خطر ترکیبات سمی لوازم آرایشی قاچاق

دكتر عطاءاله شكوری به قاچاق کالاهای سلامت محور در چهار حوزه دارو، مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و انواع مکمل های غذایی و ورزشی اشاره کرد و افزود: هر گروه از این کالاها می توانند به شدت سلامت فرد را تحت تاثیر قرار دهد.وی ادامه داد: کالاهای قاچاق با انواع اصلی آنها متفاوت است و در بسیاری از موارد کالای قاچاق فقط عنوان و نشان کالای اصلی را دارد و ماهیت آن به کلی متفاوت است. البته مواردی هم وجود دارد که کالای قاچاق اصلی است ولی شرایط حمل و نگهداری آنها به حدی ضعیف است که سبب فاسد شدن آنها می شود و در نتیجه سلامت مصرف کننده را تهدید می کند.

شکوری افزود: قیمت کالای قاچاق خیلی ارزان تر از کالای اصل است و مشخصا در ارتباط با لوازم آرایشی بهداشتی این موضوع به وضوح دیده می شود.

وی ادامه داد: در ارتباط با لوازم آرایشی و بهداشتی نکته مهم این است که این مواد به طور مستقیم روی پوست مورد استفاده قرار می گیرند. حال اگر این فرآورده ها از ترکیبات سمی و خطرناک ساخته شده باشند می توانند جذب بدن شده و سلامت فرد را تهدید کنند. برای مثال رنگ های مو طیف وسیعی از رنگ های جذاب را تشکیل می دهند و بانوان تمایل زیادی برای استفاده از آنها دارند که البته این امر کاملا طبیعی است. ولی نکته مهم در ارتباط با رنگ های مو این است که نوع رنگ مورد استفاده در آنها باید مجاز و استاندارد باشد و اگر چنانچه رنگ مورد استفاده مصنوعی و غیر مجاز باشد در این صورت آنها می توانند جذب بدن شده و برای سلامت فرد خطر آفرین باشد و معمولا هم کبد به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد.

به گزارش مهر ، شکوری تاکید کرد: حتی برخی رنگ های مصنوعی برای جنین انسان بسیار سمی است و می تواند رشد جنین را مختل نماید. متاسفانه رنگ های موی قاچاق اکثرا از ترکیبات مصنوعی ساخته می شوند و به همین دلیل ارزان هستند. همچنین برخی فلزات سنگین در لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق وجود دارد که بسیار سمی هستند که نمونه معروف آنها جیوه و سرب است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا