شرایط خوبی برای تولید انرژی های نو در کشور داریم

مهندس حمید آب روشن ، رییس جهاد دانشگاهی علم و صنعت و سرپرست پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی در گفتگو با سیناپرس،  با اشاره به شعار جهاد دانشگاهی در سال جاری «جهاد دانشگاهی نماد عبور از موانع با باور و توان ایرانی» درباره مهمترین دستاوردهای مجموعه پژوهشکده برق و واحد علم و صنعت گفت: جهاد دانشگاهی علم و صنعت و پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی که فعالیت هایشان در پژوهش و فناوری و نیز توسعه تکنولوژی و بومی سازی آن مکمل هم بوده اند، طی چهار دهه با باور به توان نیروهای داخلی و تکیه به آنها مسوولیت پروژه ها و تعهدات کارفرمایی در حوزه صنعت را پذیرفته و دنبال کرده است.

طراحی و ساخت سیستم رانش قطار ملی مترو نیز مثال خوبی از عبور از موانع داخلی و خارجی و اثبات موضوع توان ایرانی است که توسط متخصصان جوان جهاد دانشگاهی با راهبری و نظارت متخصصین با تجربه جهاد دانشگاهی با موفقیت انجام داده اند و این پروژه را به ایستگاه تست و آزمایشات نهایی استاندارد رسانده و زمینه ساز اعتماد کارفرمایان در این حوزه و سرمایه گذاری و تجاری سازی برای این موضوع و اشتغال و توسعه پایدار را فراهم کرده است.

وقتی کارفرمایان اعتماد کنند

وی افزود: لازم به توضیح است از شروع بهره برداری قطارهای مترو که بالغ بر 200 قطار و 1500 واگن از 23 سال قبل است، داخلی سازی و استفاده از توان داخلی در سیستم رانش قطار صفر درصد بوده است که به پشتوانه و اعتماد به توان ایرانی ضمن انجام طراحی کامل توسط متخصصان داخلی در تأمین تجهیزات نیز توانسته 85% نیازساخت داخل را تامین کند.

آب روشن با اشاره به مثالی دیگر گفت: طراحی، ساخت و راه اندازی موفق غبارگیرهای صنعتی گندله سازی فولاد سه چاهون یزد را اشاره کنم که تمام طراحی پایه و جزئی آن توسط همکاران متخصص جهاد دانشگاهی علم و صنعت انجام و در تأمین و ساخت قطعات نیز 95% توان ساخت داخل استفاده شده است. در این زمینه اعتماد کارفرمایان موجب حذف شرکت های خارجی اروپایی و چینی در واگذاری مسوولیت طراحی ، ساخت و تضمین عملکرد تجهیزات سیستم غبارگیر صنعتی به توان ایرانی در این پروژه شده است.

سرپرست پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی ادامه داد: همچنین طراحی و ساخت انواع رکتیفایرهای صنعتی پر قدرت جریان بالا برای صنایع معدنی ، مس ، روی و همچنین در پست های مترو برای تغذیه ریل سوم و تامین توان الکتریکی است و یا طراحی و ساخت درایوهای ولتاژ متوسط پر قدرت موتورها نیز همه مثالی برای اثبات این توانمندی ایرانی است که ما توانستیم به صنایع مختلف کشور با موفقیت ارائه دهیم .

وی افزود: البته در حوزه های دیگری همچون طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی به ویژه برای صنایع کابل سازی در آزمون های تست ضربه و همچنین دستگاه اندازه گیری عایقی مثل تانژانت دلتا جهاد دانشگاهی علم و صنعت دستاوردهای جدید و موفقی داشته است که به صنعت برق کشور ارائه داده است.

آب روشن درباره  پژوهش ها و فعالیت های در دست اجرا توضیح داد: کسب اعتماد کارفرمایان برای قبول توان ایرانی و واگذاری مسوولیت به مجموعه های توانمند و معتبر داخلی  در برخی از حوزه ها دچار چالش و مشکلاتی است که در نهایت زمان پذیرش توان داخلی توسط کارفرمایان را در مواردی طولانی تر و موجب از دست دادن فرصت های همکاری برای نیروهای ایرانی می کند.  البته از نتایج مثبت تحریم و نیازهای ضروری صنایع و مشکلات در همکاری رسمی با شرکت های خارجی اقبال و رویکرد به توان داخلی را توسط کارفرمایان نسبت به قبل بیشتر کرده است.

وی  همچنین با اشاره به دستاوردهای جهاد دانشگاهی علم و صنعت در صنعت نفت کشور گفت:  کسب دانش فنی طراحی و ساخت تجهیزات نمک زدایی الکترواستاتیکی نفت و اثبات آن با ساخت سیمولاتور و پایلوت کوچکتر آن بوده است که این موضوع نیز اهمیت زیادی بر اساس نیاز کشور داشته و اثبات دیگری بر توانمندی ایرانی است و البته نیاز به حمایت بیشتر کارفرمایان محترم به ویژه مناطق نفت خیز کشور دارد تا  موانع و کسب اعتماد بیشتر با واگذاری و انجام چند پروژه در مقیاس صنعتی مثل پروژه های دیگر پشت سر گذاشته شود.

آب روشن در پاسخ به این پرسش که با توجه به معضل انرژی در ایران به نظر شما آیا می توانیم با عملیاتی شدن پژوهش ها گامی مهم برای حل این موضوع برداریم؟یا به عبارت دیگر با توجه به شرایط کنونی تامین برق در کشور ، پژوهشکده برق چه راهکارهایی را برای تولید و تامین برق ارائه می دهد؟ گفت:  بله به طور قطع جهت حل معضل کنونی تامین انرژی در کشور نیاز به مطالعه و پژوهش در ابعاد مختلف موضوع وجود دارد و این کار می تواند در رسیدن به راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت برای راه حل های تامین انرژی کشور مفید و موثر باشد.

آب روشن ادامه داد: گروه های پژوهشی پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی در شبکه برنامه پژوهشی تعریف شده خود به طور عمده روی تجهیزات الکترونیک قدرت فعال هستند و از نظر کاربردی استفاده صحیح و اجباری و سرمایه گذاری در برخی از صنایع کشور در استفاده از تجهیزاتی مثل درایو های کنترل دور و اینورتر و مبدل های الکتریکی می توانند صرفه جویی بزرگی را در مصرف برق به ویژه در صنایع بزرگ و برخی مصارف عمومی موجب شوند.

 

شرایط خوب کشور در تامین انرژی نو

سرپرست پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت های مجموعه پژوهشکده برق در بحث توسعه انرژی های نو گفت: همان گونه که پیش تر اشاره شد ما تجارب و آمادگی خوبی در زمینه انجام طراحی و ساخت تجهیزات و انواع مبدل های الکتریکی و اینورترهای انرژی های نو مثل خورشیدی و بادی در قدرت های بالا را داریم. کشور ما از نظر جغرافیای طبیعی و مناطق وسیع غیر قابل کشت و با قابلیت بالای راندمان انرژی خورشیدی شرایط مساعدی را برای سرمایه گذاری و ایجاد مزارع انرژی نو یا تجدید پذیر را دارد که لازم است قوانین و برنامه های توسعه و کلان کشور در این مورد امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی را در کشور فراهم سازد در این صورت فن آوری و تکنولوژی های جدید و به روز با راندمان بالا نیز به خدمت گرفته شده و توسعه و استفاده از انرژی های پاک نیز درصد بیشتری از تولید را در کشور بخود اختصاص می دهد.

گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا