چقدر طول می کشد تا کودکان به یک زبان تسلط پیدا کنند؟
به گزارش سیناپرس، در حالی که برخی از نظریه پردازی های روان شناسانه، زبان آموزی و استفاده از زبان را برای انسان امری ذاتی محسوب می کنند اما کودکان در واقع در معرض مقادیر زیادی از واژه های جدید قرار دارند و طبق نتایج یک مطالعه، کودکان در چهار سال نخست زندگیشان حدود ۱۰ هزار ساعت در چهار سال اول زندگی خود را صرف شنیدن واژه های جدید می کنند.
با توجه به این واقعیت که کودکان در هنگام تولد با هیچ زبانی آشنا نبوده و به آن تسلط ندارند، می توان استنباط کرد که آنها شرایط سخت تری نسبت به یادگیری زبان دارند.
از سوی دیگر مطالعات پژوهشگران نشان می دهد كودكان بسیار كوچک قادر به درک و تفكیک تقریباً ۸۰۰ صدای مختلفی هستند كه همه زبان های انسانی بر اساس آن ها شکل گرفته است.
توانایی ظریف نوزادان در شنیدن تفاوت های اصوات در سال اول زندگی از بین می رود، زیرا آنها در شناسایی زیر مجموعه اصوات یا واج های یک زبان متخصص تر شده و مهارت های تلفظ برخی اصوات را از دست می دهند. برای نمونه در زبان انگلیسی فقط حدود ۴۰ واج استفاده می شود.
توانمندی کودکان در زبان آموزی را باور کنید
برخی از والدین اعتقاد دارند که یادگیری یک زبان جدید برای کودکان می تواند در زبان آموزی آن ها اختلال ایجاد کند. در حقیقت این گروه از والدین نگرانند که یادگیری دو زبان برای کودک به این معنی است که آن ها در نهایت به درستی قادر نباشند به هیچ زبانی صحبت کنند. از نظر علمی این باور کاملا نادرست است. تحقیقات پژوهشگران نشان داده است که کودکان امکان یادگیری هم زمان بیش از یک زبان را دارند و مغز آن ها کاملا ظرفیت پذیرش یادگیری چند زبان را داشته و آنها فقط باید فرصت استفاده از هر دو زبان و حرف زدن با آن ها را داشته باشند.
چقدر طول می کشد تا شما به یک زبان تسلط پیدا کنید؟
به طور عمومی تخمین زده می شود برای یادگیری یک زبان جدید، آن زبان باید بین ۴۰۰ تا ۲ هزار ساعت شنیده شود. البته این موضوع به طور کامل به فردی که قصد یادگیری زبان جدید را داشته و انگیزه وی برای یادگیری زبان دلایل آنها بستگی دارد.به گزارش سیناپرس، تحقیقات نشان می دهد کسانی که می خواهند زبان جدیدی را یاد بگیرند تا حد زیادی تحت تاثیر فرد آموزش دهنده قرار می گیرند.
نتایج یک پژوهش نشان می دهند که دوزبانه بودن می تواند به شما در یادگیری زبان جدیدی کمک کند. اما دلیل این موضوع چیست؟ به باور پژوهشگران، موضوع فوق می تواند به این دلیل باشد که افراد دوزبانه متوجه می شوند هیچ ارتباط ذاتی بین یک کلمه و معنای آن وجود ندارد.
برخی از زبان شناسان همچنین نظریه ای را مطرح کرده اند که بر اساس آن تفاوت هایی بین مغز فردی که بیش از یک زبان صحبت می کنند و افراد یک زبانه وجود دارد. با این وجود، متخصصان علوم اعصاب موجود در این مورد مطمئن نیستند. محققان هنوز توافق کامل ندارند که آیا زبان های مختلف با هم در یک بخش از مغز ذخیره می شوند یا به طور جداگانه در مغز قابل دسترسی هستند.
به هر حال آن چه بدیهی است، تاثیر مثبت یادگیری زبان جدید بر مغز انسان بوده و توصیه می شود کودکان را در آموختن زبان جدید آزاد گذاشته و اجازه دهید در سنین کودکی مغز اطفال با زبان های مختلف درگیر شود.
مترجم: احسان محمدحسینی
No tags for this post.