مراقب علائم سینوزیت قارچی باشید

به گزارش سیناپرس،در پی افزایش موارد عفونت های قارچ سیاه، سفید و زرد در میان مبتلایان و بهبودیافتگان کووید ۱۹، در حال حاضر موجی از بیماران با سینوزیت قارچی تهاجمی دیده می شوند که باعث نگرانی پزشکان و متخصصان شده است.

اگر سردرد یا تورم شدید در صورت خود دارید که بیش از دو هفته طول کشیده است، بلافاصله با پزشک مشورت کنید چرا که ممکن است شما نیز درگیر سینوزیت قارچی شده باشید.

دکتر چاندراویر سینگ (ChandraVeer Singh) متخصص و جراح گوش و حلق و بینی در توضیحات خود نسبت به علائم سینوزیت قارچی و راه کار تشخیص درست آن می گوید: اگر دچار گرفتگی بینی شده اید که قادر به کار در خانه یا خواب نبوده و اگر به دلیل درد صورت قادر به انجام کارهای روزمره خود نیستید، احتملا به سینوزیت قارچی دچار شده اید.

سینوزیت قارچی نشان می دهد که قارچ ممکن است در علائم التهاب بینی و سینوس نقش داشته باشد و باعث رینوزینوزیت شود. سینوزیت قارچی با سینوزیت معمولی تفاوت دارد اما دارای همان علائم سینوزیت معمولی مانند گرفتگی بینی، درد صورت، از دست دادن بویایی و حتی تخلیه بینی است.

سینوزیت قارچی در دو نوع غیرتهاجمی یا تهاجمی ایجاد می شود. هنگامی که قارچ تمایل به گسترش به بافت های موضعی دارد، به آن سینوزیت تهاجمی گفته می شود که در ناحیه بینی و سینوس ایجاد شده و باعث عفونت های سینوسی می شود.

بسیاری از افراد با سیستم ایمنی سالم هستند، در صورت ابتلا به این بیماری به هیچ درمانی نیاز ندارند اما در افراد دیگر، درمان به نوع سینوزیت قارچی بیمار بستگی خواهد داشت.به گزارش سیناپرس، عفونت قارچی سینوس ها می تواند هنگامی رخ دهد که ارگانیسم های قارچی استنشاق شده و در مجاری بینی و سینوس های پارانازال رسوب کرده و منجر به التهاب شود.

سینوزیت تشخیص داده نشده می تواند منجر به مشکلات مزمن شود. در موارد خاص، قارچ به جمجمه (مغز) و ناحیه مداری (چشم) و اطراف آنها حمله کرده و باعث عوارض جدی و حتی مرگ می شود. علاوه بر این، عفونتی که به مغز گسترش پیدا می کند باعث ایجاد موکورمیکوز مغزی سینوسی شده و منجر به آبسه مغز می شود. علائم ممکن است بسته به محل آبسه مغز متفاوت بوده به طوری که علائم رایج می تواند شامل تب، احساس مریضی، سردرد، استفراغ و حالت تهوع شود.

انسداد بینی باعث کاهش کارایی مغز می شود. هنگامی که عفونت به مغز می رسد ممکن است فرد دچار سردرد شدید، ترشح عفونت از بینی و مننژیت شود. مننژیت نوعی التهاب در مننژ است که سه غشا مغز و نخاع را می پوشاند. حتی انسفالیت یا ورم مغز التهابی در بافت مغز رخ می دهد که در بیماران مبتلا به عفونت سینوزیت قارچی دیده می شود.

به گزارش سیناپرس، بسته به نوع سینوزیت قارچی، درمان از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. برای خلاص شدن از سینوزیت قارچی، به بیماران آمفوتریسین B تزریق تجویز می شود. در کنار آن، بیمار باید به رعایت اجتناب از عوامل تحریک سینوزیت پایبند باشد. به طور مثال این بیماران باید نسبت به گرد و غبار و کپک در خانه مراقب بوده و از آنها دوری کنند.

لازم به توضیح است که در برخی موارد، درمان ممکن است شامل جراحی برای از بین بردن بافت مرده و تزریق لیپوزومی آمفوتریسین B به اضافه اسپری بینی و شستشوی بینی شود.

متخصصان هشدار می دهند که اگر مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی هستید که بیش از دو هفته طول کشیده یا دچار سردرد شدید یا تورم در صورت شده اید، باید مستقیماً به پزشک مراجعه کرده و به دنبال درمان سریع باشید.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا