برای صاحبان معادن در کشور است.  در این راستا پس از انجام تست های آزمایشگاهی و پایلوت طراحی های لازم صورت گرفته و مراحل ساخت و نصب تجهیزات انجام می شود.

وی افزود: پس از نصب تجهیزات، تست های سرد و گرم برای کارخانه مورد نظر انجام شده و وارد مرحله راه‌اندازی آزمایشی و تحویل قطعی به کارفرما می شود.

ذاکری درباره مهمترین دستاوردهای این پژوهشکده گفت: از مهمترین دستاوردهای پژوهشکده فرآوری می توان به راه اندازی کارخانه جات تولید مس کاتدی، راه اندازی خط فرآوری کرومیت و خط پرعیارسازی آهن در سال گذشته اشاره کرد؛ علاوه بر آنها می توان به دستیابی به دانش فنی تولید  فلوورین گرید اسیدی، راه اندازی خط پایلوت تولید فلزات گرانبها از زباله های الکتریکی، دستیابی به دانش فنی تولید فلزات گروه پلاتینیوم از کاتالیست های مستعمل نیز اشاره کرد.

رییس پژوهشکده فرآوری مواد معدنی ارائه خدمات مشاوره ای با هزینه مناسب برای کارفرمایان را از مهم‌ترین اولویت‌های این پژوهشکده دانست و گفت: از آنجایی که ایران کشوری غنی از ذخایر معدنی است، معمولاً برای فرآوری هر یک از معادن نیازمند طراحی و ساخت خطوط فرآوری هستیم به همین دلیل رویکرد پژوهشکده فرآوری ارائه خدمات مشاوره طراحی و ساخت خطوط فرآوری برای صاحبان معادن و متقاضیان با حداکثر بازیابی و عیار است که ارائه این خدمات با هزینه مناسب برای کارفرمایان از مهمترین اولویت‌های این پژوهشکده است.

وی درباره پروژه های در دست اجرای این پژوهشکده که تا پایان سال جاری به اتمام می رسد خاطرنشان کرد: راه اندازی خط تولید فلزات گروه پلاتینیوم از کاتالیست های مستعمل و راه اندازی خط تولید روی از ذخایر اکسیدی و سولفیدی کم عیار کشور،  دو پروژه در دست اجرای پژوهشکده است که در سال جاری به پایان می رسد.

ذاکری در پاسخ به این پرسش که نگاهتان نسبت به پژوهش های بین المللی به ویژه از سوی پژوهشگران ایرانی چیست؟ اذغان کرد: در پاسخ به این پرسش باید گفت، اغلب پژوهش ها توسط محققان ایرانی خارج از کشور در قالب رساله دکترا در حال انجام است و شامل زمینه های متعددی در زیر مجموعه فرآوری مواد معدنی است که تفاوت قابل ذکری با تحقیقات صورت گرفته توسط محققان و دانشجویان ایرانی ندارد.

گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا