چرا گربه ها زیاد می خوابند؟

به گزارش سیناپرس، اگر از صاحبان گربه های خانگی بخواهید مهمترین صفات این حیوان را فهرست کنند، احتمالا با عباراتی همچون ملوس بودن، تنبل بودن، خواب زیاد و البته بی چشم و روئی مواجه خواهید شد. مطمئناً این صفات، از  گربه ها حیوان خانگی دوست داشتنی ایجاد کرده اند که باعث شده است بسیاری از مردم جهان به نگهداشتن آن ها علاقه مند باشند. موضوع جالب توجه این است که این حیوان به صورت واضحی تنبل و خواب آلود بوده و احتمالاً بیشتر طول روز را در خواب می گذراند.

در حقیقت ، بیشتر گربه سانان خانگی می توانند بین ۱۰ تا ۱۳ ساعت در روز بخوابند و البته خواب آن ها به دفعات و هر بار بین ۵۰ تا ۱۱۰ دقیقه بوده و به گفته جانور شناسان حتی ۱۷ ساعت خواب در شبانه روز نیز برای گربه ها غیر عادی نیست.

حال با این سوال مواجه می شویم که چرا گربه ها اینقدر می خوابند؟ دکتر دیوید سندز، متخصص روانشناسی حیوانات با بیش از ۲۵ سال تجربه بالینی به بررسی این موضوع پرداخته و پاسخی علمی اما ساده برای این عادت گربه ها ارائه می دهد.

برای درک این موضوع ، مهم است در نظر بگیریم که که اکثر گربه ها در ساعات طلوع و غروب خورشید،  بیشتر فعال هستند. این یک ویژگی منحصر به فرد است که باعث می شود این حیوانات در رده سایر گربه سانان و سگ سانان شکارچی قرار گیرند.

در حقیقت خواب زیاد گربه ها در طول روز  به این دلیل است که در طول میلیون ها سال ، گربه ها تبدیل به شکارچیانی ماهر در نور کم شده اند و بینایی آن ها مخصوص فعالیت در نور کم  است. به گزارش سیناپرس،به عنوان مثال ، توجه داشته باشید که چگونه همه گربه ها یک آینه در پشت هر شبکیه  خود دارند که باعث برق زدن چشمشان در تاریکی می شود. این ویژگی به  گربه ها شانس دومی برای دریافت امواج نوری که به چشمان آنها برخورد می کند ارائه داده و آن ها را قادر می سازد تا در تاریکی بهتر ببینند.

از آنجا که گربه ها حیواناتی ذاتا شکارچی هستند، روند تکاملی آن ها به گونه ای شکل گرفته که این جانور تلاش می کند انرژی خود را برای ساعات شکار در تاریکی حفظ کند. قبل از اهلی شدن ، در این مواقع گربه ها مجبور به صرف مقدار زیادی انرژی برای یافتن ، تعقیب و كشتن طعمه های خود بودند. اگرچه گربه های خانگی دیگر نیازی به شکار ندارند اما غرایز طبیعی شکارچیان هنوز آنها را تشویق می کند تا انرژی خود را برای ساعات طلوع و غروب خورشید حفظ کنند.

جالب توجه است ، برخی شواهد نشان می دهد که همزیستی با انسان ممکن است بر ساعات خواب گربه ها تأثیر بگذارد. نتایج یک مطالعه انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه مسینا در ایتالیا نشان دهنده تاثیر زندگی انسان مدرن بر رفتارهای گربه ها است.

به گزارش سیناپرس،در این مطالعه، پژوهشگران پس از اتصال ردیاب به ده گربه خانگی ، به بررسی رفتارهای  این جانور پرداختند. در این مطالعه، نیمی از گربه ها در اطراف یک خانه بزرگ و باغ دارای دیوار و محافظ ، آزاد بودند  بقیه گربه ها در یک خانه کوچک نگهداری می شدند. در این پژوهش، محققان دریافتند به طور خاص گربه های ساکن در خانه های کوچک، الگوی خواب خود را با صاحبانشان تنظیم کرده و تلاش می کنند فعالیت و تعامل خود را در ساعات بیداری انسان متمرکز کنند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا