واکسن کرونای هندی ۶۵ درصد در برابر نوع دلتا موثر است

به گزارش سیناپرس، شرکت داروئی بهارات بایوتک (Bharat Biotech) اعلام کرده است که داده های تجزیه و تحلیل ایمنی و کارآیی آزمایشات بالینی فاز سوم کوواکسین ، انجام شده است. این واکسن از نوع واکسن های غیر ویروسی غیرفعال علیه عامل بیماری کرونا یعنی  SARS-CoV2 است که با همکاری دو مرکز پژوهش های دارویی  ICMR و NIV Pune ساخته شده است. 

با توجه به نتیجه آزمایش های جدید ، کوواکسین به خوبی در برابر گونه های مختلف ویروس کرونا عمل کرده و هیئت نظارت بر این واکسن هیچ گونه نگرانی مربوط به ایمنی و عوارض جانبی آن را گزارش نکرده است. 

یکی از مهمترین موارد مطرح شده در این مطالعات، اثبات اثربخشی واکسن فوق بر گونه جهش یافته هندی کرونا یا همان سویه دلتا است.

بر این اساس واکسن فوق از طریق خنثی سازی پاسخ های آنتی بادی در برابر گونه های مختلف ویروس از قبیل انواع B.1.617.2 (Delta) ، B.1.617.1 (Kappa) ، B.1.1.7 (Alpha) ، B.1.351 (Beta) ، P2  و  B.1.1.28 (گاما) به طور موثر عمل می کند.

به گزارش سیناپرس، داده های این مطالعات به طور گسترده در مجلات معتبر علمی منتشر شده و برای بررسی در حوزه عمومی در دسترس پژوهشگران قرار دارد. به گفته پروفسور پریا آبراهام ، مدیر انستیتوی ملی ویروس شناسی ، ICMR ،  Sera این واکسن به خوبی می تواند از افراد در برابر گونه های مختلف ویروس، محافظت کند.

نتایج تجزیه و تحلیل ایمنی کوواکسین

تجزیه و تحلیل ایمنی کوواکسین ، بر اساس ارزیابی کامل ۱۳۰ مورد تایید شده ، ۲۴ مورد مشاهده در گروه واکسن در مقابل ۱۰۶ فرد مورد آزمایش در گروه دارونما ، بررسی شده و  نتایج به دست آمده،  اثر بخشی واکسن را نشان داد. 

بر این اساس و مطابق با آنچه در تجزیه و تحلیل ایمنی واکسن به دست آمد، مشخص شد:
•    این واکسن 77.8 درصد در برابر عفونت های دارای علامت ویروس کرونا موثر است.
•    این واکسن تا  93.4 درصد در برابر نوع علامت دار شدید بیماری تاثیر دارد. 
•    این واکسن  63.6 درصد در برابر عفونت بدون علامت، از افراد محافظت می کند.
•    کوواکسین  65.2 درصد در برابر نوع  B.1.617.2  یا همان سویه دلتا از افراد محافظت می کند.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است Covaxin مجوز استفاده اضطراری را در ۱۶ کشور شامل برزیل ، هند ، فیلیپین ، ایران و مکزیک دریافت کرده است. بهارات بایوتک همچنین در حال مذاکره با سازمان بهداشت جهانی برای به اضفه کردن این واکسن به  فهرست تائید شده واکسن ها جهت استفاده اضطراری است.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: thehealthsite

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا