تولید کود زیستی با بهره‌وری بالا از ضایعات کشاورزی

محمدعلی ابراهیمی مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: در این طرح از پسماندها و ضایعات کشاورزی کودهای زیستی تولید کردیم.

وی، مزیت کودهای تولید شده را طول عمر بالای باکتری‌های استفاده شده در آن دانست و اظهار داشت: در این طرح از کاه و کلوش، پلیمری تولید کردیم که با اضافه کردن آن به این کود زیستی، عمر باکتری‌ها افزایش یافته است.

ابراهیمی، این کود را مکمل کودهای شیمیایی و طبیعی دانست و ادامه داد: در صورتی که برای زمینی 200 کیلوگرم در هر هکتار کود شیمیایی استفاده می‌شود با استفاده از این کود تنها به 50 کیلوگرم کود نیاز است؛ ضمن آن که بهره‌وری زمین‌های زراعی نیز بیشتر خواهد شد.

مجری طرح، کاهش مصرف کودهای ورمی کمپوست را از دیگر مزایای استفاده از کودهای زیستی تولید شده عنوان و خاطرنشان کرد: در هر هکتار نیاز به یک میلیون تن کود ورمی کمپوست است که استفاده از مکمل‌های تولید شده، نیاز به ورمی کمپوست را کاهش می‌دهد که این امر در کاهش هزینه‌ها نیز مؤثر است.

وی با بیان این که این کود زیستی به صورت مایع تولید شده است، خاطرنشان کرد: این کود همراه با آبیاری و یا با کاشت بذر استفاده می‌شود.

ابراهیمی از کاربردی شدن این کود در مزارع گندم، جو،‌ صیفی‌جات،‌ بادمجان و باغات میوه خبر داد و اظهار داشت: نتایج نشان داده که استفاده از این کود موجب افزایش محصول و بهره‌وری شده است.